دانلود پاورپوینت تنظیم شرایط محیطی – مصالح عایق در و پنجره 147 صفحه


انرژی موجود در ساختمان به گونه های مختلف هدر میرود. از طریق : 1-دودکش ها 2.سقف 3.دیوار 4.درزهای کناری درها و پنجره ها 5.کف. همانطور که ذکر شد انرژی از طریق در و پنجره نیز هدر میرود که میزان اتلاف انرژی از در 15 % و میزان آن در پنجره 10 % میباشد. برای جلوگیری از این اتلاف باید از عایق ها و راهکارهای جدید و مصالح عایق موثر استفاده کرد.

عایقکاری درها و پنجره‌ها:

دور محل درهای خارجی و پنجره‌ها باید کاملاً درزبندی شود، علاوه بر این، هوابندی بازشوها نیز به جلوگیری از اتلاف انرژی کمک می‌کند. در اقلیمهای بسیار سرد یا بسیار گرم که گرمایش یا سرمایش پرهزینه است، تعبیه در و پنجره دو شیشه و حتی سه شیشه توصیه می‌شود. به جای پنجره دو شیشه می‌توان از دو پنجره تک شیشه نیز بهره گرفت. پیش‌بینی یک فیلتر شامل دو در ورودی با یک فاصله مناسب به جای یک در ورودی نیز توصیه می‌شود. همچنین در این اقلیمها باید سعی کرد حداقل بازشو برای درها و پنجره‌ها پیش‌بینی شود. نظر به اینکه تابش آفتاب در فصل تابستان در اقلیمهای گرم باعث افزایش بار سرمایش ساختمان می‌شود، بهتر است از شیشه‌های رنگی گرماگیر در ساختن پنجره‌های این مناطق استفاده شود، در مورد پنجره‌های دو یا سه شیشه، نصب یک شیشه رنگی در خارج پنجره کافی است. لازم به یادآوری است که استفاده از در و پنجره هوابندی شده و چند شیشه علاوه بر تأمین آسایش حرارتی، آسایش صوتی را نیز در بر دارد.

بعضی درها و پنجره‌های چند شیشه‌ای فلزی، طوری طراحی شده‌اند که قسمت داخل و خارج پنجره از فلز است، ولی ارتباط این دو با قطعات پلاستیکی تأمین می‌شود تا هدایت گرما بین داخل و خارج پنجره به حداقل برسد. فرار گرما از پنجره‌های دو شیشه، حدود نصف پنجره‌های تک شیشه است. ”منطقه سرد“ در اطراف آنها از بین می‌رود و خط تعریق روی آنها کاهش می‌یابد، فاصله شیشه‌ها در این پنجره‌ها حدود 5 میلیمتر بوده و با هوای تمیز بدون بخار آب، پر و درزبندی شده است. فاصله پنجره‌های دوتایی معمولاً حدود 50 میلیمتر است این پنجره‌ها باید طوری طراحی شوند که تعریق در آنها صورت نگیرد و تمیز کردن شیشه‌ها از داخل به راحتی میسر باشد، اگر فاصله شیشه پنجره‌ها به 200 میلیمتر برسد، تغییری در میزان عایق حرارتی بودن آنها پیدا نخواهد شد، اما برای صوت عایق بهتری به وجود خواهد آمد.

اندازه و محل قرارگیری پنجره‌ها:

اندازه و محل قرارگیری پنجره ها باید با توجه به محل قرارگیری زمین ساختمان و نوع مصالح ساختمانی, طراحی و نصب شوند.
سرمایش مناسب در تابستانها با استفاده از پنجره های باز شو قابل حصول است. استفاده از سایه بان نیز در مقابل پنجره پیشنهاد می شود.

محافظت از پنجره ها:

محافظت زمستانی
با رعایت موارد زیر از هدر رفتن انرژی در ساختمان جلوگیری کنید.

žاز پنجره های دو جداره استفاده کنید و یا پنجره هایتان را درزبندی کنید.

žپنجره های معمولی به نسبت پنجره های دو جداره و پنجره های درزبندی شده تا 10 برابر بیشتر تلفات حرارتی دارند.

ž3-1-1 ساختار فیزیکی و شکل عایق ها:

عایق های حرارتی بر حسب ساختار فیزیکی و شکل به انواع زیر تقسیم می شوند: 

ž3-1-1-1 عایق فله به صورت الیافی یا دانه ای:

مثال های نوعی چنین مصالحی عبارتند از پشم شیشه،پشم سنگ،پشم سرباره،ورمیکولیت متورق وچوب پنبه دانه ای.

مزایای این عایق ها عبارتند از:

žاجرای آن آسان است.

žارزان ترین عایق است.

در برابر حمله قارچی ایمن است.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 147
حجم: 9 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *