دانلود پاورپوینت آموزش عکاسی


تنظیمات و قابلیت های دوربین:

vفوکوس(Focus)

عملیات فوکوس یا تنظیم فاصله کانونی عدسی دوربین، بر اساس فاصله جسم تا دوربین و برای داشتن یک تصویر شفاف و واضح صورت می گیرد.

  • فوکوس اتوماتیک(Auto Focus , AF)
  • فوکوس دستی (Manual Focus , MF)

محدوده فوکوس ، کمترین و بیشترین فاصله ممکن برای عکسبرداری را نشان می دهد که دوربین می تواند در این فاصله به خوبی فوکوس کرده ، تصویر شفافی بوجود آورد.

vتنظیم سرعت شاتر

سرعت شاتر در عکاسی دو نقش ایفا می کند، یکی تعیین مقدار نور دهی و دیگری القای حس حرکت اشیاء یا ساکن نشان دادن اجسام متحرک.

سرعت شاتر در دوربین های مختلف ، متفاوت و حداکثر 1/8000 ثانیه (کمترین زمان باز بودن شاتر) و حداقل در حدود 10 -15 ثانیه (بیشترین زمان باز بودن شاتر) می باشد.

در تنظیم نور دهی ، برای روشن تر شدن تصویر از سرعت های کمتر (عدد بزرگتر) و برای کاهش نور تصویر از سرعت های بیشتر شاتر (عدد کوچکتر) استفاده می شود.

دقت کنید چنانچه سرعت شاتر را کم کنید( مثلا برای عکاسی در شب) سوژه باید بدون حرکت بوده، دوربین کاملا ثابت یا روی سه پایه قرار گرفته باشد وگرنه تصویری مات به دست خواهد آمد.

vتنظیم سرعت شاتر

در صورتیکه بخواهید از اشیای متحرک مثل اتومبیل و هواپیما یا صحنه های ورزشی عکاسی کنید، لازم است سرعت شاتر را افزایش دهید. بنابراین مدت زمان تابش نور به داخل دوربین کاهش پیدا می کند، عکس واضح می شود و از اثر حرکت اجسام در تصویر کاسته می شود. در این شرایط گاهی لازم است برای جبران کمبود نور وارد شده اندازه دیافراگم را بزرگ تر کنید.      با قرار دادن دوربین در حالت اولویت شاتر(Shutter Priority) ، سرعت شاتر را تغییر می دهید؛ خود دوربین اندازه دیافراگم را تنظیم خواهد کرد.

vتنظیم اندازه دیافراگم  (F/stop , Aperture Value)

      با تغییر اندازه دیافراگم می توانیم میزان نور ورودی به داخل دوربین و نیز عمق میدان را تنظیم نماییم.

منظور از عمق میدان ، فاصله ای از پشت زمینه تا پیش زمینه تصویر است که در عکس واضح و شفاف می افتد.

  • در حالت دستی شما مسئول کنترل نوردهی هستید، با بستن دیافراگم( انتخاب F/stop بزرگ تر) باید سرعت شاتر را کاهش و با باز نمودن دیافراگم ( انتخاب F/stopکوچکتر ) سرعت شاتر را افزایش دهید.
  • در حالت اولویت دیافراگم با تغییر اندازه دیافراگم، دوربین خود سرعت شاتر مناسب را جهت نورگیری کافی انتخاب خواهد کرد.

vعمق تصویر: به محدوده فوکوس بودن مناطق مختلف یک عکس می گویند.اگر نقاط زیادی از عکس در محدوده فوکوس بوده و واضح و شفاف دیده شوند آن عکس از عمق تصویر بالایی برخوردار بوده و اگر فقط محدوده خاصی از عکس در محدوده فوکوس بوده و سایر قسمت ها مات و غیر واضح باشند عمق تصویر آن عکس کم می باشد.

vکاهش عمق میدان:

     کاهش عمق میدان ، باعث می شود تصویر تنها در فاصله محدودی شفاف بیفتاد و بقیه تصویر ، مات یا غیر واضح شود.

  • برای این منظور ، باید از دیافراگم های بازتر (F/stop کوچکتر ) استفاده کرد.
  • برای کاهش عمق میدان ، نزدیک شدن بیشتر به سوژه یا زوم روی آن نیز موثر است.

این فایل پاورپوینت در 51 صفحه به خدمتتون ارائه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *