فیلم فصل کرگدن


به تازگی فیلم فصل کرگدن از بهمن قبادی رو دیدم، فیلمی که نه تنها از دیدنش احساس خوبی به من دست نداد، بلکه نگاه سیاسی این فیلم رو اصلا نپسندیدم و به عبارتی از فیلم اصلا خوشم نیامد.

فیلم: فصل کرگدن / کارگردان: بهمن قبادی /  بازیگران: مونیکا بلوچی، بهروز وثوقی و آرش لباف، برن سات و یلماز اردوگان و…

خلاصه داستان: “فصل کرگدن” در اصل داستان یک شاعر کرد به نام صالح است که در دوره شاه کاملا شناخته شده و بعد از انقلاب به او تهمت سرودن اشعار ضداسلامی زده می‌شود و همراه همسرش به زندان می‌افتد. او ۳۰ سال در زندان می‌ماند ولی همسرش ۲۰ سال جلوتر از او آزاد می‌شود و حالا این شاعر به دنبال یافتن همسرش است…داستان از آنجا شکل می‌‌گیرد که زوج جوانی در آستانه انقلاب ۵۷ در ایران با هم ازدواج کرده‌اند. مینا (مونیکا بلوچی) دختر یک نظامی عالی‌رتبه ارتش شاهنشاهی است و شوهرش ساحل فرزان (بهروز وثوقی در زمان حال) شاعری اهل کردستان، بدون پیشینه سیاسی و موفق در انتشار آثار ادبی‌اش. راننده خانوادگی آنها، اکبر رضایی (یلماز اردوغان) که عاشق مینا است در اوج انقلاب در میان انقلابیون صاحب موقعیتی برجسته می‌‌شود و پس از بهمن ۵۷ مینا و شوهرش را به قصد جدا کردن‌شان به زندان می‌اندازد. داستان این سه نفر تا زمان حال (۲۰۱۰ استانبول) دنبال می‌شود.

گفتم که از نگاه سیاسی فیلم اصلا خوشم نیامد. من خودم چند سالی هست که از ترکیه و سیاستهای خارجی اش به شدت متنفر شده ام، در منطقه سر به هر طرف که می چرخانی ترکیه رو با سیاستهای خارجی نادرستش مشاهده می کنی، این همسایه ی عزیز حالا هم در ساخت این فیلم ضد ایرانی نقش داشته.. من این فیلم رو یک فیلم هنری نمی دونم که توی اون یک شاعر اذیت و آزار می شه.. من این فیلم رو یک فیلمی می دونم که ضد انقلاب است .. نمیدونم چرا مذهب شاعر این فیلم سنی آن هم از نوع کرد است!!! ول کنیم نه اهل سیاست هستم و نه دوست دارم باشم، پس بیشتر از این دیگر صحبت نمی کنم.

به هر حال نباید از حضور بازیگران مهم این فیلم غافل شد، اما ای کاش که در یک محیط بهتر با داستانی جذاب تر حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *