دانلود پاورپوینت بررسی روانشناسانه محیط در طراحی معماری


دانلود پاورپوینت بررسی روانشناسانه محیط در طراحی معماری

مقدمه

معماران و شهرسازان امروزه توجه ویژه ای به شناخت روان شناسانه رفتارهای انسان دارند. زیرا اینگونه رفتارها با محیط کالبدی ارتباط تنگاتنگی دارد.

توجه طراحان به بررسی روانشناسانه محیط ارتباط تنگاتنگی بین روانشناسان محیطی و معماران ایجاد کرده است.روانشناسان نیز خودرا ملزم به پژوهش در رفتار انسان در محیط روزمره اش ساخته اند تابتوانند تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم محیط بر رفتار انسان را دریابند.

روانشناسی

کلمه روانشناسی ترجمه واژه لاتینی psychology است که این واژهریشه یونانی دارد و به دو مفهوم روح و علم اشاره دارد و به این ترتیب روانشناسی به معنای علم روح یا علم نفس است

از نظر یک تفکر (آراء ارسطو) روح امری مجرد است و برای عمل و فعالیت به بدن نیاز دارد و بعد از جدایی و از بین رفتن بدن به حیات خود ادامه می دهد. با این نظر روانشناسی بر موضوعات تعقلی متمرکز است و از معیار های علمی (تجربی ) استفاده نمی شود.

üبرخی روانشناسان بدون ورود در بحث ماهیت روح ان را وجود خاص دانستند بعضی روح را عمل و نتیجه فعالیت های ماشینی مغز دانسته و ان را مستقل نمی دانند و بالاخره گروهی اصولا ذهن را جایگزین روح نموده اند وروانشناسی را مطالعه ذهن می دانند.

üبا عنایت به اینکه روانشناسی را مطالعه فعالیت های فرد نامیده اند. می توان روانشناسی محیطی را مطالعه ان دسته از فعالیت های انسانی تعریف کرد که از محیط متاثر باشد.

üروانشناسی محیطی ، مناسبات مشترک بین محیط فیزیکی و رفتار وتجربه انسانرا مورد بررسی قرار میدهد.

ریشه های ظهور روانشناسی محیطی در اروپا و بریتانیا مربوط به اواخرسا لهای 1960 و احیای محیط های تخریب شده و در جریان بازسازی جنگ جهانی دوم است. از آن زمان تاکنون، این رشته توجه بسیاری ازپژوهشگران را به خود جلب کرده است. به طور کلی، در روانشناسی محیطی تأکید همواره بر این بوده است که چگونه رفتار، احساسات وحس تندرستی انسان تحت تأثیر محیط فیزیکی قرار میگیرد.

محیط:

oمجموعه ای از عناصر طبیعی – اثار انسانی – فرهنگ-اداب رسوم – سنن و امکانات فن اوری است که انسان را در بر گرفته است تا توسط ان ضمن شکل دادن فضای زندگی اش به نحوی که برای ادامه حیات و فعالیت های او مطلوب باشد هدایت کننده او به سمت رفتارهای خاصفردی و جمعی باشد.

oاجمالا محیط به مجموعه عوامل و فضاهای شکل دهنده ان که در بردارنده یا شامل امکانات بالقوه هستند و انسان به تناسب باورهای خویش و متناسب با ساحتی که بر ان متمرکز است در تامین نیاز های خود از یک یا تعدادی یا همه این قابلیت ها به نحوی متفاوت بهره مند می شود و یا تحت تاثیر ان قرار می گیرد

1- خانواده2 – محیط طبیعی و مصنوعی3 – اقلیم4- مذهب5- فرهنگ6 – جامعه7 – عالم8 – آینده ارمان ها و ارزوها9 – مناظر10 – تاریخ

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 13
حجم: 532 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.