معرفی ماشین آلات ساختمانی (قیرپاش)


IMG_2125

ماشین قیرپاش

ماشین قیرپاش، از دسته ی ماشین آلات عمرانی می باشد. در ساختمان ساده ماشین قیرپاش، تجهیزات داغ کردن، انتقال و پخش قیر بر روی سطوح جاده ای تعبیه شده است.  از قیرپاش، جهت قیرپاشی قشر نفوذی (پریمکت) و اندود سطحی (تک کت) استفاده می شود. ماشین قیرپاش، به طور مستقل متحرک نمی باشد و لازم است تا بر روی شاسی ماشین دیگری مانند کامیون سوار شود. از این رو لازم است، علاوه بر راننده کامیون حامل ماشین قیرپاش، که هدایت کامیون را برعهده دارد، شخص دیگری متصدی اجرای صحیح عملیات قیرپاشی و کنترل مراحل قیرپاشی سطوح گردد.
قیرپاش انواع مختلفی دارد.
انواع قیرپاش:
۱- ماشین قیرپاش همراه کشنده (کامیون یا تریلر کوچک)
۲- ماشین قیرپاش دستی

b2ap3_thumbnail_Enginet-171

البته نوع دیگری از دسته بندی ماشین قیرپاش نیز وجود دارد. این نوع دسته بندی با توجه به نوع کاربرد ماشین صورت گرفته است.
۱- ماشین قیرپاش لکه گیر
۲- ماشین قیرپاش سطح تحتانی لایه آسفالت
بخش های تشکیل دهنده ساختار ماشین قیرپاش:
۱- مخزن قیرپاش
در مخزن بیضوی شکل قیرپاش، قیر مورد نیاز پوشش سطح جاده، ذخیره و نگهداری می شود. مخزن مجهز به عایق و صفحه موج گیر در جداره خارجی و تجهیزات ضروری مربوط به کنترل میزان قیر، دمای قیر، میزان چسبندگی و حالت قیر و خروج بخار حاصل از دمای بالای قیر می باشد.
علت استفاده از عایق در جداره مخزن چیست؟ این عمل به دلیل کنترل دمای درون مخزن صورت می گیرد. چنانچه قیر، در دمای محیط قرار گیرد منجمد شده و عملیات اجرایی با مشکل مواجه خواهد شد.
علت استفاده از صفحه موج گیر در جداره مخزن چیست؟ صفحه موج گیر از تاثیر ارتعاشات حاصل از حرکت ماشین بر مایع درون مخزن جلوگیری به عمل می آورد.
۲- سیستم گرمایشی
برای جلوگیری از انجماد قیر درون مخزن، به سیستم گرمایشی مناسب و استاندارد برای گرم نگه داشتن قیر نیاز است. البته میزان گرمای حاصل از سیستم گرمایشی باید به طور متناوب بررسی و کنترل شود و از گرم شدن بیش از اندازه قیر درون مخزن ماشین قیر پاش جلوگیری شود. در غیر این صورت خطر اشتعال یا در موارد خوش بینانه تر خراب شدن قیر وجود دارد.
۳- پمپ قیر
پمپ قیر با جا به جا نمودن قیر درون مخزن، امکان گرم کردن همه ی قسمت های قیر را فراهم می آورد. پمپ قیر معمولا زیر مخزن ماشین قیر پاش، قرار دارد.
۴- لوله پخش قیر
لوله پخش قیر به کمک نازل ها، قیر گرم شده را از مخزن قیرپاش به سطح جاده انتقال می دهد.
۵- واحد نیرو
موتور هیدرولیکی یا بنزینی و لوازم جانبی آن.
نیروی مورد نیاز بخش های مختلف ماشین قیرپاش، مانند نیروی مورد نیاز پمپ از واحد نیرو (موتور هیدرولیکی یا بنزینی) تأمین می شود.
۶- نازل ها
وظیفه نازل، کمک به لوله پخش قیر، جهت پخش صحیح قیر بر سطح جاده می باشد. با استفاده از نازل در عملیات قیرپاشی، قیر هنگام خروج ازلوله پخش، شکل می گیرد.
۷- لوله خرطومی دستی
لوله خرطومی دستی، در مواردی مورد استعمال قرار می گیرد که لوله پخش قیر قادر به قیرپاشی قسمت هایی از سطح مورد نظر نباشد. این لوله انعطاف پذیر و  در برابر گرما مقاوم است.
۸- ظرف قیرپاش
ظرف قیر پاش، برای قیرپاشی قسمت هایی از جاده مثل گوشه جداول که قیرپاشی آن به وسیله ماشین قیرپاش امکان پذیر نیست، مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله برای پر نمودن چاله های کوچک و همتراز کردن سطوح مناسب است.
موارد استفاده ماشین قیرپاش به طور کلی عبارتند از:
ایجاد سطوح مناسب قیری در جاده برای ریختن آسفالت، نوسازی و لکه گیری جاده ها و جداول، عریض کردن جاده ها و …
جهت تعیین ظرفیت ماشین قیرپاش، ابتدا عملیات جاده ای مورد نظر مشخص می شود. با در نظر گرفتن عملیات مورد نظر، مساحت سطوح قیرپاشیتعیین و سپس میزان قیر مورد نیاز و در پی آن ماشین قیرپاش مناسب عملیات مربوطه انتخاب می گردد.
ویژگی های ماشی قیرپاش مناسب
سرعت ماشین قیرپاش باید ثابت و یکنواخت باشد.
– همه ی نازل ها باید از یک نوع و دارای سایز یکسان باشند.
– ارتفاع لوله پخش کن قیر باید در طول عملیات اجرایی ثابت باشد.
نازل ها باید همگی در یک زاویه با محور طولی لوله پخش قرار داشته باشند.
چند نکته ضروری:
– سرعت کامیون و دمای قیر، در کیفیت لایه قیر پخش شده بر روی سطوح مؤثر است.
– دمای مناسب برای گرم نگه داشتن قیر در محدوده حرارتی ۲۵ درجه تا ۹۵ درجه سلسیوس قرار دارد.
اندازه مخزن در ماشین قیرپاش استاندارد، بین ۸۰۰ تا ۷۰۰۰ گالن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *