سوره‌ی انعام


«به نام خدایی که قرآن را برای ما آفرید»

سوره‌ی انعام:

این سوره ششمین سوره قرآن کریم است که 165 آیه  دارد که تمام آیات آن یکجا و در مکه و قبل هجرت نازل شده است. این سوره شصت و نهمین سوره ای است که بر پیامبر نازل شده است.

این سوره پس از سوره حج نازل شده است. و در قسمت هایی از آیات 136 تا 144 عقاید و رسوم و سنت های جاهلی  درباره‌ی گاو و گوسفند و شتر و بز و قربانی و گوشت آن بیان شده است، از این رو این سوره را انعام(احشام و چهارپایان) نامیده‌اند.

محتوای سوره:

این سوره همانند سایر سوره های مکی، دعوت به اصول سه گانه«توحید»، «نبوت»،«معاد» است، ولی بیش از همه‌ روی مساله یگانه پرستی و مبارزه با شرک و بت پرستی دور می زند. دقت در آیات این سوره می تواند روح نفاق و پراکندگی را از میان مسلمانان برچیند و گوش‌ها را شنوا و چشم‌ها را بینا و دل‌ها را دانا می سازد.

فضیلت قرائت سوره:

حضرت امام صادق(ع) فرمودند«کسی که هر شب سوره انعام را بخواند، جزء نجات یافتگان عذاب الهی خواهد بود و لحظه ای آتش را نمی بیند.» (مجمع البیان و ثواب الاعمال)

و نیز فرمودند:«کسی که سوره انعام را با زعفران بنویسد و شش روز بخورد 1) روزیش زیاد می شود.2) به بیماری سودا گرفتار نشود و از درد و گرفتاری با اجازه خداوند مصون می ماند»( مجمع البیان و ثواب الاعمال).

رسول اکرم(ص) فرمودند: «سوره انعام یکجا بر من نازل شد در حالی که هفتاد هزار فرشته با صدای حمد و تسبیح، این سوره را همراهی می کردند. هر کس این سوره را بخواند همین هفتاد هزار فرشته به تعداد هر آیه یک شبانه روز برای او صلوات می فرستند.

حضرت امام صادق(ع) فرمودند:«سوره انعام یکجا نازل شد و هفتاد هزار ملک سوره را با تعظیم همراهی کردند زیرا در هفتاد جای آن نام خداوند آمده است. اگر مردم می دانستند در خواندن آن چقدر فضیلت است آن را ترک نمی کردند.

اثرات شفا بخش سوره:

  • جهت شفا کلیه امراض این سوره را با خود داشته باشد.
  • اگر کسی این سوره را بر صفحه ای از قلع بنویسد و در دکان و یا منزل خود آویزد خیر و برکت آن بسیار شود.
  • «و عنده مفاتیح الغیب … فی کتاب مبین»(آیه 59)
  • هر کسی این سوره را بنویسد و بشوید و تا هفت روز متوالی از آن آب بنوشد خدا به او رحم می کند.
  • جهت تقویت حافظه آیه زیر را به تخم مرغ نوشته و بخورند« و هو القاهر فوق عباده … لا یفرطون»(آیه 61)
  • امام صادق(ع) فرمودند:«کسی که در شب اول ماه 2 رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد سوره انعام را بخواند و از خدواند متعال درخواست نماید که او را از هر ترس و دردی در امان بدارد خداوند متعال او را در آن ماه از هر مسئله ای که باعث ناراحتی او شود محفوظ می دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *