مکتب سورئالیسم در نظام زيبايي شناختي قرن بيستم پديده اي مهمتر از سورئاليسم وجود ندارد و با اين همه هيچ چيز مشكلتر از ارائه تعريف دقيقي از اين جنبش نيست. اساس فعاليت سورئاليسم در سال هاي 1924 و 1939 بود. آندره برتون ، لوئي آراگون و پُل الوار، از مشهورترين نويسندگن سوررئاليست هستند. هدف نويسندگان و نقاشاني كه اين جنبش را بنيان نهادند يا به آن پيوستند ، دستيابي نتايجي چون اشعار و تابلوهاي نقاشي جديد كه در بدو امر ما را تحت تأثير قرار مي دهند نبود، قصد و نيت آنها اين بود كه تا حدودي با توسل به خلاقيت هاي هنري كه آن را نه يك هدف بلكه دستاويزي براي حركت و جنبش تلقي مي كردند بتوانند …
فرهیخته گرامی برای مطالعه بیشتر راجب این گفتار و همچنین مطالب مرتبط بیشتر با این متن لطفا اینجا کلیک کنید...مباني پايه مشترك در ادبيات و معماري قسمت چهارم
مکتب دادائیسم دادا يا دادائيسم يک جريان فرهنگي،ادبي و هنري به حساب مي آيد که در شهر زوريخ کشور سوئيس آن هم در طي جنگ جهاني اول شکل يافت و بين سال هاي 1916 تا 1922 به اوج خود رسيد .هوگو بال] فيلسوف و عارف و شاعر نخستين بازيگر درام دادائيستي بود.در بهار 1916 او کاباره ولتر را به عنوان محل تجمع و ملاقات هنرمندان دادائيستي تاسيس کرد. تريستان تزارا[3] نام اين سبک را با باز کردن لاروس (فرهنگ لغات آلماني –فرانسه ،دادا به معني اسب چوبي کودکان ) و اولين کلمه اي که به چشمش خورد که همان اسم دادا است ، نامگذاري کرد.”در زبان فرانسوي نيز به معني سرگرمي وحادثه يا شيفتگي است.” در اين حرکت اديبان و هنرمندان نسبت …
فرهیخته گرامی برای مطالعه بیشتر راجب این گفتار و همچنین مطالب مرتبط بیشتر با این متن لطفا اینجا کلیک کنید...مباني پايه مشترك در ادبيات و معماري قسمت سوم
مکتب رمانتیسم علی رغم تعاریف افراد مختلف از رمانتیسم، ارائه تعریفی مشخص از آن دشوار می نماید گاهی آن را چنان با احساس و عاطفه آمیخته می دانند که به هر چیز که برانگیزاننده احساس باشد؛ خواه متعلق به امروز باشد و یا دیروز “رمانتیک” قلمداد می کنند و گاه آن را عشق و علاقه افراطی به قرون وسطی و گاه به قول روسو بازگشت به طبیعت. ای.بی. بورگام نیز در سال 1941 در مجله کنیون دیویو چنین نوشت :” کسی که در صدد تعریفی از رمانتیسم برآید به کاری مخاطره آمیز دست زده که بسیاری را ناکام گذارده است. اما آنچه واضح می نماید اینست که هر تعریفی که از رمانتیسم ارائه گردیده است یکی از ویژگیهای آنرا …
فرهیخته گرامی برای مطالعه بیشتر راجب این گفتار و همچنین مطالب مرتبط بیشتر با این متن لطفا اینجا کلیک کنید...مباني پايه مشترك در ادبيات و معماري قسمت دوم
فلسفه رنسانس رنسانس به جنبش فکری و عقلانی اطلاق می شود که بین قرون چهاردهم و شانزدهم از شهرهای شمالی ایتالیا شروع شد و به اوج خود رسید . رنسانس را عموما تولد دوباره هنر و ادبیات کلاسیک باستان می نامند که با سر فصل هایی از جمله کشف انسان و جهان تعریف می شود. در این دوره تغییرات ظریفی در نگرش انسانها نیز به وقوع پیوست .دنیای فکری انسان تدریجا از ارزشها و اندیشه های دارای جهت گیری فوق طبیعی می گسست و به اندیشه ها و ارزشهای مربوط به دنیای طبیعی و زندگی بشر می گروید.تفسیر معنی جهان و زندگی آدمی ،از انحصار مفسران دینی خارج شد . روح و اصول جزمی دین در سده های میانه همزما …
فرهیخته گرامی برای مطالعه بیشتر راجب این گفتار و همچنین مطالب مرتبط بیشتر با این متن لطفا اینجا کلیک کنید...مباني پايه مشترك در ادبيات و معماري قسمت اول
مقدمه شعرو ادبیات دو ابزار نیرومند برای طراحی به شمار میروند تمامی شیوههای ادبی سودمند هستند، اما برای اهداف طراحی خلاق، شعر بر ادبیات رجحان دارد. شعر به مثابه مجموعهای از كلام مكتوب است كه رویكردهای جمعی مردم را خلاصه میكند و به عنوان بیانگر «یكتایی» ویژه فضا و مكان لازمه هر طرح ملی، منطقهای و محلی است. قطعات ادبی، مانند «صورت مساله» معماری از اواسط دهه 1970 تا اواخر دهه 1980 مورد توجه بسیاری قرار گرفته بود. آنها از اولویتهای عملی معماری، دست به ساخت گزیدههایی زدند كه آنها را میتوان با ارزش هنریشان به عنوان قطعات ادبی تلقی كرد. یكی از عوامل بنیادی مشترك میان شعر و معماری شفافیت است، سبكی است و یا شاید تمام هستی است. …
فرهیخته گرامی برای مطالعه بیشتر راجب این گفتار و همچنین مطالب مرتبط بیشتر با این متن لطفا اینجا کلیک کنید...