دانلود پروژه کارشناسی طراحی و شبیه سازی دماسنج کنترلی


11111thermometer1_FF

چکیده :

قرن اول میلادی، در حوزه های علوم دینی ایتالیا نوشته هائی را با نام قهرمان الکساندریا که نویسنده ای مجهول داشت مطالعه می کردند. در این نوشته ها، وسایل عجیبی تشریح شده بودند که یکی از آنها به نام چشمه ای که خورشید در آن می چکد، نام برده شده بود. دانشمندان آن زمان که در پی شناخت و ساخت چنین وسیله ای بودند، توانستند شرح و طرحی در حد پیشنهاد در مورد آن بدهند. اساس آن نظریه هابر طبق قانون (انبساط در اثر گرما) پی ریزی شده بود.
در قرن دوم میلادی یک فیزیکدان یونانی به نام (گالن) ثابت کرد که می توان حس هائی مثل سرما و گرما را به کمک وسیله ای شامل یک ستون چهار درجه ای که در بالا و پائین یک نقطه خنثی (نه مثبت، نه منفی) نمره گذاری شده اند، اندازه گیری کرد. این نظریه تا پایان قرن شانزدهم پایه ای برای تعلیمات پزشکی بود.
در پایان قرن شانزدهم، دانشمندان طرح ساخت دماسنج های هوائی را گسترش داند، وسیله ای که بعدها در شکل پیشرفته خود، به صورت دماسنج فعلی درآمد. این دستگاه به طور کیفی، (نه از نظر کمی و مقدار معین درجه حرارت) اثر حرارت را در انبساط هوا نشان می داد. دماسنج ساده آن زمان شامل یک شیشه آزمایشگاهی به شکل تنگ بود که گردن باریک و بلندی داشت. وقتی تنگ حرارت می دید، هوای داخل آن منبسط می شد و از دهانه لوله باریک و بلند خارج می گردید. سپس تنگ به طور وارونه به داخل آب قرار داده می شد. هوای جمع شده داخل تنگ، به هنگام خروج، آب اطراف تنگ را بالا می برد. تغییرات بعدی میزان ارتفاع آب، نشانگر حرارت هوای متراکم داخل تنگ بود.
در سال ۱۶۱۱، (بارتولومیوتیلو) در رم، طرح های تهیه یک دماسنج مدرج را ارائه کرد، اما او در کار خود موفق نشد، زیرا دستگاه او دارای ایرادهای اساسی از نظراصول فیزیکی بود. در سال ۱۶۱۲، یک دکتر ایتالیائی به نام (سانتوریو سانتور) دماسنج هوائی مدرج را ساخت. به این ترتیب میزان حرارت از نظر کمی نیز قابل اندازه گیری شد.
در سال ۱۶۵۰، دماسنج های هوائی کاملاً شناخته شده بودند. در سال ۱۶۶۰، (اتووان گریک) یک دماسنج بسیار حساس ساختو آن را بر دیوار خانه خود نصب کرد. در این سال ها میزان اعتماد و اطمینان به چنین دستگاه هائی مورد شک همگان بود. در سال ۱۶۴۴، (توریچلی) دانشمند معروف، تغییرات و نوسانات فشار هوا را کشف کرد و در پایان همان دهه، همه دیگر می انستند که درجه دماسنج در مقابل تغییراتی که در اثر فشار و حرارت به وجود می آید، تغییر می کند. اما مشکل اساسی همچنان برقرار بود؛ این مشکل قرار دادن یک ماده در شیشه دماسنج خالی از هوا بود. قبلاً در سال ۱۶۵۴، تهیه مایع در دماسنج تخلیه شده از هوا به وسیله دوک بزرگ توسکانی فردیناند دوم اختراع شده بود. تغییرات جوی در چنین دماسنجی اثر نداشت، چون چنین تغییراتی در تمام جوانب دستگاه موجود بود.
دماسنج مایعی (مایع در خلاء) تا مد ها مورد استفاده همگان قرار داشت و به وسیله آکادمی علوم فلورانس مورد استفاده قرار گرفت. این آکادمی، دماسنج های پنجاه تا صد درجه ای ساخت که شباهت زیادی به دماسنج های امروزی داشت، اما اساس درجه های این دماسنج های پنجاه تا صد درجه ای ساخت که شباهت زیادی به دماسنج های امروزی داشت، اما اساس درجه های این دماسنج در نوع های مختلف فرق می کرد. مثلاً دماسنج ۴۲۰ درجه ای با سیستم ده ـ دهی درجه بندی شده بود و برای سنجش حرارت مایعات به کار می رفت و بر اثر انبساط الکل کار می کرد. این وسیله کاربرد کافی و درستی نداشت. در مقابل، دماسنج پنجاه درجه ای فلورانسی بیشتر قابل اعتماد بود، چون اساس درجه بندی آن معقولتر بود.
در سال ۱۶۶۰، (رابرت هوک) ـ رئیس آزمایشگاه سلطنتی لندن ـ کوشش کرد تا دماسنج مدرج جدیدی بر پایه اصول فیزیکی بسازد. او درجه مشخصی را به عنوان مبنا تعیین کرد؛ این درجه، درجه ای بود که هوا رد آن شروع به یخ زدن می کند.
بعدها کوشش های زیادی از سوی دانشمندان مختلف برای ساختن دماسنج های جدید و قابل اعتماد صورت گرفت. عده ای میزان حرارت خون و عده ای دیگر درجه ذوب کره و… را مبنای مدرج سازی دماسنج قرار دادند، اما بر اثر پیشرفت علم همگی توافق کردند که بهترین مبنای مدرج سازی دماسنج، درجه ذوب و انجماد (آب) است.
بالاخره در سال ۱۷۱۷، مخترعی در آمستردام (هلند) به نام (دی.جی.فارنهایت)، دماسنج جیوه ای را ساخت که به نام خود او معروف شد. بر طبق این درجه بندی (درجه بندی فارنهایت) نقطه انجماد آب در ۳۲ درجه و نقطه جوش آن در ۲۱۲ درجه است و بر طبق درجه بندی سانتیگراد، نقطه انجماد آب در صفر درجه و نقطه جوش آب در ۱۰۰ درجه است.

