مفهوم کیرزنر (Kirzner) از هشیاری کارآفرینی – مکانیزم و سوابق آن


واژه های کلیدی:  هشیاری کارآفرینی / نظریه شما (طرحواره)/ تشخیص فرصت

چکیده

این مقاله به مفهوم کیرزنر (Kirzner) از هشیاری کارآفرینی – مکانیزم و سوابق آن – رسیدگی میکند. با طراحی از نظریه تصمیم و شما (Schema)، مدلی بسط و گسترش یافته است که نشان میدهد چگونه تغییرات در محیط زیست توسط هشیاری کارآفرینی میانجی گری شده اند و به منظور ارزیابی، مورد توجه کارآفرینان قرار واقع شده اند. هشیاری کارآفرینی به عنوان برنامه طرحواره های منحصر به فردی مشاهده میگردد که به کار آفرینان این اجازه رامیدهد تا مفاهیم را به تغییرات محیطی که توسط سایر مدیران قابل انتساب نباشد منسوب گرداند. قضیه ای مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است که بیان میکند هشیاری به کارآفرینان اجازه میدهد تا فرصت هایی را مورد مشاهده قرار دهند که سایرین از تفاوت های موجود در پرمایگی شماتیک، اتحاد شماتیک و استرکاری شماتیک ناشی نمیشوند. از این رو این سه پیشینه مبنایی را شکل میدهند که بر اساس آن هشیاری کارآفرینی تسهیل شده می تواند توسعه یابد.

1.     خلاصه اجرایی

کارآفرینان نقش بسیار مهمی را در حوزه اقتصاد ایفا میکنند. آنها با مشاهده فرصت ها و اقدام برای بهره برداری از این فرصت ها، روند بازار تولید و تحقق نیاز های اجتماعی و اقتصادی را به جلو می رانند. اما ما در حال حاضر با فقدان درک عمیقی از موردی مواجه شدیم که اظهار دارد چرا برخی از افراد قادر به مشاهده و مو شکافی فرصتهای خوب هستند اما بقیه نمیتوانند از عهده این کار بر آیند؟ ما این اختلاف را به کیفیتی نسبت میدهیم که آزادانه تعریف شده است و کیرزنر آن را ” هشیاری کار افرینی ” میخواند. هرچند این مورد مبنا و اساس مفیدی برای یک فرد قابل قبولی از پژوهشی به روز در باب کار آفرینی بوده است، اما هنوز در راههای مختلفی نتایج رضایتبخشی نمی دهد. اول از همه، ما واقعا نمیدانیم هشیری کار آفرینی دقیقا چیست و چه معنایی دارد – اینکه اساس روانشناختی آن چیست و چه سوابقی دارد. در نتیجه، ما فاقد پایه ای هستیم که به ما کمک می کند تا در آینده کارآفرینان به این کیفیت دست پیدا کنیم و بصورت بالقوه آن را توسعه داده و تقویت کنیم. ثانیا، هوشیاری کارآفرینی تا حد زیادی در زمینه فرصتهای “کشف شده” برون زاد تصویر سازی یا اندیشیده شده اند، جایی که ممکن است با دقت زیاد درباره آن بعنوان کیفیتی سهل الفهم اندیشیده شود. اما درک و فهم ما از فرصت ها بسیار گسترده تر از این است و همچنین شامل فرصت هایی است که  بطور درون زا “خلق شده” یا بطور اجتماعی تصویب گردیده است جاییکه “هشیاری” نقش بسیار ناچیزی در درک محیط خارجی دارد.

با طراحی نظریه شما (طرحواره) از علوم شناختی و ادغام آن با ادبیات مدیریت استراتژیک با دقت و توجه و تصمیم گیری، به نظر من آنچه که ما آن را هشیاری کارآفرینی میخوانیم کیفیت خاصی نیست که توسط افراد نادر دست یابد، بلکه بطور ساده برنامه کاربردی و توسعه یافته یک مجموعه متفاوت از چارچوب های ذهنی (طرحواره) است که میتواند برای مفید بودن و معنا بخشیدن به جهان مورد استفاده قرار بگیرد. هشیاری کارآفرینی دارای طرحواره هایی میباشد که از طرحواره هایی که توسط افراد کم هشیار اعمال میگردند متفاوت بوده  و آنان را اعمال نیز میکند. طرحواره های آنان در ویژگی های ارزش وجودی غنی هستند، آنان بطور محکمی با محرک های داخلی و خارجی در ارتباط میباشند، و عمدا برای فعال سازی در پاسخ به حتی محرک های بسیار حساس آماده شده اند. تفاوت های طرحواره ای که افراد هشیار دارا میباشند نه استعدادهای ذاتی هستند و نه ثابت میباشند.  آنها میتوانند در طول زمان و از طریق روش هایی کسب و تقویت شوند که توسط روانشناسان آموزشی درک شوند.

برای کسانی که علاقه مند به آموزش کارآفرینان آینده یا افزایش هوشیاری کارآفرینان موجود، من با بیان نمای کلی اینکه چگونه این دیدگاه نظری میتواند راهی که ما در آن شکار فرصت ها را یاد میدهیم را گزارش میدهد. من از روانشناسی آموزشی دو روش آموزشی را اقتباس کردم که میتوان از آنها انتظار داشت که تغییرات شناختی لازم برای توسعه مجموعه ای از ” هشدار کارآفرینی” طرحواره را پرورش دهد. غنی سازی شماتیک را ممکن است بتوان از طریق اکتساب طرحواره استنتاجی با استفاده از تمرین بسیار با موارد ظریف و متنوع فزاینده ای به دست آورد. ارتباط بهبود یافته شماتیک میتوان از طریق مشاهدات مکرر موارد ساده بدست آید. تفاوت ها در استر کاری شماتیک میتواند به نحوی دیده شود که با قصد کارآفرینی مرتبط بوده و بطور بالقوه از طریق روش هایی برای افزایش یا انگیزش نیت آنان توسعه یابد. اما این ارتباط بین هشیاری کارآفرینی و نیت مارآفرینی در پژوهش های آتی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

این فایل ورد ترجمه در 40 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

این فایل پی دی اف مقاله انگلیسی در 13 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.