تاثیر زمان تمرین (صبح و عصر) بر تغییرات برخی ایمونوگلوبولینهای سرم و پاسخ هورمونهای تستوسترون و کورتیزول دانشجویان مرد ورزشکار
چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر یک برنامه دوی تداومی فزاینده و نیز زمان تمرین صبح هنگام و عصر هنگام بر تغییرات ایمونوگلوبولینهای سرم شامل IgM,IgG و IgA و پاسخ هورمونهای تستوسترون و کورتیزول بوده است. بدین منظور 28 دانشجوی مرد به صورت هدفمند انتخاب و به شکل تصادفی در دو گـــــــروه قرار گرفتند: گــــــروه تمرینی صبح ) 14 = n ، وزن = 8/9 ± 2/68 کیلوگـــرم ، سن = 16/1± 5/19 سال و زمان تمرین = 30 : 7 دقیقه ) و گروه تمرینی عصر ( 14 = n ، وزن = 4/8 ± 8/63 کیلوگرم ، سن = 24/1±. 8/19 سال و زمان تمرین ± 30 : 16 دقیقه ) . آزمودنیها به مدت 2 ماه ( 16 جلسه ) تحت یک برنامه دوی تداومی فزاینده با شدت ضربان قلب معین قرار گرفتند . برای اندازه گیری ایمونوگلوبولینهای سرم و هورمونهای کورتیزول و تستوسترون ، نمونه خونی آزمودنیها 24 ساعت قبل از اولین جلسه تمرینی و 24 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین در وضعیت استراحتی جمع آوری شد. بلافاصله پس از هر مرحله خونگیری ( در پیش آزمون و پس آزمون ) ، آزمون 12 دقیقه دویدن – راه رفتن برای تعیین حداکثر اکسیژن مصرفی ، استفاده شد. نتایج تحقیق با استفاده از آنالیز واریانس نشان داد : مقادیر IgG, IgM , IgA ، سرم دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی داری نداشته است. همچنین تفاوتی بین میزان ترشح هورمون تستوسترون در پیش آزمون و پس آزمون دو گروه مشاهده نشد ، در حالی که غلظت هورمون کورتیزول دو گروه در پیش آزمون ( 006/0=P ) و پس آزمون ( 0001/0= P ) تفاوت معنی داری داشتند . همچنین ، بین پیش آزمون گروه تمرینی صبح و پس آزمون گروه تمرینی عصر نیز تفاوت معنی داری وجود داشت ( 0001/0 =P ) . نتایج این پژوهش تاثیر پذیری هورمون کورتیزول را از زمان تمرین نشان می دهد که ناشی از چرخه شبانه روزی آن است.
کلید واژه ها : ریتم شبانه روزی ، ایمونوگلوبولین ، تستوسترون ، کورتیزول ، دوی هوازی تداومی .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول- طرح پژوهش………………………………………………………………………………………………… 1
1-1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….. 2
1-2. بیان مساله……………………………………………………………………………………………………………………. 10
1-3. ضرورت پژوهش………………………………………………………………………………………………………….. 14
1-4. هدفهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. 17
1-4-1. هدف کلی………………………………………………………………………………………………………. 17
1-4-2. هدفهای ویژه…………………………………………………………………………………………………. 17
1-5 . فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………………………………. 18
1-6 . محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………………….. 18
1-6-1. محدودیتهای محقق خواسته…………………………………………………………………….. 18
1-6-2. محدودیتهای خارج از کنترل محقق……………………………………………………….. 19
1-7. تعریف واژه های عملیاتی………………………………………………………………………………………….. 19
فصل دوم- مبانی نظری و پیشینه پژوهش……………………………………………………………. 22
2-1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….. 23
2-2. مبانی نظری………………………………………………………………………………………………………………….. 23
2-2-1. تعریف دستگاه ایمنی………………………………………………………………………………….. 23
2-2-2. نمای کلی دستگاه ایمنی……………………………………………………………………………. 24
2-2-3. وظایف دستگاه ایمنی………………………………………………………………………………….. 26
2-2-4. ایمونوگلوبولین و آنتی بادی………………………………………………………………………. 27
2-2-5. تغذیه و دستگاه ایمنی………………………………………………………………………………… 28
2-2-6. تغذیه و پاسخ هورمونهای تستوسترون و کورتیزول…………………………….. 31
2-2-7. ایمنی ذاتی و اکتسابی………………………………………………………………………………… 33
2-2-8. انواع ایمنی اکتسابی…………………………………………………………………………………….. 34
2-2-9. عفونتهای مجاری تنفسی فوقانی……………………………………………………………… 34
2-2-10. سازوکارهای احتمالی در ایجاد عفونتهای مجاری تنفسی
فوقانی ورزشکاران……………………………………………………………………………………….. 36
2-2-11. ریتم شبانه روزی………………………………………………………………………………………. 36
2-2-12. سازوکار تنظیم و ترشح هورمون تستوسترون……………………………………. 37
2-2-13. آثار فیزیولوژیکی ترشح تستوسترون…………………………………………………….. 39
2-2-14. سازوکار تنظیم و ترشح هورمون کورتیزول………………………………………… 40
2-2-15. آثار فیزیولوژیکی ترشح کورتیزول…………………………………………………………. 41
2-3. پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………… 42
2-3-1. پیشینه پژوهش درباره ایمونوگلوبولینها………………………………………………….. 42
2-3-2. پاسخ دستگاه ایمنی به تمرینهای کوتاه مدت و شدید……………………… 52
2-3-3. پیشینه پژوهش درباره تستوسترون و کورتیزول………………………………….. 53
2-3-4. پاسخ تستوسترون و کورتیزول به تمرینهای مقاومتی و
کوتاه مدت شدید………………………………………………………………………………………….. 66
2-4. نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………. 69
فصل سوم- روش شناسی پژوهش……………………………………………………………………………. 70
3-1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….. 71
3-2 . روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………… 71
3-3. جامعه و نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………. 71
3-3-1. متغیر مستقل………………………………………………………………………………………………… 72
3-3-2. متغیرهای وابسته………………………………………………………………………………………….. 72
3-4. روشهای جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………….. 72
3-4-1. وسایل مورد استفاده برای سنجش متغیرها………………………………………….. 72
3-4-2. روش سنجش حداکثر اکسیژن مصرفی…………………………………………………. 73
3-4-3. روش اجرای پروتکل پژوهش………………………………………………………………….. 74
3-5. روش سنجش متغیرهای وابسته……………………………………………………………………………… 75
3-6. روش آماری………………………………………………………………………………………………………………….. 76
فصل چهارم- تجزیه و تحلیل یافته ها ………………………………………………………………….. 77
4-1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….. 78
4-2. تجزیه و تحلیل توصیفی یافته ها…………………………………………………………………………… 78
4-3. آزمون فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………… 83
4-3-1. آزمون فرضیه اول…………………………………………………………………………………………. 83
4-3-2. آزمون فرضیه دوم………………………………………………………………………………………… 84
4-3-3. آزمون فرضیه سوم……………………………………………………………………………………….. 86
4-3-4. آزمون فرضیه چهارم……………………………………………………………………………………. 87
4-3-5. آزمون فرضیه پنجم……………………………………………………………………………………… 89
فصل پنجم- بحث و بررسی و نتیجه گیری……………………………………………………………. 91
5-1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….. 92
5-2. خلاصه…………………………………………………………………………………………………………………………… 92
5-3. بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………… 94
5-3-1. بحث و بررسی ایمونوگلوبولینها…………………………………………………………………. 96
5-3-2. بحث و بررسی تستوسترون و کورتیزول………………………………………………… 98
5-4. نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………. 102
5-5. پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………………… 102
منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………… 104
پیوستها………………………………………………………………………………………………………………………………….. 120
پرسشنامه همسان کردن گروه ها و مشخصات فردی………………………………………………… 121
اطلاعیه تحقیق ورزشی………………………………………………………………………………………………………. 122
خصوصیات توصیفی گروه آزمودنیهای صبح………………………………………………………………….. 123
خصوصیات توصیفی گروه آزمودنیهای عصر…………………………………………………………………… 124
روش اندازه گیری متغیرهای وابسته………………………………………………………………………………… 125
چکیده انگلیسی
صفحه عنوان انگلیسی