دانلود کارآموزی مهد کودک


دانلود کارآموزی مهد کودک

1- فصل اول

1-1- مقدمه (معرفی مهد کودک یا پیش دبستانی و توضیحی مختصر از تاریخچه آن)

1-1-1- تعریف و انواع مهدکودک

مهدکودک خصوصی شهری: مرکزی پرورشی، آموزشی، تربیتی، و فرهنگی است که توسط شخص حقیقی یا حقوقی تاسیس می‌گردد، و مسئولیت مراقبت و رشد و پرورش کودکان در ابعاد، شناختی، اجتماعی، مذهبی، معنوی، جسمی و روانی کودکان شیرخوار (از چهار ماهگی تا دو سالگی)، کودکان نوپا (از ابتدای سال سوم تا پایان آن)، و کودکان نوباوه (از آغاز سال چهارم تا قبل از شروع دبستان) را عهده‌دار می‌باشد.

  • مهدکودک تمام وقت: مهدکودکی است که از ساعت30/7 الی 30/15فعالیت دارد.
  • مهدکودک نیمه وقت: مهدکودکی است که روزانه به مدت 4 ساعت در نوبت صبح یا بعدازظهر فعالیت دارد.
  • مهدکودک پاره وقت: مهدکودکی است که روزانه کم‌تر از 4 ساعت در تمام ایام هفته یا فقط در روزهای معینی از هفته فعالیت دارد.
  • مهدکودک شبانه: مهدکودکی است که از ساعت 17 الی 8 روز بعد در تمام ایام هفته فعالیت دارد.
  • مهدکودک شبانه روزی: مهدکودکی است که به صورت شبانه روزی (24 ساعته) در تمام ایام هفته فعالیت دارد.
  • مهد کودک خودکفا: مهد کودکی است که توسط وزارتخانه‌ها، سازمانها، نهادها، ارگان‌ها و اداره‌های دولتی جهت ارایه خدمات به کودکان بانوان شاغل در اداره‌های ذیربط تاسیس می‌گردد. نظارت بر عملکرد مهدکودک خودکفا با رعایت مفاد این دستورالعمل، از طرف سازمان بهزیستی استان و اداره رفاه سازمان یا موسسه مربوطه انجام می‌پذیرد و ترجیحاّ نباید از کودکان به صورت آزاد ثبت نام کند.
  • مهد کودک خودکفایی که در داخل فضای فیزیکی سازمان دولتی مربوطه فعالیت می‌نماید از نظر متراژ حیاط و فضای فیزیکی قابل انعطاف است. ولی ازنظر سایر شرایط مطابق با مفاد این دستورالعمل می‌باشد.
  • مهد کودک خودکفایی که درخارج از فضای فیزیکی سازمان دولتی فعالیت می‌نماید ملزم به رعایت ماده هفت این دستورالعمل می‌باشد.
  • مهدکودک کارگری: مهدکودکی است که بر مبنای مندرجات ماده 78 قانون کار توسط کارفرمایان کارگاه‌ها، تاسیس و ضوابط اجرایی آن با مشارکت سازمان بهزیستی و وزارت کار تدوین می‌گردد.
  • آدینه مهد: مهدکودکی است که در روزهای جمعه از ساعت 10 لغایت 14فعال است و به کودکان والدین شرکت کننده در نماز جمعه خدمات ارائه می‌دهد.
  • مهد کودک خصوصی روستایی (روستا مهد): مهدکودکی است که توسط اشخاص حقیقی با همکاری شورای اسلامی و تحت نظارت سازمان بهزیستی تاسیس می‌گردد و مسئولیت مراقبت و رشد و پرورش کودکان روستایی در ابعاد مختلف رشد از آغاز سال سوم تا قبل از شروع دبستان را عهده‌دار می‌باشد.
  • مهدکودک قرآنی: مهدکودکی است که علاوه بر انجام مسئولیت مراقبت و رشد و پرورش کودکان در ابعاد مختلف، به امر آموزش قرآن و مفاهیم آن به کودکان نیز فعالیت دارد.
  • مهد کودک سیار: مهدکودکی است که در مناطق خاص نظیر مناطق آسیب‌خیز و سکونت گاه‌های غیررسمی (به دلیل نبود مکان مناسب و یا …) و یا به دلیل شرایط اضطراری بوجود آمده در یک منطقه (نظیر زلزله، سیل و سایرحوادث طبیعی و غیرطبیعی) با نظر کمیته استانی تاسیس می‌گردد و محدوده جغرافیایی فعالیت آن گسترده‌تر از مهدکودک ثابت می‌باشد.
  • مدیریت پیمان: به اشخاص حقیقی و یا موسسات حقوقی که مهدکودک دولتی به آنها واگذار شده است اطلاق می‌گردد.
  • مهد مساجد: مهدکودکی است که با استفاده از امکانات و فضای فیزیکی مساجد برای ارایه خدمات فرهنگی، آموزشی به کودکان منطقه و نمازگزاران تاسیس می‌گردد.
  • مهد کودک دولتی: مهد کودکی است که توسط سازمان بهزیستی استان برای ارایه خدمات به کودکان اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر در مجتمع خدمات بهزیستی شهری یا روستایی تاسیس می‌گردد.
  • مهدکودک غیرانتفاعی: مهدکودکی است که توسط افراد خیر و موسسات خیریه به منظور ارائه خدمات مربوطه به صورت رایگان به کودکان اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر تاسیس می‌گردد.
  • مهد کودک شرکت تعاونی: مهدکودکی است که توسط شخصیت حقوقی به صورت تعاونی در شهر و روستا تاسیس می‌شود (سایت بهزیستی).

1-1-2-تعریف دوره پیش دبستانی

دوره پیش دبستانی به دوره دو ساله ای اطلاق می شود که کودکان گروه سنی 4 تا 6 سال را تحت پوشش برنامه‌های تربیتی قرار می دهد.

 

 

فهرست مطالب

فصل اول………….. 4

مقدمه (معرفی مهد کودک یا پیش دبستانی و توضیحی مختصر از تاریخچه آن)………………4

شرایط و ضوابط گرفتن مجوز برای تاسیس مهدکودک یا پیش دبستانی……………..6

تعیین استانداردهای فضاو نیروی انسانی یک مهد کودک یا پیش دبستانی………….13

ترسیم چارت مهدکودک یا پیش دبستانی و مشخص کردن گروه‌های سنی زیرمجموعه چارت سازمانی……31

تعیین نوع فعالیت، برنامه و جدول زمانبندی شده برای گروه‌های سنی مختلف………

گزارش عملکرد 40 ساعته در مهدکودک توسط دانشجو…………..33

الف- توصیف عملکرد دانشجو متناسب با ساعات تعیین شده……………..33

ب- ثبت مشاهدات و مشکلات موجود در مهدکودک یا پیش دبستانی…………..34

فصل سوم……………..35

نگارش یک برنامه واحد کار ارائه شده در مهدکودک یا پیش دبستانی توسط مربی………..35

تدوین یک برنامه واحد کار به شیوه جدید و خلاق توسط دانشجو………………36

ساخت و تهیه یک وسیله آموزشی یا بازی در راستای آموزش واحد کار انتخاب شده……………39

فصل چهارم……………41

نتیجه گیری……..41

الف- تعریف واحد کار، وسیله آموزشی و تعریف بازی در سیستم آموزشی مورد نظر………….41

ب- بررسی مسائل و مشکلات مکان کارورزی و ارائه پیشنهاد………..43

منابع ………….45

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 44
حجم: 1.68 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *