دانلود بررسی مقایسه اعتماد به نفس زنان شاغل و زنان غیرشاغل


دانلود بررسی مقایسه اعتماد به نفس زنان شاغل و زنان غیرشاغل

 

بیان مسأله

اغلب مردم معنای واقعی کلمه « اعتماد به نفس » را به خوبی درک نمی‌کنند . به همین دلیل آن نوع از اعتماد به نفس و خودباوری را که مطلوب و مورد نظرشان است در زندگی تجربه نمی‌کنند . چون فکر می‌کنند اعتماد به نفس یعنی اینکه ایمان و اعتقاد به موفقیت‌هایی که در کارها به دست می‌آورند . در صورتیکه اعتماد به نفس واقعی و حقیقی آن است که قبل از این که در کاری موفق شویم نوعی اعتماد به توانایی خود برای انجام آن کار را داشته باشیم ( محمد 85 )

عزت نفس خویشتن را قوام می‌بخشد و نقش تعیین‌کننده‌ای در تمام کنش‌ها و کشش دارد و جوانب گوناگون زندگی فرد از جمله عملکرد شغلی و زندگی خانوادگی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد .

اعتماد به نفس یعنی دیدن خود به عنوان فردی توانا با کفایت « دوست داشتنی و منحصر به فرد. ( محمد 85)  عزت نفس زاییده زندگی اجتماعی و ارزش‌های آن است و محیط زندگی و اجتماعی است که فرد متأثر و نوعی قبولی به خود می‌دهد .

« استک نشان داد وقتی عزت نفس بالا می رود فرد میزان فعالیت خود را افزایش می‌دهد و احساس توانایی خود را در مواجهه با مشکلات و انجام وظایف محوله در سطح مطلوب و بالایی ارزیابی می‌کند » .

برخورداری از احساس ارزشمندی و عزت نفس به مثابه یک سرمایه و ارزش حیاتی است و از جمله عوامل عمده شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌هاست .

« لیندا فیلد » در کتاب عزت نفس برای زنان می‌گوید : زنی که عزت نفس دارد خود را جدی می‌گیرد . به ارزش خود آگاه است و می‌داند که در زندگی لیاقت بهترینها را دارد . زنی که عزت نفس دارد به احساسات خود اهمیت می‌دهد و هر آن آماده ابراز آنهاست .

زنی که عزت نفس دارد آماده اتخاذ مسئولیت و ایجاد روابطی است که عزت نفس او را افزایش دهد . ( مترجم مهدی گنجی ).

– در این تحقیق قصد داریم به بررسی این سئوال که آیا اشتغال زنان تأثیری در اعتماد به نفس آنان دارد یا خیر ؟

در این پژوهش ضمن ارائه تعریفی جامع از اعتماد به نفس و عوامل موثر بر آن ، به بررسی مسائل و مشکلات زنان شاغل و غیرشاغل می‌پردازیم . و در پایان راهکارهای مفید جهت بالابردن اعتماد به نفس را ارائه می دهیم .

ضرورت و اهمیت مسأله

همه افراد جامعه به یک ارزشیابی ثابت و استوار از خود ، احترام به خود و دیگران نیازمندند . هیچ کس نمی‌تواند نسبت به داوری خود درباره خویشتن بی‌تفاوت باشد ، زیرا طبیعت وی چنین اجازه‌ای به او نمی‌دهد و انسان آنچنان مشتاق و نیازمند به دانستن نظر مثبت و مناسب درباره خویش است که امکان دارد در این راه حقیقت را نادیده
بگیرد . ( افروز ، 1377 )

روان شناسان و جامعه‌شناسان عزت نفس مثبت را به عنوان هسته مرکزی سازگاری اجتماعی قلمداد می‌کنند که این دیدگاه گستره و تاریخی طولانی دارد . بسیاری از مشکلات انسانها محصول عزت نفس پایین افراد است ، اگر فرد به خود بها دهد کمتر به احساس‌های منفی و افکار آزاردهنده تن می‌دهدو بین اعمال خویش و باورها و اعتقادات خود هماهنگی ایجاد می‌کند .

اعتماد به نفس عامل اساسی در چگونگی ارتباط ما با زندگی است و اثری قطعی بر استقلال ، توانمندی و مؤثر بودن ما دارد . نوع برخورد ما با زندگی به حس حرمت نفس ما بستگی دارد و می‌تواند آن از وضعیت مطمئن ، مثبت و خوش‌بینانه ، به حالتی توأم با تردید ، منفی و بدبینانه مبدل کند . ناگفته پیداست که برخورد و وسعت نظر ما تأثیر زیادی بر چیزهایی دارد که باید به دست آوریم .

اگر عزت نفس کاهش پیدا کند ، احساس ضعف و ناتوانی در فرد به وجود می‌آید و بالعکس .  افزایش میزان عزت نفس احساس توانمندی و ارزشمندی در فرد احیاء می‌شود و تغییرات منیتی افزایش تلاش در کسب موفقیت . داشتن اعتماد به نفس پیش‌بینی مثبت نسبت به موفقیت‌های بعدی و لذت‌بردن از روابط با دیگران است .

از آنجائیکه زنان مسئول اصلی تربیت فرزندان و اصلاح زندگی و نیز انتقال فرهنگ را از نسلی به نسل دیگر بر عهده آنهاست ، برخورداری از اعتماد به نفس که بخشی از سلامت روحی به شمار می‌رود و تأثیر آن بر سایر اعضا خانواده غیرقابل انکار می‌باشد، از اهمیت بسزایی برخوردار است .

در اهمیت اعتماد به نفس همین بس که رضایت ما از زندگی شدیداً به احساسات ما در مورد میزان ارزش خویش بستگی دارد . به طوری که هر گاه افراد احساس کنند عزت نفس آنها در معرض خطر است سعی می‌کنند تا با استفاده از انواع رفتارها و راهبردها احساس ارزشمندی خویش را حفظ کرده از خود دفاع کنند .

زنان برای رسیدن به موفقیت ، به مؤلفه‌های متعددی نیازمندند اما به نظر می رسد که هیچ مؤلفه‌ای بیش از خودباوری زنان حائز اهمیت نباشد . زیرا خودباوری بستری است که موفقیت‌های دیگر نیز از آن فراهم می‌آید.

زمینه مختصری از موضوع تحقیق

با توجه به تاریخ گذشتگان و تمدن کهن بشریت ، زنان همیشه به عنوان جنس دوم محسوب می شوند و همواره نسبت به مردان اهمیت پائین‌تری برخوردار بوده‌اند .  انتظاری که اجتماع از زنان داشته و دارد این است که آنها را به انجام کارهایی از قبیل تربیت فرزندان و وظایفی که در حوزه خانه و خانواده است محدود کند .

ولی امروز زنان علاقه بیشتری نسبت به حضور در اجتماع امروز و داشتن شغل و حرفه‌ای از خود نشان می‌دهند ، چرا که علاقه‌مندند از لحاظ اقتصادی به خود متکی بوده تا ضمانتی جهت استقلال خود داشته باشند . مشکلات بسیاری در حیطه کاری زنان وجود دارد که باعث می شود زنان در مقایسه با مردان در سطح پائین‌تری از لحاظ کاری قرار دهد . ( جلالیان 1385 )

زنان به علت نقش دوگانه‌ای که در محیط کار ایفا می‌کنند با این انتظار که هر دو نقش را باید به نحو احسن اجرا کنند ، فشارهای زیادی را برای انجام کار باید متحمل شوند .

از سوی دیگر مردان هم انجام مسئولیت خانوادگی را فقط بر عهده زنان می‌دانند .

موانع رشد و ارتقای زنان ، عدم اعتماد به نفس ، کمبود تجربه مدیریتی ، عدم پذیرش فراگیر ریاست و مدیریت زنان توسط مردان و زنان جامعه ، برتری عاطفه بر عقل در خانمها ، مردسالاری و عدم معرفی زنان موفق در روستاها و شهرها و کارخانه‌ها و دانشکده‌ها به جامعه است . زنان خود را دست کم می‌گیرند . زنان در جامعه ایران الگوهای متعدد و جذاب از زنان مدیر و مدبر در اختیار ندارند  تا در پی خودسازی و کسب موفقیت ها برتر باشند . لذا در جهت افزایش اطلاعات خود در زمینه حقوق فردی ، خانوادگی ، حرفه‌ای تلاش نمی‌کنند .

افزایش تجربه ، آگاهی ، برنامه‌ریزی درست ، ایجاد فرصت‌های سازماندهی مناسب ، پرداخت حقوق و مزایای برابر زنان و مردان می‌تواند در احساس رضایت شغلی زنان و پیشرفت سازماندهی آنها مؤثر باشند ( منوریان – روزنامه ایران )

دکتر غلامرضا علیزاده ، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص عواملی که باعث افزایش اعتماد به نفس در زنان خانه‌دار می‌شود ؛ افزود :  با توجه به اینکه زنان خانه‌دار بر اساس سنت بیشتر وقت خود را صرف امور خانه و خانواده و همچنین رسیدگی به فرزندان خود می‌کنند ، در صورتیکه مردان آنها را درک نکرده و برخورد نامناسبی نیز داشته باشند و مرتب به زنان سرکوفت بزنند ، باعث می‌شود تا به مرور زنان اعتماد به نفس خود را از دست بدهند .

وی خاطر نشان کرد : احترام به عقاید و فکر زنان خانه‌دار و همچنین اطمینان همسران به آنان نیز از عوامل ایجاد کننده اعتماد به نفس زنان محسوب می‌شود .

این جامعه‌شناس تأکید کرد : یکی از دلایل که زنان خانه‌دار نسبت به زنان شاغل اعتماد به نفس کمتری دارند ، این است که دارای ارتباطات ، اطلاعات و مطالعه کمتری هستند و به جای حضور در اجتماع ، ابراز عقیده و مشارکت وقت خود را در محیط خانه می‌گذرانند.

علیزاده گفت : شک و بدبینی زنان نسبت به همسران خود نیز از جمله عواملی است که باعث کاهش اعتماد به نفس زنان و ایجاد استرس ، اضطراب و منزوی شدن آنها خواهد شد .

اعتماد به نفس زنان خانه‌دار با ممانعت از فعالیت‌های اجتماعی کاهش می‌یابد . چنانچه زنان خانه‌دار از توجه کافی و برخورد مناسب همسران خود برخوردار شود و همچنین اجازه حضور در فعالیت‌ها و مشارکت‌های اجتماعی نیزداشته باشند ، در این صورت اعتمادبه نفس آنان افزایش می یابد . ( مهر )

اهداف تحقیق

هدف کلی :

– مقایسه اعتماد به نفس زنان شاغل و غیرشاغل

اهداف جزئی :

1- عوامل موثر بر اعتماد به نفس کدامند ؟

2- آیا بین اعتماد به نفس زنان شاغل و غیرشاغل تفاوت معناداری وجود دارد یا خیر؟

3- آیا بین اعتماد به نفس زنان متأهل و زنان مجرد تفاوت معناداری وجود دارد یا خیر؟

4- آیا بین اعتماد به نفس دانشجویان رشته روان‌شناسی با سایر رشته‌ها تفاوت معنی‌داری وجود دارد یا خیر ؟ و به عبارتی دیگر ارتباط رشته تحصیلی با اعتماد به نفس را بررسی کنیم .

5- آیا بین اعتماد به نفس دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنان ارتباط معناداری وجود دارد یا خیر ؟

 فرضیه‌ها

یکی از ابزارهای قدرتمند در هر پژوهش که محقق را قادر می سازد که پلی بین تئوری و مشاهده ایجاد کند . با توجه به مسائل اصلی و فرعی تحقیق فرضیه‌های ذیل در جریان تحقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد :

1- بین اعتماد به نفس زنان شاغل و غیرشاغل ارتباط معناداری وجود دارد .

2- بین اعتماد به نفس زنان متأهل و زنان مجرد ارتباط معناداری وجود دارد .

3- بین اعتماد به نفس دانشجویان رشته روان‌شناسی با سایر رشته‌ها ارتباط معناداری وجود دارد .

4- دانشجویانی که پیشرفت تحصیلی مطلوبی دارند نسبت به سایر دانشجویان اعتماد به نفس بالاتری دارند.

متغییرها

متغییرها شرایطی یا خصایلی هستند که محقق آنها را کنترل ، دست‌کاری یا مشاهده می‌کند .

 

فهرست مطالب

فصل اول. 1

بیان مسأله. 2

ضرورت و اهمیت مسأله. 3

زمینه مختصری از موضوع تحقیق.. 5

اهداف تحقیق.. 8

فرضیه‌ها 9

متغییرها 9

تعاریف… 10

فصل دوم. 13

مقدمه. 14

چگونه اعتماد به نفس را تعریف کنیم ؟. 16

انواع اعتماد به نفس…. 17

– اعتماد به نفس رفتاری.. 17

اعتماد به نفس احساسی و عاطفی.. 19

اعتماد به نفس روحی و معنوی.. 21

علائم و نشانه‌های فقدان یا کمبود اعتماد به نفس روحی و معنوی.. 22

چگونه عدم اعتماد به نفس شکل می‌گیرد ؟. 24

چگونه اعتماد به نفس را در خود تقویت کنیم ؟‌ 25

چگونه اعتماد به نفس را وارد زندگی‌مان کنیم ؟. 27

تفاوت زنان شاغل و غیرشاغل.. 29

موانع فرهنگی و اجتماعی زنان. 32

دلایل عدم پیشرفت زنان در ایران. 34

زنان شاغل ایرانی.. 36

بررسی مسایل زنان شاغل.. 37

بررسی مسایل زنان غیرشاغل.. 49

دیدگاه اسلام در خصوص اشتغال زنان. 55

عزت نفس در روایات… 56

نکاتی جهت بالابردن اعتماد به نفس زنان. 57

فصل سوم. 61

آیا اعتماد به نفس قابل اندازه‌گیری است ؟. 62

جامعه آماری.. 63

نمونه‌گیری.. 63

روش نمونه‌گیری.. 63

طرح پژوهش…. 64

مکان پژوهش…. 64

ابزار پژوهش…. 64

شیوه نمره‌گذاری آزمون کوپر اسمیت… 65

تجزیه و تحلیل داده‌ها 66

فصل چهارم. 67

فرضیه اول. 68

بررسی فرضیه اول. 69

فرضیه دوم. 71

بررسی فرضیه دوم. 72

فرضیه سوم. 74

بررسی فرضیه سوم. 75

فرضیه چهارم. 77

فصل پنجم.. 78

تجزیه و تحلیل اطلاعات… 79

محدودیت‌ها و موانع و مشکلات تحقیق.. 82

پیشنهادها 83

چکیده تحقیق.. 83

پیوست ها 85

منابع. 85

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 96
حجم: 436 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.