دانلود پاورپوینت گنبدهای ژئودزیک


1- گنبد ژئودزیک، سازه فضاکار کروی است که بارهای وارده از طریق اعضای خطی که در یک گنبد کروی قرار گرفته‌اند را به تکیه گاه‌ها منقل می‌کند و در آن تمامی اعضا در تنش مستقیم (کنش یا فشار) هستند.

2- هندسه گنبد‌های ژئودزیک بر اساس 5 حجم افلاطونی است: چهار ضلعی، مکعب، هشت ضلعی، دوازده ضلعی و بیست ضلعی.

3- در این پنج حجم (و فقط در این پنج حجم)، چند ضلعی‌ها همگی منتظم بوده تمامی اضلاع یکسان هستند و تعداد وجوه با تعداد رئوس برابر می‌باشند. چنین احجامی به هر شکلی که قرار گیرند. تمام رئوس با محیط کره در تماس می‌باشند.

4- گنبد‌های ژئودزیک به وسیله تقسیمات فرعی یک یا چند حجم افلاطونی شکل می‌گیرند.

5- هشت ضلعی و بیست ضلعی به دلیل شکل مثلثی پایه، به طور ذاتی پایداری بیشتری دارند و برای گنبد‌های مشبک در ساختمان‌ها بیشتر استفاده می‌شوند.

6- با تعداد تقسیمات بیشتر گنبدهای نرمتر و انعطاف‌پذیرتر حاصل می‌شود.

7- بارها در گنبد ژئودزیک، از طریق نیروهای محوری (کشش و فشار) موجود در اعضای قاب به پی منتقل می‌شوند.

8- تمامی اعضای بالایی (آن‌هایی که بالاتر از زاویه45 درجه قرار دارند) گنبد نیم‌کروی، در زیر بار یکنواخت تحت فشار و تمامی اعضای پایینی تحت کشش و اعضای نزدیک به خط عمود فشار قرار خواهند گرفت.

9- گنبدهای نیم‌کره در تکیه‌گاه نزدیک به خط عمود هستند و یک خط پایه نزدیک به خط افق دارند، که مقداری جزیی نیروی رانشی بیرونی ایجاد می‌نماید.

10- گنبد‌های ربع‌دایره (تقریبا نصف ارتفاع یک گنبد نیم کره) 5 نقطه اتکا و نیروی رانشی بیرونی قابل توجهی را ایجاد می‌کند و باید به وسیله پشت بندها یا حلقه‌های کششی مقاوم گردد.

11- گنبد‌های سه – چهارم کره هم دارای پنج نقطه اتکا هستند ولی نیروی رانش به سمت داخل ایجاد می‌نمایند..

این فایل پاورپوینت در 35اسلاید خدمتتون تقدیمتون میشه

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.