تاریخچه گچبری


نقش برجسته هایی که از گچ تشکیل می شوند معمولاً با بریدن، سرو کار دارند. گچ را بریدن و کندوکاری کردن روی آن را از گذشته تا به حال ، گچبری می گویند.

گچبری در دوران های مختلف تاریخ، طی طریق نموده تا به امروز که آثار آن در بافت شهری به صورت گسترده ای جلوه گر شده و از آن در نمای درونی ساختمان ها و بناهای بزرگ و مساجد با سبک های مختلف استفاده شده و نشانگر سالها تمدن و فرهنگ این مرز و بوم است که در کالبد معماری، متظاهر می شود و هر شکل از آن معنا و مفهوم و پیامی در بر دارد .

آثار تاریخی و هنری ایران، بیانگر آن است که آفرینش یک اثر،عموماً بر اساس باورها و اعتقادات و طرح ریزی های که ریشه در فرهنگ گذشته داشته، انجام گرفته است .در این آثار هنر، بخشی در قالب تصویر کل آن اثر است و با بخش هایی دیگر، جدا و بی ارتباط نیست . در معماری ایران، اجزا با یکدیگر و یا تمامیت اثر، رابطه و هماهنگی دارند.رابطه ی اجزا با هم و گنجانیدن آن ها در یک  قالب که در همه ی آثار نمایان است، یک کالبد فیزکی از اصل دین اسلام، یعنی توحید است . در واقع درخشش نقوش و جلوه های رموز پنهان و طرح های یک اثر بی بدیل هنری، متأثر از عشق و فطرت پاک هنرمندانی است که مُلهم از ماده است

[download id=”75377″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *