معرفی ماشین آلات ساختمانی (لودر)


لودرها بطور وسیعی در کارهای ساختمانی برای حمل توده مواد (نظیر خاک و سنگ )، بارگیری کامیونها، خاکبرداری ، حفاری وگاهی تسطیح (به عنوان بولدوزر ) و غیره بکار گرفته می شوند. بر خلاف اسکریپرها که به طور همزمان برای بارگیری و حمل استفاده میشوند، لودرها همواره باید به همراه ماشین های انتقال دهنده مانند کامیونها به کار گرفته شوند . به طور کلی لودرها قادرند کارهای مختلفی را که در ۴ دسته زیر خلاصه می شود، انجام دهند:
الف- بارگیری ماشین آلات حمل مواد خاکی : با لودر می توان مواد خاکی نظیر شن، خاک معمولی، سنگ شکسته، پس ماندکارخانجات و واحدهای صنعتی و غیره را داخل کامیون و سایر وسایل باربر ریخته و آنها را پر کرد.
ب- بلند کردن بار و انتقال آن : در کارهای ساختمانی با لودر می توان مصالح بنایی از قبیل آجر، بلوک بتنی پیش ساخته و غیره رادر محوطه کارگاه حمل و جابجا نمود.
ج- خاکبرداری :این ماشین در کارهای خاکبرداری ساختمانها به خصوص گودبرداری خاکهای سست تا متوسط بسیار سودمند تشخیص داده شده است، زیرا کندن و جابجا کردن خاک و انباشته و بارگیری کردن آن با لودر سریعتر از سایر ماشین آلات صورت می گیرد.
د- تمیز کردن قشر سطحی زمین کارگاه : در زمین هایی که جنس آن زیاد سخت نبوده و تا حدودی نرم باشد، از لودر برای کندن و تمیز کردن محل کار استفاده می کنند.

-انوع لودر

اصولا دو نوع لودر نصب شده روی تراکتور وجود دارد:

۱. لودر چرخ زنجیری

۲.لودر چرخ لاستیکی

۱.لودر چرخ زنجیری

لودرهای چرخ زنجیری مزایایی نظیر مانور خوب و قدرت کشش زیاد در زمینهای نرم و ناهموار را دارا می باشند. عملکرد این دستگاهها در روی زمینهای سنگلاخی نسبت به نوع چرخ لاستیکی که به شدت ممکن است آسیب ببینند بسیار مناسب می باشد .
همچنین این نوع ماشین ها طراحی مناسبی برای مانور در محیط های محدود دارند . نقل و انتقال این لودرها بین پروژه های مختلف ،نیازمند تریلر می باشد.

 

PARSDISA1

 

۲.لودر چرخ لاستیکی

 

لودرهای چرخ لاستیکی دارای سرعت بالاتری نسبت به لودرهای چرخ زنجیری بوده و بسیار بهتر از آنها در زمینهای سفت عمل می کنند. آنها می توانند در راههای ساخته شده حرکت و در فواصل نسبتاً کوتاه بدون نیاز به تریلر انتقال یابند . از جهت اندازه انواع گسترده تری نسبت به لودرهای چرخ زنجیری دارند و از این رو می توانند سازگارتر با نیازها انتخاب شوند وهمچنین هزینه نگهداری آنها در زمینهای مرطوب و خاکهای ماسه ای که خاصیت ساینده برای لودرهای چرخ زنجیری دارند، کمتر می باشد. همچنین در زمینهای مرطوب اگر نوع زنجیر لودر مناسب نباشد در اثر چسبندگی خاک به زنجیر، راندمان آن پایین می آید.
لودرهای چرخ لاستیکی قدرت کشش کمتری نسبت به لودرهای چرخ زنجیری هم وزن خود دارا بوده و در نتیجه قدرت مفید آنها در کندن خاکها و بالا رفتن یا پایین آمدن از شیبها محدود می باشد. همچنین ظرفیت باربرداری آنها در زمینهای با تلاقی نسبت به نوع چرخ زنجیری، کاهش چشمگیری می نماید.
دستگاههای نوع چرخ لاستیکی که بر روی تراکتور کمرشکن نصب می شوند، می توانند مشخصات فرمانپذیری مطلوبی در جای کم داشته باشد . کمرشکن بودن لودر اجازه گرفتن زاویه ای تا ۳۵ درجه در صفحه افقی محور ماشین بین دو قسمت اصلی ماشین را فراهم می کند.

imagesalbum.blogsky.com (5)

 

لودرها بطور کلی شامل قسمتهای زیر میباشند:

-۱ موتور
-۲ شاسی
-۳ سیستم هیدرولیک
-۴ جام

– موتور

موتور نیروی لازم برای حرکت را به وجود می آورد. امروزه اکثر لودرهای چرخ زنجیری به صورتی ساخته می شوند که موتورشان پشت سر راننده قرار گیرد . این امر می تواند به دو علت باشد . اول اینکه وزن موتور بصورت یک عامل تعدیل کننده لنگر حاصل از وزن جام پر شده از مصالح است . ثانیاً اپراتور لودر نزدیکتر به فضای کار خود بوده و کنترل ماشین برایش سهل تر می شود. موتور در لودرهای چرخ لاستیکی بسته به موارد زیر می تواند در جلو یا عقب ماشین قرار بگیرد :
لودرهای کوچک با محورگردان جلو دارای موتور در جلوی ماشین هستند.
لودرهایی که دارای جام در جلو و بیل در عقب (بکهولودرها) می باشند به علت بازتر بودن دید راننده موتورشان در جلو قرار دارد.
• به دلیل ایجاد نیروی خنثی کننده لنگر حاصل از وزن جام پر شده و همچنین ایجاد دید بازتر برای راننده لودرهای بزرگ معمولا دارای موتور در عقب ماشین هستند.

-شاسی

لودرها دارای شاسی تراکتور می باشند. این شاسی ها برای لودرهای چرخ زنجیری یک پارچه هستند و برای لودرهای چرخ لاستیکی می توانند به صورت کمرشکن باشند.

سیستم هیدرولیک

از سیستم هیدرولیک این ماشین برای انتقال نیرو از موتور ماشین به جام آن استفاده می شود. امروزه با بهینه سازی روغن های هیدرولیک، محافظت در مقابل فرسایش و خوردگی در سیستم هیدرولیک افزایش یافته است . همچنین با استفاده از شیرهای فشار، خطایابی سیستم های هیدرولیک و اعضای آن ساده تر شده است . سیستم های کنترل الکترونیکی و همچنین سیستم کنترل فرمان سیستم هیدرولیک به میزان بسیار زیادی تلاش مورد نیاز را کاهش داده و به دقت کنترل افزوده است .
جام
به لودرها امکان می دهد تا عمل تخلیه بار را در کامیونها و ماشین های انتقال به راحتی انجام دهند. عمل بارگیری و تخلیه بار لودر، به ناچار با مانور زیادی همراه است . بنابراین اگر فضای کار محدود باشد، در قدرت مانور لودر ایجاد مشکل خواهد شد . لودرهای چرخ زنجیری می توانند در جا در محل خود بچرخند، ولی لودرهای چرخ لاستیکی به فضای بیشتری برای مانور احتیاج دارند، این نیاز منجر به پیشرفت سریع لودرهای کمرشکنشده است.
جام ممکن است در حین عملیات در موقعیتهای مختلفی از لودر قرار گیرد . در حالتی که جام به منظور تخلیه بار بالا رفته، بر روی ابعاد افقی ماشین در سطح زمینه تأثیری ندارد . به همین دلیل طول لودر به طور معمول در سطح لاستیکها در نظر گرفته می شود. به طور معمول برای عمل حفاری، دورزدن و تخلیه بار در ماشین بارگیر، به محلی با طولی دو برابر طول ماشین (طول ماشین برابرفاصله دو چرخ عقب و جلوی ماشین است ) احتیاج است .

parsdisa2

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *