نقش گردشگری در اقتصاد و چالش های توسعه آن در ایران


فهرست مطالب

عنوان                                                                    صفحه

چکیده 3

مقدمه. 4

تعریف گردشگری.. ……..5

مبانی نظری……………………………………………………………………… 11

بیان مسأله ……………………………………………………………………………………………..16

اهمیت و ضرورت ……………………………………………………………………………………17

الف- اثر مستقیم.. 17

ب-اثر غیرمستقیم.. 17

عوامل موثر بر گردشگری …………………………………………………………………19

پیشینه تحقیق.. 23

مشکلات توسعه گردشگری.. 28

بحث و نتایج.. 32

پشنهادات و راهکارها   33

منابع و ماخذ. 36

چکیده :

بررسی سیاست های دولت و دستگاههای مرتبط در خصوص صنعت گردشگری در برنامه ی سوم توسعه اقتصادی ، فرهنگی، با هدف ارائه الگویی که در قالب آن نظام سیایت گذاری کارآمدی که به توسعه ÷ایدار صنعت گردشگری کشور بیانجامد ضرورت اصلی تحقیق حاصل به شمار می رود .

توسعه گردشگری منضمن استفاده از منابع ، هدایت سرمایه گذاری ها ، سمت گیری ÷یشرفت فناوری و تغییر ساختاری و نهادی است که با نیازهای حال و آینده ی بشر سازگار می باشد .

واژه های کلیدی :

گردشگری ، توسعه ی اقتصادی

 

مقدمه :

در حال حاضر گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین  و متنوع ترین صنایع دنیا مطرح می باشد و رشد سریع آن تغییرات اجتماعی ، اقتصادی و محیطی فراوانی را به دنبال داشته است  و به همین دلیل نیز به یک حوزه مهم مطالعاتی بین پ‍وهشگران مبدل شده است . از نظر اقتصادی ، گردشگری بین المللی بیشترین عایدی را ایجاد می‌کند .دریافتی های ارزی حاصل از گردشگری بین المللی بیشتر از محصولات نفتی ، خودرو  و تجهیزات ارتباطی تامین می شود . گردشگری نقش مهمی در تزغیب سرمایه گذاری در زیر ساخت ، ایجاد در آمد برای دولت  و اشتغال زایی مستقیم  و غیر ستقیم در سراسر دنیا داشته است . یکی از ارکان توسعه جهانگردی، تقاضا برای آن است که از ساختار پیچیده ای نیز برخوردار است ، زیرا افزایش یا کاهش سهم یک کشور از در آمدهای گردشگری جهانی به عوامل و متغیرهایی بستگی دارد که با توجه به نوع کشور ، مسائل اداری و اجرایی و سطح آمار  و اطلاعات موجود می تواند متفاوت باشد.

ایران با توجه به امتیازهای فراوانی که از نظر تنوع آب و هوایی  و … دارد . از قابلیتهای فراوانی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری جهانی برخوردار است . بنابراین سهم ایران از عاییدیهای صنعت گردشگری جهان بسیار ناچیز است .

این مقاله در صدد تعیین و اندازه گیری تاثیر عواملی است که می تواند در افزایش در آمدهای گردشگری خارجی ایران نقش داشته باشد . (1)
این فایل ورد در 35 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.