اما امروزه از آنها به ندرت استفاده میشود و از انواع دیجیتالی استفاده می گردد.

به عنوان مثال برای کنترل دمای یک اتاق یا دمای یک دستگاه می توان از این دماسنج بهره برد.

به طور خلاصه هر جا که نیاز به اتوماسیون صنعتی احساس شود این پروژه کاربرد زیادی دارد

 مقدمه :
به طور خلاصه هر جا که نیاز به اتوماسیون صنعتی احساس شود این پروژه کاربرد زیادی دارد.
استفاده روز افزون از این دستگاه باعث شده تا انقلاب عظیمی در زمینه صرفه جویی در مصرف انرژی صورت پذیرد.
من در این مقاله سعی دارم که مطالبی نسبتا سودمند در مورد پروژه ی خود ارائه دهم. این مقاله در قالب چهار فصل می باشد.
در فصل دوم نحوه ی ارتباط سخت افزار های این پروژه را خواهیم دید. میبینیم که چه قطعاتی در این پروژه به کار رفته است.
در فصل سوم نیز به تشریح نرم افزاری پروژه می پردازیم و در فصل بعدی ترکیب نرم افزاری و سخت افزاری پروژه را داریم.

 

فهرست مطالب
فصل اول
• مقدمه
فصل دوم
• سخت افزار پروژه
• قطعات بکار رفته در پروژه
• میکرو کنترلرATMEGA16
• سنسور تشخیص دما LM35
• LCD کاراکتری

فصل سوم
• نرم افزار پروژه
• نرم افزارهای بکار برده شده در پروژه
• نرم افزار Keil
• نرم افزار Protues
• فلوچارت پروژه

فصل چهارم
• نتیجه گیری و جمع بندی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *