صنعت سازه های پیش ساخته در معماری


۴۵۷۹۷-BigPicسازه پیش ساخته

یکی از موضوعاتی که در تکنولوژی معماری امروز به‌صورت جدی مطرح شده است روش‌های تولید صنعتی ساختمان می‌باشد. مزایای این روش عبارتند از، سرعت عمل بالا، قابلیت انبوه‌سازی مسکن، بازده اقتصادی قابل استفاده و اجرا و …

صنعت سازه های پیش ساخته در معماری

سازه‌های پیش ساخته به سه روش متعارف تولید می‌شود:

– روش تولید دیوارهای باربر

در این روش سازه ساختار در قطعات تولید شده لحاظ شده و در حین اجرا مستحکم می‌گردد. این روش در تولید ساختمان‌های یک، دو و حداکثر سه طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هم‌چنین می‌توان قطعات را به‌صورت فاق و زبانه طراحی و در محل مونتاژ با استفاده از چسب‌های مخصوص، پیچ و مهره و یا جوش به‌هم متصل نمود.

– روش تولید دیوارهای غیرباربر

در این روش نیاز به طراحی و ساخت سازه یه‌صورت پیش ساخته (و یا در جا سازی) بوده و سپس قطعات دیوارهای غیرباربر مونتاژ می‌گردد.

مزیت عمده این روش :

۱- استفاده از آن در ساختمان‌های بلندمرتبه و چندطبقه
۲- استفاده از پانل‌هایی که در مقابل انتقال صدا، حرارت و برودت به‌اندازه کافی عایق می‌باشند و این عایق می‌تواند فضای خالی بین جداره‌ها و یا فوم پلاستیک و پشم شیشه و … باشد.
۳- سقف در این‌گونه سازه‌ها هم می‌تواند به‌صورت پیش ساخته و هم به‌صورت درجاسازی اجرا شود.

تیرچه بلوک را می‌توان حالتی ترکیبی از پیش‌ساخته و درجاسازی نام برد.

– روش جعبه‌ای یا باکس

در این روش معمولا برای هتل‌های چند طبقه یا ساختمان‌هایی که دارای فضاهای مشابه می‌باشند استفاده می‌شود، ابتدا سازه طراحی، سپس اجرا می‌شود و پس از آن قطعات به‌صورت جعبه‌ای تولید و در محل خود مونتاژ می‌گردند. نکته قابل توجه در این روش این است که می‌بایست مسیر عبور تاسیسات حرارتی و برودتی، شبکه‌های آب و برق و فاضلاب با دقت طراحی گردد.

در ایران نیز از روش ساخت ساختمان‌های پیش‌ساخته استفاده شده است. (مثال: شهرک صنعتی اراک)

ساختمان‌های این شهرک به‌صورت چند طبقه طراحی و اجرا شده است. هم‌چنین در طراحی ساختمان‌ها می‌توان با رعایت صرفه و صلاح از روش‌های ترکیبی استفاده نمود. که در حال حاضر برای ساختمان‌های چند طبقه غیرپیش‌ساخته می‌توان استفاده وسیع از قطعات پیش ساخته در نما ذکر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *