دبیرستان Camino Nuevo لس آنجلس ، دالی گنیک


Daly Genik، یك سایت شهری نازیبا و تقریباً غیرقابل استفاده را به محیطی پویا و فعال جهت یادگیری تبدیل نموده است. 

ÇãÑæÒå ÑÏԐÑí¡ ÌÑíÇäí ÇÓÊ ÈÓ ÚÙíã æ ÓÊÑÏå ßå ÏÑ ÚÑÕååÇí ãÎÊáÝ

سایت مجموعه  Camino Nuevo نواری طویل و باریك است که توسط چهار خیابان شلوغ احاطه گردیده است. با چنین محیطی آشفته و شكل عجیب و غریب سایت، چالش معمار، بنا به گفته Kevin Daly، یافتن قطعات قابل بازیافت از فضاهای شهری – بدون مجزا نمودن مدرسه از مجاورت آن- می باشد.  

توسعه Pueblo Nuevo به منظور ایجاد و گسترش مراکز آموزشی در سال 2000 آغاز گردید تا از این طریق برای كودكانی كه در محله MacArthur Park، یكی از فقیرترین محلات شهر، زندگی می كنند، خدمات ارائه نماید.

شركت Daly پیشتر به طراحی مدارس ابتدایی و متوسطه پرداخته و هم اكنون نیز برروی طراح یك پیش دبستانی كار می نماید. برای دبیرستان حاضر، معمار می بایست 30000 فوت مربع فضای آموزشی شامل 18 كلاس، یك مرکز چند رسانه ای و فضاهای اداری را تنها در یك آكر زمین، بگنجاند. از سویی دیگر گروه طراحی ملزم به تامین فضاهای ویژه فعالیتهای روباز و پاركینگ نیز می بود كه البته تمامی این فضاها باید با بودجه ای اندك – كمتر از 300 دلار برای هر فوت مربع – ساخته شوند.

ÇãÑæÒå ÑÏԐÑí¡ ÌÑíÇäí ÇÓÊ ÈÓ ÚÙíã æ ÓÊÑÏå ßå ÏÑ ÚÑÕååÇí ãÎÊáÝ

شركت این تقاضاها را با طراحی یك جفت ساختمان دو طبقه، جوابگو گردید. موازی با لبه جنوبی سایت، بنایی با پلان ماری شكل، كلاسها را در خود گنجانده و بطرف لبه شمالی، ساختمان كوچكی اساساً به منظور كاربری اداری مجموعه درنظر گرفته شده است.

ÇãÑæÒå ÑÏԐÑí¡ ÌÑíÇäí ÇÓÊ ÈÓ ÚÙíã æ ÓÊÑÏå ßå ÏÑ ÚÑÕååÇí ãÎÊáÝ

پانلهای فلزی موجدار بصورت ممتد، بلوكهای بتنی دیوارهای باربر را می پوشانند. در نماهایی كه به سمت خیابان اصلی می باشند، پانلها، پنجره ها را فراگرفته اند، اما این پانلها سوراخدار شده اند تا درحین محدود نمودن نفوذ سروصدای خیابان و كنترل نور خورشید، اجازه دید به سمت بیرون را نیز فراهم آورند. انحنای نماها، حجم ساختمان را شكسته و از حركت اتومبیل پیرامون ساختمان، تبعیت می نمایند.

این نماها با رنگهای زرد و خاكستری، بصورت الگوی وی‍ژه ای طراحی شده اند، بطوریكه هرجا دیوارها به سمت بیرون كشیده شده ، رنگ زرد بیشتر و در قسمتهای مقعر به منظور تاكید بر انحنای آنها، زرد كمتری استفاده گشته است. در برخی مكانها، نمای جنوبی، به منظور ایجاد فضاهایی جهت محوطه سازی، از لبه سایت به داخل كشیده شده است. طبقه دوم مجموعه نیز، خارج از ستونها، فضا (سرپناه) ویژه ای برای سوارشدن و انتظار سرویس دانش آموزان فراهم كرده است. در این مجموعه كلاسهای دبیرستان مستقیماً به سمت حیاط میان دو ساختمان، برای تبدیل آن به قلب ساختمان و مركز فعالیت مدرسه، گشوده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *