دانلود مقاله نقش بام و نماهای سبز از منظر پدافند غیرعامل


دانلود مقاله نقش بام و نماهای سبز از منظر پدافند غیرعامل

نمونه موردی : نقش بدنه های سبز در شهر تهران

چکیده

از جمله اقداماتی که در حوزه معماری و شهرسازی با رویکرد پدافند غیر عامل می‌توان انجام داد، بهره‌گیری از فضا‌های موجود در نما و بام ساختمان ها، جهت اعمال برخی تمهیدات پدافندی غیر عامل می‌باشد.

بام سبز که بام باغ، بام گیاهی و بام زیستی نیز نامیده می شود، یک بستر مهندسی ساز است که رشد گیاه را در بام و نما میسر ساخته که دارای محاسن گوناگون است.

از این رو؛ در بسیاری از کشورهای جهان بخصوص در کشورهای شمال قاره امریکا و کشورهای غرب اروپا، آیین نامه ها و ضوابط اجرایی در خصوص بدنه های سبز تدوین شده است و به صورت دستورالعمل اجباری در برخی شهرها لحاظ می گردد. حال آنکه در کلان شهری با خصوصیات تهران فقدان این موضوع به روشنی ملموس است.

دست‌یابی به مواردی چون؛ استتار، اختفاء و فریب ، ذخیره‌سازی انرژی (مدیریت مصرف)، پایداری ساختمان‌ها، بهره‌گیری از نهایت زیبائی، فرم‌دهی و تغییر شکل، همسان‌سازی با محیط‌های اطراف، انعطاف‌پذیری در تغییر‌شکل، کنترل برخی پی‌آمد‌های طبیعی (سیل، روان‌آب ها و امثال آن)، حفظ محیط زیست، صیانت از آلودگی روان‌آب ها، بالا بردن سرانه فضای سبز، تعدیل فضای روانی جامعه، ایجاد عایق صوتی و گرمایی، بالا بردن عمر ایزولاسیون بام و نما، کاهش مصرف انرژی، بهره‌گیری از چرخه تولید مواد غذایی، تلطیف هوا (کاهش دی اکسید کربن و افزایش اکسیژن)، کنترل آسیب‌های ناشی از وزش طوفان و تگرگ و باران‌های سیل‌آسا و امثال آن، از جمله ‌آورد‌هایی است که نتیجه اجرای بام‌ها و نما‌های سبز خواهد بود.

در این نوشتار به معرفی انواع بدنه های سبز، جزئیات اجرایی و مزایای عمومی آن که بیشتر در حوزه پدافند نرم است و نیز مزایای اختصاصی آن در حوزه پدافند غیرعامل و نقش آن در کلان شهری چون تهران پرداخته می شود.

 

کلید واژگان: بام سبز- نمای سبز- استتار، اختفاء و فریب- پدافند غیر عامل- پایداری شهر تهران

 

 

 

1- مقدمه

با توجه به آنکه احداث بام سبز در برنامه ریزی شهری بیشتر شهرهای پیشرفته جهان به صورت یک دستورالعمل اجرایی در ساختمان سازی درآمده است،  لزوم استفاده از انرژی های پاک، توجه به محیط زیست و ساکنان زمین در گستره زمانی  نامحدود، ضروری به نظر می رسد. امروز در آلمان بطور تخمینی10% از خانه ها دارای بام سبز اند. درشهر توکیو برنامه توکیو 2000 در آوریل 2001 وارد عمل شد ، در این برنامه  بام قابل استفاده ساختمان های جدید با متراژ بیش از 1000 متر مربع، باید دارای 20 % فضای سبز باشند.  بام سبز در برنامه ریزی شهری شمال آمریکا  در شهرهایی مثل شیکاگو، پرتلند، اورگن و تورنتو کانادا موثر بوده و در نظر گرفته می شود. در شیکاگو 3000 متر مربع  بام سبز در  بالای شهرداری آن قرارگرفته، قانون ذخیره سازی  انرژی شیکاگو در سال 2002 تصویب شد و مقرر گردید ساختمان سازی جدید باید دارای بام سبز یا بام فتوولتیک (P.V)  باشد. در ونکوور افزایش جمعیت باعث افزایش ناپایداری در دو زمینه  مصرف انرژی و افزایش فاضلاب است و متخصصین تشخیص داده اند که تکنولوژی بام سبز  به حل این دو موضوع کمک خواهد نمود.

کاهش آلودگی ناشی از فاضلاب و افزایش میزان اکسیژن لازم برای انسان از اثرات مثبت بام سبز محسوب می شود. ازآن جا که پیشینیان در طول زمان از ویژگیهای این نوع بام بهره جسته اند، استفاده از آن در محیط شهری  ضمن جذب سر وصدا و تعدیل دما با کاهش مصرف انرژی همراه است. بام های سبز با تولید مواد غذایی گیاهی و تثبیت خاک یک سیستم  پایدار را ایجاد می کنند. تحقیق و سرمایه گذاری در تکنولوژی بام سبز مهمترین روشی است که به شهر های ما اجازه  رشد و توسعه و حفاظت از حیات بشر و محیط زیست را می دهد. به نظر می رسد که زمان آن رسیده است که ایران نیز در مقیاس کلان شهرهایی چون تهران در این راستا گامی بردارد.

البته دراین مقاله سعی در بهره گیری از این پتانسیل در راستای تمهیدات پدافندی غیر عامل می باشد و ضمن ارائه فواید عمومی (شهری) و اختصاصی (تک بنا) به مزایای پدافند غیر عاملی بام سبز و جزئیات اجرای آن نیز خواهیم پرداخت.

2- تعاریف پایه

2-1- بام سبز

بام سبز که بام باغ، بام گیاهی و بام زیستی نیز نامیده می شود، یک سیستم مهندسی ساز است که رشد گیاه را در بام میسر ساخته ودرعین حال ازبام محفاظت می کند.

بام سبز یک سطح زنده ازگیاهان رویشی در لایه خاک بر بام است. لایه ای خاک کم عمق یا ضخیم همراه با پوشش لایه زیرین خاک که در بخش عناصر و جزئیات بام سبز به آن اشاره خواهد. گاه این پوشش همراه با حفاظ ریشه ای واغلب با یک لایه زهکش در زیر آن همراه است و عموما گونه های گیاهان مقاوم در برابر خشکی در آن رشد می یابند.

2-2- پدافند غیر عامل[1]

هر اقدام غیر مسلحانه ای را که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های کشور در مقابل تهدیدات انسانساز گردد، پدافند غیرعامل خوانده می‌شود.]12 [البته تعاریف دیگری نیز در منابع گوناگون تدوین گردیده؛ اما دامنه و گستره این تعریف جامع و کامل تر است. گرچه می توان این دامنه را گسترش داد و اقداماتی را که سبب کاهش تهدیدات می شوند را نیز در حوزه دفاع غیرعامل دانست.

    2-3- (CCD) [2]

استفاده و بهره برداری از اقلام، تجهیزات و روشهائی برای پنهان نمودن، همگون‌سازی، تغییر شکل، شبیه سازی، ایجاد طعمه فریبنده و حذف شکل منظم هندسی اهداف در جهت ممانعت از کشف و شناسائی نیروها، تجهیزات، تاسیسات فعالیتهای خودی توسط سامانه های آشکارساز و حساسه دشمن. ]12 [

[1]  Passive Defense

[2]  Camouflage, Concealment, Deception

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 17
حجم: 2.90 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.