دانلود پاورپوینت فرهنگ اسلامی و معماری ایرانی


دانلود پاورپوینت فرهنگ اسلامی و معماری ایرانی

دانلود پاورپوینت فرهنگ اسلامی و معماری ایرانی

مبانی نظری معماری

هدف : اثبات نظریه تاثیر فرهنگ به عنوان عامل تعیین کننده اصلی در معماری و شکل بنا

مقدمه:

اهمیت و لزوم توجه به فرهنگ یکی از راههای پیشرفت جامعه بشری محسوب می گردد . طبعاً هیچ جامعه ای بدون فرهنگ نیست و هیچ کس را نمی توان به خاطر فرهنگ غلط و ناپسندش بی فرهنگ خواند ولی در عوض می توان گفت برخی از جوامع و برخی از انسانها به طرف فرهنگ درست سوق داده شده و موجبات پیشرفت خود و جامعه شان را فراهم نموده اند .

لذا جهت نیل به این هدف در هر اجتماعی نیاز به ایجاد فضای فرهنگی آموزشی نظیر دانشگاه ، فرهنگستان ، کتابخانه ، سینما ، موزه و … می باشد .

با وجود این امکانات، مردم با رشد فکری هرچه بیشتر، نیازها و توانمندی‌ها، کمبودها و امکاناتشان را بهتر درک می‌کنند و این امر گاهی در جهت رسیدن به اهداف توسعه طلبانه فرهنگی است .

فرهنگ:

«فرهنگ » یعنی از ژرفای وجود ملتی یا از درون یک جامعه ……

دانستنیها و مکنونات و نیروهای نهفته و تراوشات مستقل ذهنی و استعدادهای درونی فردی را

بیرون کشیدن و در نتیجه افزودن و پربار کردن پدیده ها و خلاقیت های شناخته و ناشناخته آدمی

معماری:

معماری هنر سازماندهی فضاست(آگوست پرله)

معماری دفتر ثبت تاریخ بشری است.(بالزاک)

معماری هنر فضاست.(برنزوی)

دین:

راهنمائی خداوند برای جهت دهی انسان در تمامی زوایای زندگی او ،اهم از عقیده و عمل به غرض

وصولش به کمال حقیقی

ظرف مکانی، فرهنگ و روابط اجتماعی

اجزای اصلی یک جامعه را افراد آن تشکیل می‌دهند. در جامعه ابتدایی و یا گسترش یافته، هر فرد منزوی از دیگران نیست و به دلایل مختلف از جمله «نیاز» با دیگر افراد جامعه ارتباط برقرار می‌کند. هر رابطه اجتماعی نیاز به یک ظرف مکانی دارد. مقیاس‌ این ظرف‌ها گوناگون است. ظرف مکانی در برگیرنده بنا، شهر، منطقه، بین منطقه‌ای و ملی می‌باشد. هر کدام از این ظرفهای مکانی بنابر کارکرد موردنظر دربرگیرنده فضاهای گوناگون هستند.

. ثمره این مرزبندی ساخته‌های انسانی، توجه به بخش بزرگی از معماری گذشتگان بود که تا آن زمان نادیده انگاشته می‌شد و از آن پس بسیاری از آنها به عنوان ظرف مکانی و «شاهد فرهنگی» مهمی از زندگی مردمان گذشته حفظ و ثبت شده‌اند. در برابر معماری بومی، معماری رسمی یا یادمانی قرار می‌گیرد.

محققین فرهنگ گرا یک نظریه بسیار مهم در این خصوص ارایه می‌نمایند. آنها معتقدند شکل ظرف مکانی، (در اینجا خانه، مسجد،…) معلولی است از فرهنگ آن جامعه. به سخنی دیگر به رد نظریه‌های علل اقلیمی، اقتصادی، تکنولوژیک و… می‌پردازند که هر کدام یکی از علل را عامل اصلی شکل‌گیری بنا می‌دانند. بنابر نگرش فرهنگی- اجتماعی، بنا محصولی است که در رابطه با طبیعت، اجتماع، ایدئولوژی، جهان‌بینی، روش زندگی، نیازهای اجتماعی و روانی، نیازهای مادی، نیازهای فردی و گروهی، منابع اقتصادی و فنون قابل دسترس شکل می‌گیرد.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 111
حجم: 12.4 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.