رشته تحصیلی: مدیریت بازرگانی
چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین منابع قدرت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی میپردازد. هدف، بررسی رابطه بین هر یک از منابع قدرت مدیران بر حسب ردهبندی فرنچ و راون، شامل: منابع قدرت تخصصی، مرجعیت، پاداش، مشروع و اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی، سنوات خدمت مدیران و سابقه مدیریت آنان میباشد. همچنین برآنیم تا تفاوت بین منابع مختلف قدرت مدیران را بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت بررسی نماییم.
پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای کاربردی و از نوع تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است و در تقسیمات تحقیقات توصیفی از نوع روش تحقیق همبستگی دو متغیری میباشد.
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران و کارکنان آموزش و پرورش پارس آباد میباشد. لازم به ذکر است که تعداد جامعه آماری مدیران، تعداد 27 نفر و تعداد کارکنان، تعداد 59 نفر میباشد. از جامعه آماری مدیران، تعداد 22 مدیر به روش تصادفی ساده و با کمک جدول اعداد تصادفی و نیز از جامعه آماری کارکنان، کلیه کارکنان تحت نظر مدیران منتخب به روش تمام شماری انتخاب شدند.
ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین (1989)» و پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی «نانچیان و دیگران (1379) » میباشد. جهت تعیین اعتبار پرسشنامهها از دو روش آزمون – بازآزمون و آلفای کرانباخ استفاده شده است. در روش آزمون- بازآزمون اعتبار پرسشنامه منابع قدرت 578/0 و اعتبار پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی 521/0 به دست آمده است. همچنین با استفاده از روش آلفای کرانباخ اعتبار پرسشنامه منابع قدرت برابر 703/0 و اعتبار پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی برابر 675/0 میباشد که تمامی ضرایب بدست آمده در دو روش تعیین اعتبار، قابل قبول و مناسب میباشند و بنابراین اعتبار پرسشنامهها قابل تأیید است.
جهت توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی از قبیل رسم جداول فراوانی و نمودارها، درصد فراوانی، فراوانی نسبی تجمعی، میانگین،میانه، انحراف معیار، مینیمم و ماکزیمم و جهت تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها از روشهای آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی ربتهای اسپیرمن، آزمون من ویتنی استفاده شد. تمامی تحلیلهای انجام شده با استفاده از نرمافزار کامپیوتری SPSS انجام گرفت.
بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که:
– بین منابع قدرت تخصص، مرجعیت، پاداش و قانون با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه مستقیم و معنادار و بین منبع قدرت اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.
– بینمنابع قدرت مدیران با سنواتخدمت ونیزسابقه مدیریتآنانارتباط معنادار وجود دارد.
– بین منابع مختلف قدرت مدیران بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت تفاوت معناداری وجود ندارد.
فهرست مطالب:
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مساله: 3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 7
1-4- تحقیقات انجام گرفته شده 9
1-5- اهداف تحقیق: 10
1-6- فرضیه تحقیق : 11
1-7- متغییر های تحقیق: 11
1-8- قلمرو تحقیق : 12
1-9- تعاریف علمی واژه ها 12
1-10- تعاریف واژگان 14
فصل دوم- ادبیات تحقیق
2-1- مقدمه 17
2-2- اهمیت ارتباطات 18
2-3 – تعاریف ارتباطات 20
2-4 – فرآیند ارتباط 22
2-5 – منبع 22
2-6 – رمزگذاری 22
2-7- وسیله 23
2-8- رمزگشایی 23
2-9- دریافت کننده 23
2-10- بازخورد 24
2-11- مسیر ارتباطات 24
2-12- ارتباطات عمودی 24
2-13- ارتباطات در سطح افقی 25
2-14- مدل ارتباطات 26
2-15- اصول ارتباطات 29
2-16- ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت 30
2-17- دیدگاه کلاسیکها در مورد ارتباطات 30
2-18- نظریه نئوکلاسیکها و ارتباطات 31
2-19- دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات 32
2-20- دیدگاه اقتضایی و ارتباطات 32
2-21- دیدگاه مراودهای یا تعاملی در مورد ارتباطات32
2-22- اثربخشی در ارتباطات میان فردی 33
2-23- ویژگیهای اثربخشی 33
2-23-1- گشودگی 33
2-23-2- همدلی 34
2-23-3- حمایتگری 35
2-23-4- مثبت گرایی 35
2-23-5- تساوی 36
2-23-6- همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم36
2-24- اهمیت قدرت 37
2-25- تعاریف قدرت 38
2-26- قدرت در سطوح مختلف سازمان 39
2-27- قدرت در سطح عمودی 39
2-28- منابع قدرت مدیران ردهی عالی سازمان39
2-28-1- پست یا مقام رسمی40
2-28-2- منابع 40
2-28-3- شیوه کنترل اطلاعات و تعیین محدودهی تصمیمگیری 41
2-28-4- قرار گرفتن در کانون شبکه 41
2-29- منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان41
2-30- منابع قدرت مدیران ردهی پایین سازمان42
2-31- قدرت در سطح افقی 43
2-32- روابط قدرت 44
2-33- رابطه صف و ستاد 44
2-34- تشکیل دستهها و ائتلاف 45
2-35- منابع قدرت بر اساس پژوهشهای فرنچ و راون 46
2-36- انواع رویکردها به قدرت 47
2-36-1- راسل و قدرت 47
2-36 -2- هیکس، گولت و قدرت 48
2-37- پژوهشهای پیرامون ارتباطات سازمانی50
2-37-1- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور 50
2-37-2- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور 52
2-38 -1- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور 54
نتیجه گیری کلی 62
فصل سوم روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه 65
3-2- جامعه آماری 65
3-3- نمونه جامعه آماری 65
3-4- ابزار جمع آوری اطلاعات 66
3-5- پرسشنامه 66
3-5-1- پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی 66
3-5-2- پرسشنامه منابع قدرت (( شرایخیم و هینکن)) 67
3- 6- تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه 68
3-6-1- روائی 69
3-6-2- اعتبار 69
3-7- روش و طرح نمونهبرداری 71
3-8 – حجم نمونه 71
3-9 – طرح پژوهش و روشهای تجزیه و تحلیل دادهها (توصیفی و استنباطی) 73
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه 75
4-2- تبدیلهای انجام شده بر روی متغیرها جهت تغییر مقیاس76
4-3- بیان توصیف دادهها 77
4-3-1- توصیف مولفه های منابع قدرت77
4-4- توصیف منابع قدرت بر حسب قدرت غالب مدیران 80
4-5- توصیف مؤلفههای اثربخشی ارتباطات سازمانی 86
4-6 – توصیف سایر دادهها 94
4-7 – تجزیه و تحلیل دادهها (بررسی فرضیات97
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 155
حجم: 549 کیلوبایت