مجمع الجزایر انگلستان


نمایه

مجمع الجزایر انگلستان در شمال غربی اروپا واقع شده و شامل چهار ایالت یا منطقه به نامهای انگلند، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی می باشد و از لحاظ موقعیت جغرافیایی از جنوب به دریای مانش، از شرق و شمال به دریای شمال و از غرب و جنوب غربی به اقیانوس اطلس و ایرلند جنوبی ختم می شود. این کشور از طریق کانال و دریای مانش به فرانسه راه دارد.

کل جمعیت این کشور بیش از 60 میلیون نفر بوده و پایتخت آن لندن با بیش از 7 میلیون نفر، پرجمعیت ترین شهر این کشور به شمار می آید و از دیگر شهرهای مهم آن بیرمنکام، منچستر، لیورپول، نیوکاسل ،برادفورد ، کاردیف و ادینبور می باشند.

در کنار ساکنان اصلی انگلستان، اقوام و نژادهای مختلفی از دیگر کشورها بخصوص از مستعمرات سابق این کشور به این سرزمین مهاجرت کرده اند . این ملیت ها عبارتند از هندی، پاکستانی، بنگلادشی، آفریقایی و چینی .
ایمنی و امنیت
1- گروههائی در سطح شهر لندن و دیگر شهرهای پر جمعیت و مراکز جذب گردشگران بویژه مراکز خرید اصلی این کشور پراکنده بوده و افراد خارجی و جهانگردان را به منظور سرقت پول ، کیف و مدارک مسافرتی هدف قرار می دهند. لذا هنگام مواجه با افراد مشکوک ( خارجی و گاهی اوقات افرادی که به فارسی صحبت میکنند) از جمله افرادی که به بهانه پرسیدن آدرس ، حل مشکل روادید، اقامت ، کمک در امر ترجمه و یا با ارائه نوشته و … به شما مراجعه مینمایند، ضمن داشتن هوشیاری و آمادگی بیشتر موکدا توصیه می شود در حفظ اسناد ، مدارک و پول خود دقت بیشتری نمائید.ضمنا با توجه به گزارشهای متعدد ازسرقت پول و جواهرات از اتاق هتل ها ، توصیه می شود از گذاشتن اشیا قیمتی و پول در داخل اتاق هتل خودداری نمائید
2- مواردی از حمله به خانم های محجبه و مسلمان توسط گروههای نژادپرست و مغرض بخصوص در نتیجه بمب گذاریهای اخیر در لندن و فضای ضد اسلامی ایجاد شده ،در این کشور مشاهده شده که لازم است از سوی هموطنان گرامی مورد توجه قرار گیرد و از تردد در مناطق مشکوک و خلوت به شدت خودداری شود.
3- بعضا افرادی به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لندن مراجعه نموده و اعلام می دارند توسط افرادی که خود را ایرانی معرفی کرده و در جهت حل مشکل روادید، اقامت و . . . قصد کمک به آنها را داشته اند، دارائی و مدارک مسافرتی آنان را به سرقت برده اند. گفتنی است در هنگام ورود به این کشور، بعضا در فرودگاه و یا مبادی ورودی و نیز در سطح شهر، افرادی به شما مراجعه کرده و خود را به عنوان هموطن و یا مترجم معرفی می نمایند، لذا توصیه می شود در نحوه برخورد با آنان دقت لازم را به عمل آورید. در صورت بروز مشکل و نیاز به راهنمائی هموطنان می توانند از بخش کنسولی سفارت درخواست مساعدت و همکاری نمایند.
4- همچنین بعضی از افراد ناشناس با نزدیک شدن به اتباع ایرانی، به بهانه پرسیدن آدرس و با ارائه نوشته ای ضمن مشغول کردن این افراد، کیف دستی آنها را به سرقت می برند. اینگونه موارد به مقدار قابل ملاحظه ای در لندن اتفاق افتاده است.
قوانین، آداب و رسوم
1- قوانین این کشور درخصوص حمل مواد مخدر، قرص های ترک اعتیاد، حمل مواد مخدر و سلاح و از جمله سلاح سرد به هر شکل و در هر میزان بسیار سخت گیرانه بوده و مجازات جدی بدنبال دارد. همچنین ورود کالای همراه مسافر که جنبه تجاری داشته باشد ممنوع میباشد.
2- در زمان تردد در شهر، نیروهای پلیس، گاهی اوقات مدارک شناسائی جهانگردان خارجی را کنترل می نمایند. بنابراین توصیه می شود همواره مدارک شناسائی خود (گذرنامه)را همراه داشته و ضمن مراقبت جدی از اسناد شناسائی خود با پلیس همکاری نمائید.
الزامات ورود و اقامت
1- کسب روادید انگلستان براحتی میسر نبوده و سیر قانونی خود را دارد.
2- با عنایت به افزایش آمار جهانگردان دراین کشور، پلیس انگلیس برای تامین امنیت ، مدارک مسافرتی و گذرنامه افراد را در هنگام ورود به مرزهای ورودی با دقت کنترل می نماید.
3- انگلستان از جمله کشورهای است که تحصیل روادید جهانگردی با دعوت نامه ومعرفی نامه و یا از طریق تورهای سیاحتی انجام می پذیرد، و مراحل اولیه مربوط به صدور روادید ازطریق وزارت کشور ( Home office) انجام و سپس مجوز صدور روادید به سفارت این کشور ابلاغ میگردد.
4- برای کسب روادید کثیرالمسافر، در هنگام درخواست روادید میتوان به این موضوع اشاره نمائید تا طبق مقررات بررسی و اقدام گردد.
5- کسب روادید دانشجوئی و تجاری با هماهنگی دانشگاههای محل تحصل و سازمانها و موسسات تجاری مربوطه و صدور معرفی نامه برای اتباع خارجی امکان پذیر است . علاقمندان به تحصیل در این کشور می توانند با هماهنگی دانشگاه و موسسه آموزشی مورد نظر نسبت به دریافت روادید تحصیلی اقدام نمایند.در صورت نیاز افراد می توانند از راهنمائی بخش دانشجوئی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن بهره مند گردند.

6- مدت اعتبار روادید معمولا 6 ماه می باشد و افراد پس از ورود به انگلیس می توانند با توجه به مدت روادید خود تا حداکثر 6 ماه در این کشور اقامت نمایند.

7- افراد می توانند قبل از پایان مدت روادید خود نسبت به تمدید آن اقدام نمایند. این امر منوط به ارائه دلائل قانع کننده به مقامات انگلیسی از جمله درآمد مکفی برای تأمین مخارج زندگی می باشد.

8- در مواردی در فرودگاههای انگلیس و بخصوص لندن به هنگام ورود در داخل فرودگاه از مسافرین بویژه به بهانه بیماری های ریوی از مسافرین ایرانی عکس برداری می نمایند.

بهداشت

1- بنابراعلام سازمان بهداشت جهانی امکان ابتلا به بیماریهای زیر در این کشور وجود دارد:

• هپاتیت A

2- امکانات بهداشتی، تجهیزات بیمارستانی، دارو و درمان در این کشور در سطح خصوصی مناسب ، در همه بخش ها و شهرستان ها در دسترس میباشد. اما خدمات درمانی دولتی وضع رضایت بخشی ندارد و افراد باید مدتهای طولانی به انتظار نوبت مراجعه به بیمارستانها بمانند.با توجه به هزینه بالای دارو و مراحل مختلف درمان توصیه می گردد در سفر به این کشور از تسهیلات مربوط به بیمه مسافر استفاده نمائید. البته باید گفت بیمه های موجود تنها برای موارد پیش بینی نشده بوده و نمی توان از این تسهیلات برای درمان بیماری های خاص بهره برد.

3- مواد خوراکی، سرویس های بهداشتی و . . . درکلیه نقاط این کشور فراهم می باشد. در شهرهای انگلستان بخصوص شهر لندن با توجه به تعداد مسلمانان و ایرانیان رستورانهای ایرانی و نیز رستورانهای مسلمانان وجود دارد که با عبارت (حلال HALAL ) غذاهائی با گوشت حلال به مشتریان خود عرضه مینمایند.

4- لازم است قبل از سفر به این کشور کنترل نمائید واکسن های چهارگانه (کزاز، دیفتری، فلج اطفال و سرخک) خصوصا اطفال را در تاریخ مقرر زده باشید. همچنین بهتر است قبل از مسافرت خود را در برابر بیماری های تب زرد، تب تیفوئید و هپاتیت نوع A و B واکسینه نمائید.

5- با توجه به وجود بیماری های مسری نظیر هپاتیت B و ایدز، لازم است ضمن رعایت نکات بهداشتی، از هرگونه ارتباطات غیر مطمئن پرهیز نمائید.

6- جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از جدول مربوط به بیماری های موجود در این کشور می توانید به سایت بهداشت جهانی: www.who.int/countries/en مراجعه نمائید.

7- بیمارانی که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت درمان معرفی می شوند می توانند با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن اقدام نمایند.

شرایط مسافرت و اطلاعات سودمند

1- این کشور دارای تابستان کوتاه و پائیز و زمستانهای سرد می باشد و هوای بارانی زیادی دارد.

2- امکانات حمل و نقل برون شهری و درون شهری مناسب است، برخی از شهر های انگلستان از جمله لندن دارای خطوط مترو و اتوبوسرانی مناسبی می باشند که با تهیه بلیطهای روزانه ، هفتگی و ماهانه میتوان به دفعات از آنها استفاده نمود. درشهرهای بزرگ این کشور در برخی ساعات روز ترافیک سنگینی وجود دارد. رانندگی در این کشور بر عکس ایران از سمت چپ خیابان صورت می گیرد.

3- بر اساس مقررات جاری ، گواهینامه های بین المللی صادره از ایران برای افرادی که برای اولین بار به انگلستان مسافرت مینمایند، برای حداکثر مدت یکسال معتبر میباشد. این گواهینامه ها برای ایرانیان مقیم انگلیس معتبر نمی باشد.

4- دانشجویان بورسیه در بدو ورود به این کشور حتما جهت اقدامات بعدی، با هماهنگی بخش دانشجوئی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن اقدام نمایند.

5- توصیه میشود آدرس و شماره تلفنهای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لندن را همیشه همراه خود داشته باشید تا در صورت وقوع حادثه و یا نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

6- درصورت خرید از هر فروشگاهی در این کشور توصیه میگردد تا هنگام خروج نهایی از فروشگاه، رسید خرید خود را دراختیار داشته باشید تا درصورت نیاز کنترل گردد.

7- در صورت بروز هر حادثه ای از جمله سرقت پول یا مدارک خود توصیه می شود، موضوع را سریعا به اطلاع پلیس برسانید تا پس از اطلاع پلیس و دریافت گزارش مربوطه بتوانید موضوع را در مراجع و نهادهای دیگری پیگیری نمائید. همچنین میتوانید موضوع را به اطلاع نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لندن برسانید تا در صورت نیاز پیگیری گردد.

8- توصیه های مخصوص تجار ایرانی

• با توجه به حضور فعال بخش اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلستان توصیه می شود، هیئت های تجاری و اقتصادی قبل از انجام هرگونه کار بازرگانی با انگلیس از خدمات ، اطلاعات ، راهنمائی و مشاوره های این بخش بهرمند گردند. این بخش در موضوعات روابط دوجانبه و بازرگانی – سرمایه گذاری و مالی – انرژی و رایزن تجاری اعزامی از وزارت بازرگانی فعالیت نموده و آماده هرگونه مساعدت و راهنمائی تجار و موسسات اقتصادی میباشد. همچنین اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران و انگلیس در تهران و اتاق بازرگانی انگلیس و ایران در لندن نیز فعال می باشند.

• برخی از بانکهای ایرانی در لندن دارای شعبه بوده و خطوط هوائی شرکتهای هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران و ماهان و همچنین خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به این کشور برقرار می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *