کارخانه فرش


http://media.mehrnews.com/old/Larg1/1391/12/06/IMG15121219.JPG

مقدمه

صنعت نساجی در ایران فقط شامل پارچه می باشد هم اکنون صنعت نساجی دارای گرایش ها ی مختلفی است که صنعت فرش رانیز شامل می شود. ازحدود 50 سال پیش فرش ماشینی رونق پیدا کرده است .

این شرکت تولید کننده ی فرش ها ی 350 شانه درحداقل 5 نوع طراح ، رنگ ، وسایزهای مختلف وباتراکم 750 و 1000 وفرش ها ی 500 شانه باتراکم 900 ، 1000 ، 1200 می باشد.

مجوز تاسیس این شرکت ابتدا درشهرک صنعتی شهرستان تربت حیدریه درسال 1370 بود که درسال 1376 به شهرک صنعتی توس درشهر مقدس مشهد انتقال یافت . این شرکت باشرکت فرش گلبهار ادغام شده است .

فرش به طور کلی ازتارو پود تشکیل می شود که فرش ها ی ماشینی نخ پرز دارند . نخ تار چله 6/201 و 8/201 می باشد ونخ پود که نخ کنف ونوعی از الیاف گیاهی است ازبنگلادش وارد می شود .

نخ پرز(خواب) درشرکت هاک مختلف ازمواد مصنوعی مختلف به دست می آید . درشرکت های معتبر ایرانی ، توده الیاف اکریلیک ازکشورهائی مثل آلمان خریداری می شود وسپس از رنگرزی و ریسندگی وتبدیل به نخ درخط تولید مورد استفاده قرار می گیرد. نحده ونخ کنف 6 8 و 12 LBS می باشد ونمره متد لیک نخ اکریلیک LBS
5/10 است .

نمره متدلیک نخ : حداکثر مقداری که نخ می تواند کش بیاورد تا پاره نشود ورنج آن حدود

ncm140 است .

دستگاه هایی که فرش ماشینی رامی بافند ، دستگاههای SP، کارتی وسولوئیدی می باشند. آخرین تکنولوژی سیستم SP است که فرش توسط کامپیوتر بافته می شود. شرکت فرش آرا دارای 8 دستگاه فرش بافت می باشد.

تاریخچه

شرکت فرش آرا تولید کننده سالانه 350 هزار مترمربع فرش 350 شانه ، 500 شانه می باشد که این شرکت در شهرک صنعتی توس واقع درشهر مقدس مشهد قرار دارد.

این شرکت درسال 1370 راه انداز ی شد که دراین مدت از5 کشور سوئیس ، فروژ ، آمریکا ، فرانسه و انگلیس کیفیت برتر گرفته است .

بازار فروش این شرکت درداخل (1 نمایندگی کل درتهران و دونمایندگی کل درمشهد) ودرخارج (بیشتر کشورهای عربی مثل کویت ، قطر ، عربستان وهمچنین چین ، ژاپن ، آمریکا) است.

افرادی که دراین شرکت مشغول به فعالیت می باشند به دو گروه تقسیم می شوند.

  1. متخصصین که شامل مهندسی سرامیک سیمی ، مکانیک می باشد.
  2. کارگران : که حدود 120 نفر می باشند.

که این افراد در3 شیفت کاری مشغول به کار می باشند.

1)2 شب تا 6 صبح(انبارمحصول ، انبار مواد اولیه ، تاسیسات وتحت تکمیل فعال هستند)

2) 10 صبح تا 2 بعدازظهر(بخش تولید وقسمت هایی ازبخش تکمیل درحال فعالیت هستند)

  1. 6صبح تا 10 صبح (فقط تحت تولید کار می کند)

یکی ازامتیازات این کارخانه نسبت به دیگر کارخانجات تولید فرش تولید نقشه یک فرش در 22 سایز می باشد. شرکت ازلحاظ ایمنی وبهداشت ، لباس کار وماسک به کارگران می دهد.

شرکت فرش آرا دارای استاندارد جهانی 9001ISO ، واحد تحقیق وتوسعه (RGD ) ستاره طلائی کیفیت ژنو 2000 گواهی استفاده ازالیاف اکریلیک آلمان وهمچنین مهر استاندارد برای فرش ها ی 500 شانه و350 شانه دارد.

این کارخانه شامل قسمت ها ی مختلفی است که درزیر به شرح آنها می پردازیم :

  1. تهیه مواد اولیه

نخ ها ی بافت فرش به شکل دوک ها ی 4 کیلوگرمی ازشرکت ها ی ریسندگی خریداری می شوند. نخ ها ی کنف را هم مستقیما ازکشورها ی خارجی وارد می کنند. مواد اولیه برحسب نیاز از انبار درخواست می شوند برای ساخت مواد اولیه مراحلی طی می شود که درزیر به شرح آن می پردازیم

1-1ساخت بوبین : چون دوک ها بزرگ اند ورودی دستگاه ها قابل استفاده نیستند تبدیل به بوبین ها ی 300 گرمی می شوند. این بوبین ها برحسب شکل ورنگ روی ماسوره ها ی هم رنگ خود پیچیده می شوند سپس روی کریل دستگاه قرار می گیر ند.

1-1بوبین نخ ها ی اکریلیک : برای فرش ها ی 10 رنگ حداقل 10500 بوبین نخ اکریلیک یا پرز رنگی باید وجود داشته باشد.

نخ ها ی تاروپود کنفی نیز به همین ترتیب مورد استفاده قرار می گیرند.

2-1نحوه بافت فرش ها ی زیر و رو : دستگاهها فرش ها ی زیرو رو را باهم می بافند.

این دستگاه شامل دستگاههای کارتی ، SP وسوئیدی می باشند.

درسیتم ها ی کارتی کارت هایی وجود دارد که 25 تا cm50 است. در هر کارت سوراخ هایی وجود دارد که درهر سوراخی رنگ خاص آماده ی ساخت می باشد. درهر کارت 10 رنگ وجود دارد که براساس هر رنگ 1 سوراخ درکارت بوجود می آید.

نحوه ی کار این دستگاه ها به این ترتیب است که :

دستگاههای بافت دارای رفیسن (شانه ای) وگریفر هستند. شانه ای حرکت می کند وگریفر نخ پود را می آورد وباعث بافت خوردن تارو پود می شود ، به این ترتیب فرش ها ی ز یرو رو باهم بافته می شوند.

فرش ها ی زیر ورو راباتیغ از یکدیگر جدا می کنند وهرکدام در درام ها ی مخصوص خود قرار می گیرد. بعد از این مرحله فرش رو به مرحله ی کنترل خواب می رود ولی فرش زیر به علت وجود ضایعات ابتدا به مرحله ی پشت پاک کنی می روند وبعد وارد مرحله ی کنترل خواب می شوند.

تفاوت فرش ها ی ز یرو رو:

فرش زیر به علت وجود ضایعات درلای پرزها آن نیاز به پشت پاک کنی دارد ولی فرش رو به علت عدم وجود ضایعات نیازی به پشت پاک کنی ندارد.

  1. پشت پاک کنی :

همانطور که گفته شد فرش ها ی رو نیاز به پشت پاک کنی ندارند واین مرحله فقط روی فرش ها ی زیر صورت می گیرددراین مرحله توسط 3 شانه پرز فرش ها گرفته می شود.

الف) شانه ی اول : پرز ها ی درشت رامی گیرد.

ب) شانه ی دوم : وبو کن ات ، یعنی پرزهای ریز داخل فرش را آزاد می کند یااستحکام آن را می گیرد.

ج) شانه سوم : پرزها ی ریز مربوط به ضایعات پشت فرش را می گیرد

پس از اتمام این مرحله فرش زیر به مرحله کنترل خواب می رود.

5)کنترل خواب : دراین قسمت ایراداتی که ممکن است دراثر نقص فنی یا سهل انگاری

با فنده به وجود آید دراین قسمت برطرف می شود. این ایرادات شامل :

1- رنگ 2- پارگی فرش 3- خواب پرزها ی قالی می باشد

پرز گیری : دستگاه بیتر (Bitter ) یا به ضربه زدن پرزهای داخل وسطح فرش راباضربه زدن به پشت آن می گیرد سپس توسط یک مکنده پرزها از روی فرش جمع می شوند.

6- زیگزاگ خام : دراین مرحله کنف هاک اضافی فرش را می ز نند وحاشیه دوزی فرش ها ی 4×3 در دو طرف وحاشیه دوزی فرش هایی که همراه با قالیچه هستند در یک طرف انجام می شود.

7- شیلنگ (تراش اولیه ) : فرشی که به صورت خام بافته می شود وزیگزاگ می خورد ممکن است پرزهای اضافی داشته باشد ویا به طور کلی سطح فرش یکنواخت نباشد ، که دراین صورت برای یکنواخت کردن سطح فرش آن را می تراشند تراش اولیه با تیغ هاک حلزونی وتخت انجام می شود. استفاده از هر دوی آنها دریک زمان باعث می شود سطح فرش با سرعت بالایی یکنواخت شود ونیز این کار جلا وشفافیت خاص به فرش می دهد.

8- پرس پشت فرش : دراین مرحله نخ ها ی آزاد وکثیف پشت فرش به پشت فرش پرس می شوند.

9- آهار : پشت فرش راباغلتک ویک لایه فیلم می بندند وبعد دور سیلندر یا خشک کن آن فیلم خشک می شود که آهار پشت فرش را از مشتقات پلی استون که حالت چسب چوب دارد وارد خشک کن شده و دما به120 درجه می رسد بعد از برش نهایی ، قالیچه ها ز یگزاگ خورده وبعد ریشه دو سر فرش را می دوزند وبعد از آن کنترل پشت و روی فرش که حداقل 140 ایراد کنترل می شود ودرصورت وجود ایراد آن ایراد برطرف می شود.

فرش ها برحسب ایرادات به درجات 1/0 و 2 ضایعات درجه بندی می شوند و وارد انبار محصول می شوند زمان بافت یک فرش 350 شانه 12 متری نزدیک به 45 دقیقه ویک فرش 12 رنگ 12 متری درحدود 3 ساعت است .

10- تراش نهایی : چون فرش درمرحله قبل حرارت دیده ممکن است پرز دار وغیر یکنواخت شده باشد این مرحله فرش را به فرشی با سطح یکنواخت تبدیل می کند.

11- مرحله زیگزاگ : فرشهایی که در سایز ها ی 3×2 به شکل قالیچه تهیه می شوند درکنار هم بافت می خورند وسپس وارد مرحله زیگزاگ می شوند چرخ مخصوص زیگزاگ آهار خورده دارای فیبر مستطیل شکلی می باشد که صفحه روی آن متحرک وداخل ریل حرکت می نماید کمک چرخ بعد از تاکردن فرش آن را روی میز می گذارد و همزمان باانجام کار زیگزاگ وهمنواخت با سرعت چرخ ، میز نیز حرکت می کند.

12- ریشه زنی : بعد از مرحله زیگزاگ آهار خورده فرش ها به قسمت ریشه زنی برده می شوند دراین مرحله طبق تظارت مسئولین کیفی برخی استانداردها در دو سه فرش رعایت می شود که عبارتند از :

1-طول ریشه ها بیشتر از 8 سانتی متر نباشد.

  1. درهر 10 سانتی متر طول فرش 150 گره وجود داشته باشد.

13- کنترل نهایی : این مرحله شامل

الف) کنترل پشت و روی فرش

ب) چک کردن کلیه ایرادات توسط اپراتورها ی کنتور نل حداقل 140 ایراد درپشت و روی فرش بررسی می شود که بعد از بررسی ایرادات هر واحد به طور مجزا سعی در رفع عیب وایراد خود می کنند. 60 ایراد درقسمت تولید 40 ایراد در قسمت روفو ، 30 الی 35 ایراد درقسمت تکمیل و 7 الی 10 ایراد هم در قسمت ها ی مختلف مانند انبار بررسی می شود.

14- فوم دوزی ، نواردوزی و دوگره زنی :

دراین مرحله طرحهای 10 رنگ ، چرم دوزی ، دو گره زنی ونوار زنی می شود.

15- اتیکت زنی : دراین مرحله

  1. اتیکت زنی فرشها انجام می شود
  2. اطلاعات ثبت شده روی اتیکت ها انجام می شود.

16- بسته بندی : درآخرین مرحله فرش ها بسته بندی شده وسپس به انبارهای مخصوص منتقل می شوند وسپس بر اساس سفارشات مشتری به باز ارهای فروش داخل وخارج از کشور ارسال می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *