انواع آبگرمکن


آبگرمکن

آبگرمکن، وسیله ای که جهت تولید آب گرم مصرفی ( صنعنی یا خانگی) و تولید گرمای مورد نیاز به کار گرفته می شود. منبع تولید انرژی بسته به نوع آبگرمکن متفاوت است. در مصارف صنعتی اغلب از آبگرم‌کن‌هایی استفاده می‌شود که توان تولید بخار فوق داغ را داشته باشد. آبگرمکن از جمله وسایلی ست که به منظور تهیه آب گرم منازل تهیه می شود. این وسیله در واقع به منظور راحتی و آسایش خانواده تامین می گردد و چنانچه اصول ایمنی در کارکردن با آن رعایت نشود می تواند خطر ساز و فاجعه آفرین باشد.

انواع آبگرمکن

۱- آبگرمکن های نوع مستقیم: نفتی، گازی، الکتریکی (منبع انرژی، درون آبگرمکن تعبیه شده است.)
۲- آبگرمکن های نوع غیرمستقیم: دوجداره، کویلی، آبگرمکن خورشیدی (منبع انرژی در جای دیگری قرار دارد. مانند آبگرمکن هایی که منبع تولید انرژی آن ها در موتورخانه ها قرار دارد.)

آبگرمکن نفتی

در آبگرمکن های نفتی، نفت منبع تولید انرژی و حرارت است. نفت پس از عبور از کاربراتور به وسیله لوله های رابط به اجاق (محفظه احتراق) می رسد و در آنجا در مجاورت هوایی که از روزنه های اجاق وارد می شود ، مشتعل شده و ایجاد حرارت می کند. گرمای حاصل از سوخت باعث گرم شدن آب می شود. تعیین میزان سوخت ورودی به دستگاه، توسط کاربراتور انجام می شود. مقداری از حرارت در دودکش ها تلف شده و به همراه میزان قابل توجهی دود از دودکش خارج می گردد. به طور مثال آبی با دمای ۵۰ درجه سانتی گراد مورد نیاز است ، کاربراتور را روی عدد ۳ قرار می دهیم، وقتی دمای آب به ۵۰ رسید، ترموستات با تشخیص درجه گرمای آب، مانع از سوخت رسانی کامل به دستگاه می شود، (به طور کامل آن را نمی بندد تا همچنان شعله در اجاق داشته باشیم و خاموش نشود.) و در واقع کاربراتور همیشه نشتی دارد. هر چه دودکش بلندتر باشد مکش آن بیشتر شده و موجب انتقال دود به سمت بالا می گردد.
چنانچه در دود حاصل از سوختن شعله، هوا (اکسیژن) وجود داشته باشد، دود به رنگ سفید خواهد بود. دود سیاه رنگ نشان دهنده وجود سوخت ناخالص در ماده سوختنی ست. ظرفیت حرارتی آبگرمکن را، کاربراتور، اجاق و عددی که روی کاربراتور، تعیین می کند.

get85۸۵

آبگرمکن گازی 

در آبگرمکن گازی، گاز منبع تولید انرژی و حرارت است و به دو صورت کپسول و گاز شهری وجود دارد. کپسول ها حاوی مایع تحت فشار هستند.

* رگولاتور: تنظیم کننده فشار گاز شهری

* شیر تنظیم گاز: شیر اصلی + شیر پیلوت

در آبگرمکن های گازی، زمانی که ترموستات به درستی کار نکند، دما و فشار درون دستگاه افزایش می یابد. شیر اطمینان در دستگاه های استاندارد به منظور کاهش فشار درون دستگاه  و ممانعت از ترکیدن آبگرمکن تعبیه شده است. آب داغ از لوله متصل به شیر اطمینان، خارج شده و فشار کاهش می یابد.
شیر پیلوت موجب می شود همواره شعله کوچکی روشن باشد. عدم وجود شعله پیلوت در دستگاه آبگرمکن سبب می گردد محیط از گاز اشباع شده و با هر جرقه ای خطر انفجار وجود داشته باشد.

۲۲-۵۰۰x500

آبگرمکن گاز فوری

یکی از معایب این نوع آبگرمکن ها، قطع شعله بلافاصله پس از بستن شیر آب گرم می باشد. در صورت بستن شیر آب گرم شعله قطع شده و آب سرد خواهد شد، البته شعله پیلوت همچنان روشن است.
آبگرمکن الکتریکی

این آبگرمکن آلودگی نفت و گاز ندارد. آبگرمکن های الکتریکی ساده ترین و سالم ترین (کمترین میزان آلودگی) نوع آبگرمکن ها هستند، البته اگر برق ارزان در اختیار ما باشد. هرگاه دما به میزان مورد نیاز رسید، ترموستات جریان الکتریکی را قطع می کند. در آبگرمکن برقی، دمای آب با یک ترموستات کنترل می شود (چنانچه دمای آب از حد مطلوب بالا تر رود، المنت خاموش شده و چنانچه دمای آب از حد مطلوب پایین تر بیاید، المنتروشن می شود) و این بدان معناست که در کل ساعات شبانه روز و بسته به مصرف آب، از برق استفاده می شود.

۰d88aea4c1f442b۷۵۲۱
آبگرمکن دوجداره

در آبگرمکن های دوجداره، جهت جلوگیری از اتلاف گرما، از عایق در جداره خارجی آبگرمکن استفاده می شود.

آبگرمکن کویلی

در آبگرمکن کویلی، زمانی که آب به دمای مورد نیاز رسید، پمپ، جریان آب را قطع می کند. در صورت نیاز مجدد به آب گرم، ترموستات پمپ را به کار می اندازد و جریان دوباره تکرار می شود.

کلکتور خورشیدی (گردآور خورشیدی)

کلکتورهای حرارتی خورشیدی به عنوان قلب سیستم های گرمایش خورشیدی وظیفه جذب انرژی خورشید را بر عهده دارند. این کلکتورها به دو دسته کلی متمرکز کننده و غیر متمرکز کننده تقسیم می گردند. کلکتورهای غیرمتمرکز کننده شامل کلکتورهای صفحه تخت و کلکتورهای لوله خلاء می باشند که برای تامین آب گرم و گرمایش فضا به کار می روند. این کلکتورها از بخش های صفحه جاذب، شیشه، عایق و قاب تشکیل شده اند. کلکتورها معمولا از صفحاتی فلزی تشکیل می شوند که دارای پوششی جاذب هستند. در زیر این صفحات لوله هایی جوش خورده است که در داخل آنها سیال عامل به گردش در می آید و با عبور از طول لوله، گرم می شود. سیال گرم شده، حامل انرژی خورشیدی است که از آن در مصارف گوناگون استفاده می نمایند.

abgarmkon-tahte-feshar-wikidabiri۹۸۵۲

 عواملی که موجب بروز انفجار می شوند:
– خراب شدن ترموکوبل که باعث می شود  در صورت خاموش شدن آبگرمکن جریان گاز به صورت اتومات قطع نشود و باعث نشت گاز و انفجار می شود.
– عدم وجود شیر اطمینان
– خرابی شیر اطمینان
– شیر گاز آبگرمکن نباید به وسیله گاز سوز دیگری متصل باشد.

نکات ایمنی درمورد آبگرمکن ها: ?
– لازم است هر ۳ ماه یک بار شیر های فشار شکن یا سوپاپ اطمینان را به صورت دستی فعال نموده تا رسوبات موجود در مسیر برطرف شده و از صحت عمل آن مطمئن شویم.
– از سلامت ترموکوپل و سیستم حرارتی مطمئن شوید. برای این منظور باید درجه آبگرمکن را به شماره بالا برده در صورت استارت شدن مشخص است که سیستم سالم است و با انجام عمل عکس باید سیستم قطع گردد.
– کلیه ی دیگ های بخار منبع آبگرمکن و منبع پکیج باید مجهز به شیر های خودکار یک طرفه باشند. تا ورود آب به مخزن امکان پذیر بوده و خروج آب امکان پذیر نباشد.
– تمامی نکات ایمنی و استاندارد ملی برای لوازم گاز سوز باید در خصوص آبگرمکن رعایت شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *