دانلود پاورپوینت نقش آب در معماری و فضاهای به وجود آمده از آب


دانلود پاورپوینت نقش آب در معماری و فضاهای به وجود آمده از آب

آب در معماری دوران قبل از اسلام:

قبل از اسلام معماری در کنار آب و در دامن طبیعت حضور خود را اعلام‏ می‏کرد بدون آنکه طبیعت را مخدوش کند. «نقش آب بیشتر نقشی تجریدی‏ بود». نیایشگاه‏ها (معابد آناهیتا و آتشکده‏ها) در کنار آب و در نهایت احترام به‏ وجود آب شکل می‏گرفتند. گویی آب گذرگاه انسان برای ورود به دنیایی دیگر است دنیایی خالص‏تر که جسم قادر به گذر از آن نیست. آب و آتش به طور مسالمت‏ آمیز در کنار هم قرار گرفته و وصلت خود را جشن می‏گرفتند.  نمونه‏هایی آن را در آتشکده آذر گشنسب و آتشکده کاریان (فیروز آباد) شاهد هستیم.
آب و آتش استعاره‏هایی متناقض و به همراه خاک و باد عناصر تشکیل‏دهنده هستی به شمار می‏روند. آب و آتش لازم و ملزوم برای ادامه‏ حیات می‏باشند. هر دو هم هستی ‏بخش و هم ویرانگر هستند.

در اواخر دوره ساسانی‏ بزرگترین نمادهای مذهبی، سیاسی و فرهنگی‏ آتشکده‏ی آذر گشنسب‏(آتش شاهی یا سلحشوران)ساخته‏ می‏شود.شاهان ساسانی از تیسفون مقر حکومت‏شان‏ پای پیاده به این مکان می‏ آمدند.این آتشکده در کنار دریاچه‏ای جوشان در دهانه‏ یک مخروط آتشفشان به‏ قطر 100 متر بنا شده و نشانگر اهمیت آب در آیین‏ زرتشتیان می‏باشد.در کنار آتشکده(محل نگهداری‏ آتش جاویدان)معبد آناهیتا قرار گرفته است.آب دریاچه‏ از طریق نهری وارد معبد شده،در دالان‏ها گردش‏ کرده و در وسط معبد حضور آرام خود را اعلام می‏دارد. سیستم گردش آب در این‏ معبد شباهت زیادی به معبد آناهیتای بیشابور دارد.این‏ مجموعه بر روی صفه‏ای طبیعی به ارتفاع 50 متر از کف دریا قرار گرفته و به‏ وسیله حصاری با دو دروازه و 38 برج محصور شده است.بناها و دریاچه بدون‏ تبعیت از حصار بیضی شکل از دو مربع که تشکیل یک مستطیل بزرگ را داده‏اند، ساخته شده‏اند. آتشکده و دریاچه بر روی محور اصلی(شمالی-جنوبی)مجموعه‏ قرار دارند و عناصر مهم دیگری مانند دروازه،ورودی اصلی،محراب آتش و ایوان‏ اصلی نیز بر روی این محور قرار گرفته‏اند.آب و آتش وصلت خود را در قلعه‏ای‏ بر فراز کوه و در حضور آسمان و طبیعت جشن می‏گیرند.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 31
حجم: 657 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.