چکیده:
همه رفتارها و عاداتی را که آموخته ایم , می توانند بر اثر یادگیری تغییر بابند . روش درست یادگیری و مطالعه را نیز به مانند سایر فنون و مهارتها باید یاد بگیریم.
بنابراین لازم است برای بهبود وضعیت مطالعه و یادگیری در فراگیران و نیز جهت افزایش سرعت و خواندن و درک مطالب خواندنی , آموزش شیوه ها فنون و مهارتهای مطالعه و یادگیری به عنوان یکی از دروس آموزشی در تمام سطوح تحصیلی در نظر گرفته شود.
به نظر بسیاری از روانشناسان , داشتن انگیزه در مطالعه نقش اساسی دارد , انگیزه نیرویی است که انسان را وادار به کار و فعالیت می کند.
امید است با مطالعه این نوشته ها و تحقیقی که انجام شده است , بتوانم کمکی ناچیز به آینده سازان این مرز و بوم داشته باشم.
در اینجا وظیفه خود می دانم که از راهنماییهای استاد محترم جناب آقای عجم که در تدوین این پایان نامه همواره مشوق و راهنمای من بوده اند کمال تشکر و امتنان و قدردانی را بنمایم.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشگفتار …………………………….. الف
فصل اول : طرح تحقیق……………….. 1
مقدمه……………………………………. 2
طرح مسئله……………………………… 4
سوالات تحقیق………………………….. 6
تعریف واژه ها……………………………. 6
فصل دوم : پیشینه و پاسخگوئی به سوالات …….. 8
پیشینه نظری و علمی ………………………………. 9
سوال شماره1 – مطالعه چیست ؟ ……………….. 10
2- مطالعه چه اهمیتی دارد ؟ ……………………… 11
3- انواع مطالعه کدامند ؟ ……………………………. 13
4- روشها و راهکارهای مطالعه بهتر کدامند؟………. 14
5- انگیزه های مطالعه چه هستند ؟ ………………… 19
6- موانع یک مطالعه موثر کدامند ؟…………………… 22
7- چه امکاناتی برای مطالعه لازم است ؟…………… 25
8- مطالعه مشارکتی یا همیارانه چیست ؟………… 27
9- حکومت چگونه می تواند در مطالعه اثرگذار باشد ؟….. 28
10- فواید یک مطالعه خوب چیست ؟………………………. 29
فصل سوم : روش تحقیق ………………. 30
مقدمه …………………………………….. 31
تعریف جامعه ……………………………… 31
حجم نمونه و روش گزینش جامعه ………. 31
روش جمع آوری اطلاعات ………………… 31
روش بررسی مسئله در تحقیق ……….. 32
ابزار جمع آوری اطلاعات ………………… 32
فصل چهارم ……………………………… 33
تجزیه و تحلیل اطلاعات ……………… 33
رسم نمودارها ………………………… 34
تجزیه و تحلیل اطلاعات ……………….. 34
فصل پنجم : تفسیر و نتیجه گیری ……. 50
خلاصه ……………………………………….51
کاربردها ………………………………….. 52
پیشنهادات ………………………………. 53
روش تحقیق………………………………. 54
محدودیت های تحقیق …………………. 55
منابع و مآخذ …………………………… 56
پرسشنامه ……………………………… 57
مدت زیادی است تشویق و عادت به مطالعه هدف اصلی برنامه های آموزش و پرورش می باشد . آمار و ارقام مربوط به دانش آموزانی که مطالعه برای آنها مفهومی به جز خواندن کتابهای درسی و گاه اندک مطالعه دیگری ندارند , بسیار اندکی می باشد.
تعیین علل این پدیده هنوز روشن نیست زیرا مطالعه انواع فراوان دارد و الگوهای مطالعه بطور قابل توجهی برحسب گروه سنی , میزان تحصیلات و وضعیت اجتماعی – فرهنگی افراد متفاوت است.
اگر خواسته باشیم افرادی که مطالعه نمی کنند روزی به مطالعه روی آورند لازم است مسائل زیاد دیگری مورد بررسی و تحقیق قرار گیرند . عادت مطالعه مانند هر عادت دیگری اکتسابی است . این عادت از طرف بسیاری از افراد تحصیلکرده مورد استقبال قرار می گیرد و عادتی است که تأثیر مثبت در افراد و ملت ها دارد.
چیدوکریشنامورتی یکی از عارفان بزرگ هندی در میان سخنان خود گفته هایی درباره مطالعه و تحصیل آورده است که اشاره به آن می شود.
فایل ورد 68 صفحه ای