شهر بم


تنظیم شرایط محیطی :

به منظور بهره گیری از وجوه سودمند اقلیم و اصلاح جنبه های ناخوشایند آن می توان محیط ساختگی را طراحی کرد. که دربردارنده منابع طبیعی است و فرم و موقعیتی را می آفریند که منجر به صرفه جویی چشمگیر در انرژی شود.

براستی چنین راهبردهایی را می توان در خانه سازی به کار بست تا به یاری هزینه های کمتر برای انرژی و تمهیدات غیرفعال آسایش را بهبود بخشید .

اقلیم گرم و خشک :

در فلات مرکزی ایران اکثر مناطق نیمه استوایی را شامل می شود و در اثر وزش بادهای مهاجر که از جنوب غربی و شمال غربی به طرف استوا می وزد هوا بسیار خشک است . آسمان در بیشتر اوقات سال بدون آب بوده و اشعه منعکس شده از سطح زمین بسیار بالاست و مه طوفان و گردوخاک در بعد از شهرها اتفاق می افتد. بارندگی و رطوبت هوا بسیار کم و خشکی هوا بسیار بالاست .

معرفی شهرستان بم :

شهر بم واقع در استان کرمان در جنوب شرقی ایران بین 58 دقیقه و 15 تا 30 ثانیه طول جغرافیایی و 29 تا 29 دقیقه و 15 ثانیه عرض جغرافیایی قرار گرفته است . بم شهری با اقلیم کویری است که درست در جنوب غربی کویر لوت گسترده شده است .

مشخصات اقلیمی بم :

این شهرستان بیشتر دارای آب و هوای گرم و خشک است اما به علت مجاورت با کویر منطقه ای کویری به حساب می آید و آب و هوای متغییری دارد ، به طوریکه گاهی اوقات در تابستان ها گرم ترین و در زمستان ها سردترین نقطه کشور گزارش شده است . میزان بارندگی سالانه بطور متوسط 68 میلی متر است.

ویژگی های معماری بومی ( تیپولوژی معماری) در مناطق گرم و خشک ایران :

ساکنین اقلیم گرم و خشک عموما با مسائل و مشکلات حادی چون تابش شدید آفتاب ، گرمای زیاد هوای خشک ، کمبود بارندگی ، کم آبی ، عدم رطوبت ، وجود طوفانهای پرگردوغبار و طوفانهای شن و اختلاف درجه حرارت شب و روز مواجه هستند.

بافت شهری :

مجموعه های شهری و روستایی متراکم و فشرده است برای : کاهش سطوح مرتبط با شرایط حاد منطقه ضرورت امر دفاع در برابر حمله مهاجمان و انطباق با روابط اجتماعی و اقتصادی داخل شهر شکل گیری بافت به جهت تابش خورشید و جهت وزش باد در منطقه بوده است .

محافظت در مقابل شرایط نامطلوب جوی بادهای نامطلوب و گرد و خاک و طوفانهای شن. در عین حال شکل گیری بافت به نحوی است که در استفاده از باد خنک در فصل تابستان و تابش خورشید در زمستان محدودیت ایجاد نشود.

گذرها و معابر :

برای پرهیز از تابش خورشید حتی المقدور گذرها و معابر شرقی و غربی احداث می شوند.

گذرهای باریک با دیوارهای مرتفع در دو طرف گذر در بعد از ظهرهای گرم و تابستان کاملاً از سایه پوشیده می شوند.

جهت ممانعت از جریان یافتن هوا و نفوذ شرایط هوایی حاد پیرامون بافت معابر عموما پیچ در پیچ و گذرهای کم عرض به تراکم و فشردگی ابنیه مجاور می افزاید .

پلان ها و نقشه ها :

پلان ها متراکم و فشرده هستند و بدین طریق سطوح خارجی ساختمان نسبت به حجم آن به حداقل می رسد . میزان تبادل حرارتی در تابستان و زمستان به حداقل رسیده و بیشترین سایه ممکن بر روی سطوح ایجاد می شود.

و در ادامه:

تعداد و مساحت بازشوها :

مصالح بدنه ی دیوار :

سطوح و نماها :

پوشش بام :

حیاط مرکزی

بادگیر:

اصولی که در طراحی ساختمان در این اقلیم باید رعایت کرد :

محیط ساختمانی :

بام ها :

دیوارها :

کف ها :

گشودگی های نورگیری :

این فایل ورد در 7 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.