آندره گدار و معماری ایران از زاویه باستانشناسی
آندره گدار و معماری ایران از زاویه باستانشناسی
چکیده :
آنچه در این مقاله خواند میشود خلاصهای از شناخت شناسی معماری ایران و همچنین آشنایی با معماری ایران از زاویه باستانشناسی و کارهایی که آندرهگذار (معمار معروف فرانسوی) در ایران انجام داده است.
معماری ایرانی چندان که باید شناخته شده نیست. اگر اهل کتاب و کتابخانه باشیم و به فرهنگهای جهان نیز به غیر از فرهنگ کشورمان علاقهمند باشیم، در مقایسه با معماریهای درخشان جهان و آنچه درباره آنها کتاب و مقاله نوشته شده، فیلم و سند تهیه شده، برایمان مناسبتر خواهد بود که بپذیریم معماری ایران چندان که باید شناخته شده نیست. به علاوه اگر چه پذیرش آن مشکل است اما پذیرفتنی است که این ناشناس ماندن، در جهان کمتر از آن چیزی است که در ایران به وقوع پیوسته است.
سبب آن است که شناسایی تاریخی و تدوینی معماری ایران عمدتاً، به دست اروپاییها شروع شد و بسیاری از آن نوشتهها هنوز به فارسی ترجمه نشده است. اولینبار باستانشناسان اروپایی و امریکایی تعدادی از آثار باقیماندههای معماری ایران را مورد شناسایی دقیق و کتابت قرار دادند و آنچه فراهم کردند، پایهای مناسب بود که بتوان بر آن پایه به معرفتهای نظری و عملی در معماری ایران دست یافت. مراد از معماری ایران در این مقاله اشاره به دو دوره طولانی معماری باستان و معماری اسلامی است که تا آخر سلسله قاجاریه و تا بیش از سال 1300 شمسی را شامل میشود. دوره دیگری که در دهههای اول قرن چهارده شمسی آغاز میشود در مقایسه با دو دوره قبلی عمر کوتاهی از آن میگذرد و میتوان نام معماری معاصر ایران را برای آن درنظر گرفت.
فهرست مطالب
آندره گدار و معماری ایران از زاویه باستانشناسی 1
چکیده : 1
مقدمه : 1
شناخت شناسی معماری ایران 1
طرح دیدگاههای نظری و مفهومی در معماری ایران 1
آشنایی با معماری ایران از زاویه باستان شناسی ، 2
تاریخ و هنر 2
ویژگی کارهای آندره گدار : 3
خدمات فرهنگی که به دست آندره گدار انجام گرفت : 3
از جمله کارهای آندره می توان : 3
طراحی آرامگاه شاعر نامدار ایرانی حافظ : 4
طراحی آرامگاه و محوطه فردوسی : 4
طراحی موزه ایران باستان ( موزه ملی ایران ) 4
طراحی نخستین ساختمان کتابخانه ملی ایران : 4
نتیجه گیری: 5
منابع: 5
این فایل ورد در 6 صفحه به خدمتتون ارائه میشود.