اجرای عایق رطوبتی بام مسطح


آب یکی از عناصر مورد نیاز در اجرای عملیات ساختمانی ست، اما این مایه حیاتی پس از اتمام کار باید به کلی از قسمت های مختلف ساختمان پاک سازی شود. بدین منظور لازم است قسمت های مرطوب ساختمان خشک شود تا برای بهره داری مناسب باشد. در ادامه مطلب با انواع عایق کاریرطوبتی بام تخت آشنا خواهید شد. 

اجرای عایق رطوبتی بام مسطح

عملیات خشک سازی بخش های مختلف ساختمان در مناطقی که دارای آب و هوای خشک هستند به مراتب راحتتر است. این مورد در مناطق مرطوب با کمی چالش همراه خواهد بود و لازم است تدابیری در این باره لحاظ شود. در مناطق مرطوب برای خشک کردن سطوح مختلف ساختمان به زمان بیشتری نیاز است. بهترین زمان برای خشک شدن رطوبت موجود در اجزای ساختمانی، ماه های گرم سال است. در صورت سرد بودن هوا، بخار آب موجود در محیط در اجزای ساختمان نفوذ می کند و عمل تعریق صورت می گیرد.

برای قسمت هایی از ساختمان که به طور مداوم در معرض رطوبت قرار دارند به ناچار باید عایق کاری رطوبتی صورت گیرد.

پیامدهای ناشی از وجود رطوبت در ساختمان:

– صدمه به استحکام و زیبایی ساختمان
– پایین آوردن سطح بهداشت ساختمان به دلیل فراهم آوردن شرایط مساعد برای رشد انواع قارچ ها، کپک ها و میکروارگانیسم ها
– ایجاد فساد و خوردگی اجزای باربر و غیرباربر ساختمان
– صدمه به عایق کاری حرارتی و پایین آوردن سطح کیفیت آن

از این رو برای فراهم آوردن شرایط آسایش زندگی و افزایش میزان دوام و زیبایی ساختمان، عایق کاری ساختمان امری ضروری ست.

آب بندی چیست؟
آب بندی عملیاتی ست که اغلب در عایق کاری بام ساختمان ها، بدنه و کف استخر و برخی زیر زمین ها (جاهایی که سطح سفره های آب زیرزمینی بالا باشد) به منظور جلوگیری از نفوذ آب صورت می گیرد.

نم بندی چیست؟
نم بندی عملیاتی ست که اغلب در پی ساختمان و جداره های زیرزمین به منظور پیشگیری از نفوذ رطوبت صورت می گیرد. در این روش، رطوبت به صورت آب وجود ندارد و منظور از رطوبت همان نم موجود در لایه های خاک است.

بخاربندی چیست؟
بخاربندی با هدف جلوگیری از نفوذ بخار آب موجود در هوای محیط در مصالح ساختمانی صورت می گیرد تا کیفیت مصالح حفظ شود. اهمیت این کار در حفظ مصالح عایق حرارتی ساختمان بیش از سایر بخش هاست.

ertatzw3ec39q4oxvqq0

اجرای عایق رطوبتی در ساختمان

عایق کاری قسمت های مختلف ساختمان روش های متفاوتی دارد. در این مطلب قصد داریم عایق کاری بام های تخت را برای شما توضیح دهیم.

– عایق کاری بام تخت (مسطح)،تراس و ایوان با شیب ملایم

روش اول: عایق کاری با خاک رس (ابتدایی ترین روش عایق کاری بام)
این روش به دلیل دوام کمی که در برابر شرایط جوی و فرسودگی دارد به جز در نواحی روستایی و مناطق کم باران، دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد و منسوخ شده است.

روش دوم: عایق کاری با قیر و گونی (در اصطلاح عامیانه قیرگونی)
این روش معمول ترین روش عایق کاری بام است که البته در اجرای آن باید به چند نکته ضروری توجه کرد:

عایق کاری بر روی سطوح نم دار مجاز نیست.
– اجرای عملیات عایق کاری در هنگام بارندگی مجاز نیست.
– قیر جامد باید پیش از آنکه سرد شود و از حالت روان به جامد تبدیل گردد به مصرف برسد.
عایق کاری در هوای بسیار سرد (کمتر از +۴ درجه سانتی گراد) مجاز نیست.
– قیر را نباید بیشتر از ۱۷۷ درجه سانتی گراد حرارت داد چرا که مواد فرار تشکیل دهنده آن کاملا جدا شده و قیر کیفیت خود را از دست می دهد.
– بهتر است از رفت و آمد بر روی سطوحی که به تازگی عایق کاری شده خودداری نمایید.
– لایه های قیرگونی باید از هر طرف به میزان ۱۰ سانتی متر هم پوشانی داشته باشند.
– در هنگام اجرای عایق کاری (قیرگونی) باید به این نکته توجه داشت که لایه ها طوری بر روی یکدیگر قرار گیرد که لایه رویی در جهت شیب سطح مورد نظر باشد.
– در عایق کاری که بیش از یک لایه عایق کار می شود، باید لایه های متوالی به صورت عمود برهم قرار گیرد.
– لازم است سطوح عایق کاری شده پس از پایان کار توسط لایه محافظ پوشانده شوند.
– پیش از آغاز قیرگونی ایجاد زیرسازی مناسب برای اجرای عملیات عایق کاری امری الزامی ست.

IMG_غ_غ_غ_غ_غ_غ_غ_غ_غ_غ_غ_غ_غ_غ_۱_

روش اجرای قیرگونی بام مسطح

قیرهای مصرفی که با هم مخلوط و حرارت داده می‌شوند باید در حین گرم‌کردن کاملاً ‌به هم‌زده و یکنواخت شوند و حداکثر دمای مجاز برای گرم‌کردن، ۷۰ درجه بیشتر از نقطه نرمی قیر می‌باشد. حداقل مقدار قیر برای قیراندود کردن یک متر مربع گونی، باید ۲۵۰۰ گرم باشد. در قیرگونی داخل ساختمان حداقل باید از دو لایه قیرگونی استفاده شود. در قیرگونی پشت بام ابتدا باید شیب‌بندی پشت بام به یکی از روش های مطرح‌شده در قسمت بتن سبک انجام گرفته و شیب‌بندی کاملاً خشک شده باشد. تعداد لایه‌های قیرگونی بستگی به نوع پوشش محافظ روی آن، شرایط جوی و … دارد. مثلاً اگر قرار باشد از بام در تابستان مهتابی (تراس) استفاده شود در صورتی که پوشش محافظ نهایی، سیمان باشد مسلماً هرچه مقدار لایه‌های عایق بیشتر باشد مقاومت زیادتری خواهد داشت و در اثر فشار و شرایط دیگر ترک بر نمی‌دارد و در صورتی که پوشش نهایی آسفالت باشد می‌توان از تعداد لایه‌های عایق کمتری استفاده نمود ولی بطور کلی ۳ لایه قیر برای آسفالت و ۴ لایه قیر برای فرش سیمانی باید بکار برده شود. از آسفالت پس از اتمام عایق‌کاری باید استفاده شود و شن و ماسه برای آسفالت باید تا ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد در هوای سرد و ۶۰ درجه در هوای گرم حرارت داده شود و نوع قیر برای این کار باید در هوای سرد و معمولی ۱۰۰/ ۸۵ و در هوای گرم ۶۰/۷۰ باشد. روش اجرای عایق قیرگونی به این صورت است که ابتدا سطح بام شیب‌بندی شده را کاملاً تمیز می‌کنند تا عاری از هرگونه خاک باشد. آنگاه لایه‌ای از قیر مذاب و گرم ۶۰/۷۰ یا ۱۰۰/ ۸۵ روی سطح کشیده می‌شود (حدود ۲ کیلوگرم در متر مربع). باید در نظر داشت که در هوای سرد مصرف قیر مایع RC2 بهتر از قیر مذاب است. سپس یک لایه گونی خشک و تمیز و بدون چروک روی آن پهن نموده و کاملاً به سطح می‌چسبانند. به طوری که هیچگونه هواگرفتگی و چروکی در آن وجود نداشته باشد. سپس یک لایه قیر گرم و مذاب ۶۰/۷۰ یا ۸۵/۱۰۰ و یا مخلوط هموژن قیر ۶۰/۷۰ و قیر دمیده (برای اقلیم‌های معتدل و سرد قیر ۸۵/۲۵ و برای نواحی گرمسیر قیر ۹۰/۱۵ ) روی آن می‌مالند (حدود ۱/۵ کیلوگرم قیر در متر مربع) و سپس لایه‌ دیگری از گونی در جهت عمود بر لایه اول روی آن پهن می‌کنند و در نهایت برای لایه آخر قیر از مخلوط قیر مذاب ۶۰/۷۰ و قیر دمیده (برای اقلیم‌های معتدل و سرد، قیر ۸۵/۲۵ و برای نواحی گرمسیری، قیر ۹۰/۱۵) به نسبت ۱ به ۲ روی گونی مالیده می‌شود (حدود ۱/۵ کیلوگرم در متر مربع) و در آخر کار نیز پوشش محافظ آسفالتی یا بتنی را روی آن اجرا می‌نمایند.

مزایا و معایب قیرگونی

مزایا:

از جمله مزایای قیرگونی می‌توان به اجرای راحت، عدم نیاز به تخصص جهت اجرا، مصالح قابل دسترس، مناسب بودن برای فضاهای کوچک یا شکستگی‌های زیاد مانند حمام،‌ آشپزخانه و پای ستون‌ها، اشاره کرد.

معایب:

از معایب عمده این روش می‌توان به پرمخاطره بودن آن هنگام کار با قیر داغ و آسیب‌پذیری زیاد سطح قیرگونی شده اشاره کرد. به همین علت توصیه می‌شود قیرگونی برای سطوحی انجام شود که بلافاصله روی آن پوشش محافظ دیگری اجرا شود. مانند سرویس‌ها و آشپزخانه که روی آن سرامیک می‌گردد. پوسیدگی ناحیه قیرگونی شده به مرور زمان (عمر مفید ۱۰ سال است) و پارگی در اثر نشست‌های احتمالی ساختمان از دیگر معایب آن است.

 روش سوم: عایق کاری با ایزوگام

۶cfa1d5e-07ea-443a-bb38-3a6d7e5ba579

ایزوگام چیست؟

ایزوگام پوشش مقاومی از قیر و الیاف مصنوعی است که با گرما بر بستر بام چسبانده می‌شود و از نفوذ آب و رطوبت به محیط زیر خود جلوگیری می‌کند. عمر ایزوگام بطور میانگین ۱۰ سال است. ایزوگام پدیده‌ای است صنعتی و متکی به دانش، آزمودگی(تجربه) و فناوری در راستای ایمن سازی سازه‌ها در برابر نم و رطوبت پیش آمده از بارش برف و باران. ایزوگام که گونه‌های گوناگونی دارد، پس از گذر از آزمون‌های گوناگون، در آزمایشگاه‌های کارخانه‌های فرآوری، ضریب پایداری‌اش را افزایش خواهند داد.

Isogam-3-1.

موارد کاربرد ایزوگام:

ایزوگام به علت سبکی و مقاومت زیاد به تنهایی یک عایق رطوبتی کامل جهت موارد ذیل می‌باشد:

– پشت بام‌ها
– ایرانیت
– پی ساختمان
– استخرها
– مخازن آب
– تونل‌ها
– کانال‌های آبیاری
– سرویس‌های بهداشتی
– سردخانه‌ها
– سدها
– پل‌های هوایی
– باند فرودگاه
– پارکینگ‌های طبقاتی
– مرغداری‌ها
– لوله‌های آب گاز، نفت
– دامداری‌ها و غیره…

isogam_20120315_1353426373

انواع ایزوگام براساس مواد تشکیل دهنده:

– ایزوگام پلیمری
– ایزوگام دمیده

انواع ایزوگام براساس تعداد لایه های کار شده:

– ایزوگام تک لایه
– ایزوگام دولایه
– ایزوگام دارای روکش آلومینیوم
– ایزوگام بدون روکش آلومینیوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *