دانلود پاورپوینت – تحلیل فضای شهری – تحلیل راسته ی خیابان ناصر خسرو


تاریخچه

žتاریخ احداث این خیابان به ۱۲۸۵ باز می‌گردد، خیابان ناصر خسرو از جمله قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران است که برخی از اولین‌های شهر تهران در آن به وقوع پیوسته است مثل اجرای اولین طرح ترافیک و اولین داروخانه تهران اولین چیزی‌هایی که با شنیدن نام خیابان ناصر خسرو در ذهن شکل می‌گیرد، مرکز خرید و فروش داروهای نایاب و مرکز فروش مواد شیمیایی و سپس لامپ و وسایل عزاداری و دوربین‌های عکاسی است .

žاین خیابان در گذشته یکی از خیابان‌های بسیار مهم تهران بوده و امروزه نیز این وضعیت همچنان تا حدودی حفظ شده . قرار گرفتن مدرسه دارالفنون، خانه امام جمعه، وزارت دارایی، کوچه مروی، کاخ گلستان، و نیز مسیری برای رفتن به میدان امام خمینی(ره) و خیابان سعدی و لاله زار و میدان ارگ و خیابان باب همایون و کاخ دادگستری و پارک شهر و بازار بزرگ تهران و خیابان سیروس و مولوی، این خیابان رابه یک خیابان مهم و شاهراه تبدیل کرده است .

žتاریخچه ساخت این خیابان به سال 1243 خورشیدی باز میگردد . قبل از آن تاریخ این خیابان قسمتی از خندق ارگ تهران قدیم بوده و مقابل کاخ گلستان قرار داشته . پس از ایجاد خندق جدید، خندق قدیم را با خاک پر کرده و آنرا به خیابان تبدیل میکنند . ناصرالدین شاه نیز نام این خیابان را بر گرفته از نام خود، ناصریه نامگذاری می‌کند و تا مدت‌ها این خیابان به ناصریه شهرت داشته . سپس سامان‌دهی این خیابان به امین حضور محول می‌شود و وی آن را نوسازی می‌کند و در آن زمان تبدیل به یکی از خیابانهای زیبای دارالخلافه می‌شود. نکته جالب درباره این خیابان این است که اولین پروژه طرح ترافیک ایران در سال 1243 خورشیدی درست زمانیکه این خیابان ساخته شد، وضع شد و به موجب آن ورود و عبور چهارپایان باربر از این خیابان به میدان ارگ ممنوع اعلام شد!

žهمچنین اولین داروخانه ایران در این خیابان شکل گرفت، قبل از آن زمانی که اسم خیابان ناصریه بود دو عطاری بزرگ به سبک سنتی وجود داشت که طبیبان در آن به طبابت بیماران می‌پرداختند .

žمعلم اتریشی دارالفنون اولین داروخانه به سبک فرنگی را در این خیابان دایر کرد. سال‌ها بعد زمانی که داروهای خارجی کمیاب شد داروفروش‌های غیرقانونی ناصرخسرو را برای کسب و کار انتخاب کردند و این خیابان معروف شد به مرکز فروش داروهای قاچاق. اولین چاپخانه تهران هم در این خیابان به راه افتاد.

žدر یکی از کتابهای تاریخی در وصف این خیابان نوشته شده:

žطول این کوچه 1500 زرع می‌شود و عرضش 20 الی 30 زرع . طرفین کوچه درخت‌های میوه دار و چنار و غیره کاشته اند، وسط کوچه محل عبور کالسکه و سوار و جنبین محل عبور پیاده. چراغ‌های چُدنی در طرفین نصب است که همه شب روشن می‌باشد و صبح و عصر محل گردشگاه عامه است و از هر طبقه مردم در آنجا الی سه ساعت از شب رفته مشغول گردش هستند.

žعناصر شاخص

žشمس العماره که یک نمای آن در خیابان ناصر خسرو و دیگری داخل خود کاخ گلستان قرار دارد.

žمدرسه ی دارلفنون

که به دستور امیر کبیر در سال1276ه.ق ساخته شد.

با فعالیت دارالفنون ناصرخسرو مرکز کتابفروش‌ها و آدم‌های فرهنگی بود بعد از مدتی کتاب فروش‌ها نقل مکان کردند و در آخر به جلوی دانشگاه تهران رسیدند. امروزه تنها خریداران کتاب‌های مذهبی به ناصرخسرو می‌آیند مثل کتابهای دعا و تفسیر و رساله .

ž

این پاورپوینت شامل تحلیل کامل خیابان ناصرخسرو ، بررسی نقشه ها و کاربری ها و نماسازی ها و تحلیل بافت و بدنه و طرح مشکلات شهری راسته ، کارکرد های قدیم و جدید خیابان به علاوه ی پیشنهادات راهبردی می باشد.

تمامی موارد فوق با مصادیق تصویری و عکسبرداری کامل از راسته خیابان در پاورپوینت موجود می باشد.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 41
حجم: 11.4 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.