دانلود تحقیق جایگاه معلم در نظام های آموزشی
چکیده:
آن کیست که هم چون پیامبران عظام صلوات الله علیهم اجمعین رسالتش تکمیل مکارم اخلاق, تعلیم و تربیت و هدایت انسانها به سوی فلاح و کمال است و در بین همهی قشرها از بالاترین جایگاه و والاترین منزلت معنوی و اجتماعی برخوردار میباشد و در یک کلام، آرزوی همه, همانند او شدن است؟
آری، او برگزیدهای از فرزانگان جامعه است که با درک عمیق از مسؤولیتها و رسالتها، خود را به زیور علم و اخلاق آراسته، با بهرهمندی از بالاترین دانش تخصصی و اشراف بر اصول و مبانی روان شناختی و تعلیم و تربیت و مسلح شدن به مؤثرترین روشهای انتقال پیام، با آرامش و احساس با شکوه خود ارزشمندی و با یک دنیا تعهد پیامبرانه، جامهی مقدس « معلمی » بر تن کرده است.
آری معلم، همان دریای عظیم است که در قطرهای پنهان شده و جهان پهناوری است که در جثه و هیکل انسانی نمودار گشته است. در عظمت جایگاه معلم، همین بس که در ایفاء وظیفه، همکار انبیاء و پیغمبران و برگزیدگان خدای تعالی است. در کلمه معلم، خیرخواهی و هدایت خالی از عنف و زورگویی آمده است. حضرت رسول اکرم (ص) به اصحاب خود میفرمودند:
« کونوا معلمین » و « علموا و لا تعنفوا فان المعلم خیر من المعنف » و «علموا و سیروا و لا تعسروا»
مقدمه:
بعد از کلام خداوند در قرآن کریم و پیغمبر اکرم (ص) کلامی والاتر، جامعتر، و اثربخشتر از گفتار علی (ع) که میفرماید: « من علمنّی حرفاً فقد صیّرنی عبداً » دربارهی ارزش معلمی و جایگاه او و تکریم شخصیت وی وجود ندارد.
اگر تاریخ آموزش و پرورش را علم « شدن » آدمی بدانیم، معلمان در این شدن و تکامل آدمی سهم و نقش زیادی را بر عهده داشته اند.
اگر تربیت را فراهم کردن زمینههای بالندگی، برکشیدن، متعادل کردن آدمی بدانیم و هدف از آن را فعلیت بخشیدن به استعدادهای بالقوه انسانها در جهت کمال و قرب الهی در نظر داشته باشیم، معلمان و مربیان در تحقق این امر نقش ارزنده و بسزایی داشتهاند.
اگر در جستجوی شناخت عوامل مؤثر در تکوین شخصیت آدمی، اعتدال وجود و شناخت جسم و روان او باشیم، این معلمان هستند که یکی از عوامل تأثیرگذار و فراهم کنندهی رشد اخلاقی، جسمانی، اجتماعی، عاطفی و عقلانی آدمی بودهاند.
اگر از جمله ویژگیهای در هستی، خودآگاهی، کمالگرایی، آفرینندگی، صنعتگری و بالاخره انتخابگری بدانیم، این معلمان بوده و هستند که در تحقق مشخصههای اساسی آدمی نقش مؤثری داشتهاند.
اگر آدمی را در جهان هستی، گرفتار زندانهای طبیعت، جامعه و خویشتن خویش بدانیم، این معلمان بودهاند که با ایثارگری و راهنمایی خود، آدمی را به کمک علم، از این زندانها رهایی میبخشند و به زندگی انسانها معنی میدهند.
به راستی، در جهان گذشته و امروز معلمان، با بهرهگیری از هنر، علم، تجربه، ایمان به کار و عشق به متعلم، انگشتان و مغزهای کودکان و نوجوانان را در فرایند یاددهی ـ یادگیری قیمتی ساختهاند و انسانهای خام را به انسانهای تربیت شده، عالم محقق، متخصص، مؤمن و هنرمند تبدیل کردهاند.
جایگاه معلم در نظام آموزشی الهی :
از نظر پروردگار عالم، کار معلم کار خداست و نقش او در جامعه نقش پیامبر اکرم (ص) است، نقش همهی انبیاء و اوصیاء است. اولین سورهای که بر پیغمبر اکرم (ص) نازل شده است، سورهی علق است، آیاتی که در همان وهلهی اول بر پیامبر نازل شد و در این آیات پروردگار عالم خود را یک معلم قلمداد
میکند، میفرمــاید، پروردگـارت اکرم است، برای اینکه معلم است؛ و در سورهی
جمعه میفرماید که هدف از بعثت رسول اکرم (ص)، هدف از آمدن قرآن، همانا
« آموزش و پرورش » است. پیغمبر با معجزه و قرآن برای آموزش و پرورش آمده است. یعنی بعثت. هدف قرآن یکی تهذیب نفس (تربیت) و دیگری بالا بردن سطح معلومات (تعلیم) انسان است.
از اینها گذشته، قرآن درجهای به معلم داده است که اگر شبانه روز به آن افتخار کند، باز هم کم است؛ آنجا که میفرماید:
« من اجل ذلک کتبنا علی بنی اسرائیل انه من قتل نفساً بغیر نفس او فساد فی الارض فکانما قتل الناس جمیعاً و من احیاها فکانما احیاالناس جمیعاً و . . . » (مائده : 32)
بنا به تفسیری که امام صادق (ع) از این آیهی شریفه کردهاند، اگر کسی بتواند یک نفر را بسازد و یک باسواد متعهد تحویل جامعه بدهد، مثل این است که جهان را زنده کرده است. ایشان میفرمایند، قوام دنیا به چهار چیز است: اول به عالمی است که ناطق و عمل کننده به علمش باشد، دوم به جاهلی که تکبر نکند از تحصیل علم و دنبال تحصیل علم برود، سوم به ثروتمندی است که بخل نکند از بذل واجبات مالش در راه خدا به فقرا و صرف در اهداف عام المنفعه، چهارم به فقیری است که نفروشد دین خود را به دنیا، پس اگر عمل نکند عالم ناطق (معلم) به عملش و تکبر کند جاهل از طلب علم و بخل بورزد غنی و مالدار از بذل زیادی اموال خود در راه خدا و بفروشد فقیر دینش را به دنیا, بازگشت میکند دنیا به سوی قهقرا و توحش. در این گفتار گران بها معلم در صدر قرار گرفته و جایگاه او در پایداری دنیا بیان شده است. (مظاهری، 1371)
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 11 |
حجم: 91 کیلوبایت |