واحد همسایگی


مقدمه

واحد همسایگی چیست؟

تئوری واحد همسایگی کلارنس پری

شاخصه های واحد همسایگی (اصولی که بر نظریه پری حاکم اند)

نکات مهم تئوری واحد همسایگی

کاربریهای مهم در طرح کلارنس پری

تاثیرات واحد همسایگی بر محیط

نمونه اجرا شده – طرح ردبرن

نظر شخصی

منابع

نظریه پرداز بزرگ کلارنس پری

مقدمه:

₪ در دوران انقلاب صنعتی و انباشته شدن شهرها از جمعیت شاغل در بخش صنعتی و توسعه ماشینیزم ، دیدگاه های متفاوتی در رابطه با توسعه شهرها و ویژگیهای درونی آنها مطرح شد.

₪ نظریه ها و جنبش های اصلاح طلبانه برای اصلاح ساختار فضایی شهرها شکل گرفتند که خواستار حذف معضلات و مشکلات شهرها و برگردان آرامش گذشته به آنها بودند ، که یکی از این نظریات،تئوری واحدهای همسایگی بود که توسط کلارنس پری مطرح شد.

₪ او ابتدا در سال 1926 میلادی طرح مقدماتی واحد های خودیار یا واحد همسایگی را منتشر کرد و سپس در سال 1929 گزارش جامع این طرح توسط پری در کمیته طرح منطقه ای نیویورک و حومه منتشر شد.

₪ خاکی که پری آرزو داشت در آن بذر زندگی جمعی را بکارد می باید با خدمات و تسهیلات بسیاری نیرو   می گرفت تا توان هدایت ساکنان خود را به سوی برقراری روابط اجتماعی داشته باشد و فرصت برقراری تماس های شخصی را برای یکایک افراد فراهم کند. ( اوستروفسکی ، 113 : 1371 )

₪ واحد همسایگی به منزله خانه های مسکونی با محیط پیرامونی آن است که در کنار هم یک کل به هم پیوسته را تشکیل می دهند و دارای یک هویت جمعی و محله ای است.

₪ این هویت جمعی در واحد همسایگی باعث ایجاد رشد و پویایی جمعی ، افزایش ارتباطات اجتماعی و احساس همبستگی اجتماعی می شود.

₪ ناحیه ای با دارا بون گستره ای متنوع از انواع ساختمان ، معابر و فضای باز عمومی که تنوع فعالیت انسانی را ارائه می دهد.

₪ مکانی به دور از ترافیک نقلیه است و مردم در آن احساس امنیت نسبی می کنند. ))

₪ نگرانی پری از عدم بهسازی شرایط کالبدی و اجتماعی مادر شهرهای ایالت متحده ، در ربع اول قرن 20 موجب شد تا طرح واحد همسایگی شکل بگیرد.پری تا حد زیادی تحت تاثیر منطقه بندی ، نحوه واگذاری مسکن و دیگر جنبشهای اصلاح طلبانه در آن زمان در ایالت متحده قرار داشت.

₪ تا کنون پروژه های بسیار زیادی بر اساس نظریه واحد همسایگی در حومه های نیوجرسی ، نیویورک و فلوریدا ساخته شده است. ))

1 – حمل و نقل (خارج از بافت مسکونی)

₪ در زمانی که اتومبیلهای شخصی از اهمیت چندانی برخوردار نبودند ، پری از لزوم حمایت مردم در مقابل خطرات و مزاحمتهای ناشی از آنها صحبت می کرد. ( اوستروفسکی ، 112 : 1371 )

₪ هدف اصلی این است که خیابانهای درون محله تنها برای ساکنان بوده و در آنها امنیت رفت و آمد پیادگان تامین گردد. ( پاکزاد ، 264 : 1389 )

₪ پری می گوید باید خیابانهای داخل محله را عمدا به گونه ای طراحی کرد تا برای خودروهایی که درون محله کاری ندارند و گذری هستند قابل استفاده نباشد. ( پاکزاد ، 263 : 1389 )

₪ مسیرهای دسترسی به خدمات نمی بایست خیابانهای اصلی را قطع کنند. ( اوستروفسکی ، 112 : 1371 )

این فایل پاورپوینت در 22 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.