سنجش وضعیت موجود نقشهای پرورشی معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران


سنجش وضعیت موجود نقشهای پرورشی معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران

روش  پزوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی – پیمایشی و جامعه آماری کلیه معلمان ابتدایی شهر تهران به تعداد ۲۰۹۶۸ نفر بود که بر اساس جدول مورگان ۳۷۶ نفر به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. از پرسشنامۀ محقق ساخته به عنوان ابزار پژوهش؛ در چهار بُعد اصلی و 16 مؤلفه ).1 خودپرورشی معلم با سه مؤلفه؛ .2 پرورش ذهن با چهار مؤلفه؛ .3 پرورش اجتماعی با پنج مؤلفه؛ .4 پرورش عاطفی-رفتاری با چهار مؤلفه؛( بهعنوان نقش های پرورشی معلمان استفاده شد . مدرسه به عنوان یک عامل برای اجتماعی کردن کودکان عمل میکند، بهویوژه در دوره ابتدایی، و باید دانست کارکرد مدارس فقط انتقال دانش به کودکان نیست، بلکه وظیفه مهم دیگر آنها این است که، فرایندی را که والدین در خانواده، برای تربیت آنها آلازم  کرده اند، ادامه داده، به سرانجام رسانده و هماهنگ همسو با خانواده ها، ارزشها و الگوهای رفتاری مورد نظر فرهنگ جامعه را بود کودکان منتقل کنند

۱-وضعیت موجود نقش خودپرورشی معلم در سه مولفه اخلاقی-رفتاری علمی- دانشی –پزوهشی مهارتی وتوانمندی در شهر تهران چگونه است؟۲-وضعیت موجود نقش ذهن    دانش آموز توسط معلوم در مولفه هوای توسعۀ شناختی، توسعه فراشناختی، خودآگاهی، ایجاد عادات سالم ذهنی در شهر تهران چگونه است؟ .3 وضعیت موجود نقش پرورش اجتماعی دانش آ موز توسط معلم در مولفه های مهارت بین فردی-ارتباطی، تعهد و مسئولیت پذیری ، حل مسائل بین فردی، احترام و رعایت قوانین، تحمل ابهاروش پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری، کلیه معلمان ابتدایی شهر تهران به تعداد 20968 نفر بود که براساس جدول مورگان 376 نفر به رم و تاب آوری در شهر تهران چگونه است؟ .4 وضعیت موجود نقش پرورش عاطفی –رفتاری دانش اموزان توسط معلم در مولفه هوای مددیریت احساسات و کنترل هیجانات، خودکنترلی، همدلی و چشم اندازگیری، خودنظم دهی در شهر تهران  چگونه است .؟ ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته در 4 بُعد اصلی و با 16 مؤلفه و 169 گویه اسوت. این موارد عبارتند از: -1 خودپرورشی معلم با سه مؤلفه؛ اخالاقی-رفتاری، دانشی-علمی -پژوهشی و مهارتی-توانمندی، -2 پرورش ذهن با چهار مؤلفه؛ توسعه شناختی، توسعه فراشناختی، عادات سالم ذهنی و خودآگاهی، -3 پرورش اجتماعی با پنج مؤلفه؛ مهارت بین فردی و ارتبطی، تعهد و مسئولیت  پذیری، حول مسائل بین فردی، احترام و رعایت قوانین و تحمل ابهام و تاب آوری، -4 پرورش عاطفی-رفتاری با چهار مؤلفه؛ مدیریت احساسات و کنترل هیجانوات، خودکنترلی و مدیریت بر رفتار، همدلی و چشم اندازگیری و خودتنظیمی و خودنظم دهی. پژوهشگر با بررسی هایی که در زمینۀ پرورش انجام داده است سه نگاه عمده به پرورش را بیان می دارد. نگاه اول پرورش را حول کسب مهارتهای اجتماعی، عاطفی و رفتاری و یا تلاش برای رفع مشکلا ت عاطفی-رفتاری در دانش آ موزان می داند. این زمینۀ ایجاد و کسب مهارتهای مهم زندگی از نگاه دوم از جمله؛ به دست آوردن اعتماد به نفس، درک همدلی و برقراری ارتباطات، کسب مهارتهای اجتماعی، عاطفی، رفتاری، هوش هیجانی و برنامه ریزیهای صحیح در طول زندگی برای دانش آموز خواهدبود. نگاه سوم، نگاه اسلام به پرورش است. رویکرد اسلامی؛ به پرورش به معنای تربیت عقل نگاه میکند. در این رویکرد تربیت عقل از طریق مختف مانند ایجاد عادتهای سالم در دانشآ موز، تامل و تفکر در طبیعت، الگوبرداری، عینی سازی غیره حاصل میشود .

نتیجه گیری : د اما سبر اساس سؤال یک پژوهش نتایج نشان داد در بعد خودپرورشی معلم، مولفه اخالاقی-رفتاری در وضعیت مطلوبی قرار دارد اما در دو مولفۀ دیگر دانشی-علمی-پژوهشی و مهارتی و توانمندی نیاز بوده اقداماتی برای بهتر شدن است. براساس سؤال دو پژوهش نتایج در بعد پرورش ذهن نشان داد که توسعۀ شناختی در وضعیت مطلوبی قرار داره مولفۀ دیگر در این بعد یعنی توسعه فراشناختی، عادات سالم ذهنی و نیاز به اقداماتی در بین معلمان مدارس ابتدایی دارد.

 

ابزار سنجش:جدول مورگان ،پرسشنامه ۵ گزینه ای پرورشی معلم، پرورش ذهن، پرورش اجتماعی، پرورش عاطفی-رفتاری

نویسندگان : آرزو احمدآبادی و حسین عباسیان 3 ، عبدالرحیم نوهابراهیم 2 ، حمید رضا آراسته .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *