دانلود تحقیق بررسی ارتشاء و مجازاتهای آن از دیدگاه فقه و قانون


دانلود تحقیق بررسی ارتشاء و مجازاتهای آن از دیدگاه فقه و قانون

دانلود تحقیق بررسی ارتشاء و مجازاتهای آن از دیدگاه فقه و قانون

«مقدمه»

بی تردید یکی از بنیادی تریت اهداف انسان ها در جهت ارتقاء به مدارج والای انسانی پیمودن مسافت انسانیت              می باشد که در این کوره راه فراز و نشیب های زیادی وجود دارد . و برای متمایز نمودن انسان از حیوان باید این مسیر را با داشتن اهداف بلند در جهت نیل به کمال خدایی پیمود و با کوله بار عقل و خرد و اراده و ایمان ناظر همیشگی که عالم همه جا محضر خداست گام ها را محکم و استوار برداشت .

اینجانب دانشجوی رشته ی حقوق برای کار تحقیق خود برآن شدم تا یکی از خطرات جاده ی انسانیت به نام رشوه که با عنوان ارتشاء می باشد را مورد تحقیق قرار دهد تا ابتدا خودم این جرم شوم و سهمگین را که همیشه ریسک بزرگی در جهت شقاوت انسان ها بدنبال دارد را فراگیر و سپس برای همنوعان خویش بیان نمایم . نخست رشوه ی را از دیدگاه فقه و حقوق تعریف نموده و از دیدگاه قران آن را در اضطرار نیز پرداخته و با بررسی علل و عوامل ارتشاء از دیدگاه اجتماع و اقتصاد و روان شناسی با دادن راهکار به همراه نتیجه گیری تحقیقات را به پایان می رسانم .

رشاء و ارتشاء

معنای لغوی کلمه رشوه ، کود و خاک است(1) و خود رشوه از مصدر « رشو» گرفته شده و رشو به معنای چیزی است که برای ضایع نمودن حق یا احقاق باطل کسی داده می شود. (2)

همچنین تعاریف مختلفی از رشوه ارائه شده که همه آنها کم و بیش به یک معنا هستند : « رشوه عبارت است از چیزی که به کسی می دهند تا کارسازی به نا حق کند » (3) «رشوه» به معنای جعل است یعنی چیزی که داده می شود از برای کارسازی و نیز به معنای مزد است و می توان گفت که این لفظ از ماده ی ارشاء است و رشاء به معنی رسن یعنی ریسمانی است که آن را به منظور درآوردن آب از ته چاه به دلو می بندند و جمع رشاءارشیه است.»(4)

«در رشوه دادن مال برای قضاوت ناحق است.»

« رشوه مالی است که کسی به قاضی بدهد تا به نفع وی حکم کند ، باطل شدن آن حکم ، یا حق باشد و یا از طریق دفاع را به دهنده مال ، بیاموزد که بر خصمش پیروز گردد.»(5)

«رشوه در لغت به معنی پاره ، بلکفه ، بلکفت و آنچه به کسی دهند تا کارسازی نا حق کند، آماده است. در اصطلاح عبارت است از وجه ا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی که هر یک از مستخدمین دولت یا قوای  سه گانه یانیروهای مسلح یا شهرداری ها وشرکت هاو سازمان های مذکور می باشد ، به طور مستقیم یا غیر مستقیم قبول نماید.. بین معنای لغوی کلمات رشوه و ارتشاء نیز تفاوت فاحشی وجود ندارد و « ارتشاء به معنی رشوه گرفتن و رشوه خواری است و در اصطلاح حقوق جزاء عبارت است از گرفتن یاقبول( مستقیم یا غیر مستقیم) وجه یا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مال از سوی هر یک از مستخدمین و مامورین دولتی یا قوای سه گانه و نیروهای مسلح و یا سازمان ها و شرکت های وابسته و یا مام.رین به خدمات عمومی اعم از رسمی یا غیر رسمی به منظور انجام دادن یا انجام ندادن امری که مربوط به سازمان ها و ادارات هوق الذکر می باشد اعم از این که مربوط به وظایف آن ها بوده یا آن که مربوط به مامور دیگری در آن سازمان می باشد و خواه آن کار را انجام داه یا نه و انجام آن بر طبق حقانیست و وظیفه بوده و یا نبوده باشد و یا در انجام و عدم انجام آن موثر بوده یا نبوده باشد.

  1. لغت نامه ی دهخدا
  2. فرهنگ عمید. جلد اول ص 529
  3. فرهنگ معین، جلد2، ص 168
  4. محسن جابری عربلو، فرهنگ اصطلاحات فقه اسلامی
  5. یزدی ، عروه الوثقی ، به نقل از آیات ا… محمدی گلپایگانی

 

فهرست

مقدمه …………1

بخش اول :تعاریف رشاء و ارتشاء……..2

بخش دوم : رشوه از دیدگاه قرآن ……..3

اقسام رشوه………..4

بخش سوم: رشوه از دیدگاه نهج البلاغه ………..7

فصل اول:بلای رشوه خواری…..7

بخش چهارم:ارکان جرایم رشاء و ارتشاء ……..9

فصل اول: عنصر مادی ……10

فصل دوم: عنصر معنوی ….11

فصل سوم:سمت مرتکب در جرم ارتشاء……..13

بخش پنجم:موضوع جرم ارتشاء…….15

فصل اول:وجه مورد ارتشاء………17

فصل دوم:معامله در مقام رشوه………17

بخشش ششم:مجازات مرتکبان رشاء و ارتشاء………..17

فصل اول: مجازات راشی ……18

فصل دوم: اضطرار راشی….19

فصل سوم مجازات مرتشی…………20

فصل چهارم: مجازات واسطه در ارتشاء……………22

بخش هفتم :بررسی عوامل ارتشاء……….24

فصل اول : بررسی عوامل رشوه از منظر اجتماعی ………24

فصل دوم:بررسی عوامل رشوه از منظرا قتصادی…………25

فصل سوم:بررسی عوامل رشوه از منظر روانشناسی……..26

نتیجه گیری و پیشنهاد…….27

منابع……30

 

فرمت فایل: Word
تعداد صفحات: 30
حجم: 259 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *