دانلود بررسی تاثیر نسبی و فزاینده سواد مالی ، اقتصادی و سواد تجاری بر موفقیت حرفه ای مدیران
چکیده :
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر نسبی و فزاینده سواد مالی ، اقتصادی و سواد تجاری بر موفقیت حرفه ای مدیران است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران شعب بانک انصار شهر شیراز می باشد، ،نمونه ی پژوهش شامل 100نفر بود که به روش سرشماری انتخاب شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است که روایی آن از طریق تحلیل صوری تأیید شده است و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد آزمون قرار گرفته است که مقدار آلفای 901/0 می باشد. فرضیه های تحقیق وجود رابطه معنادر بین سواد مالی ، اقتصادی و تجاری و موفقیت حرفه ای مدیران بود که ازطریق رگرسیون مورد آزمون قرار گرفت و تایید شد که سواد مالی و تجاری بروی موفقیت حرفه ای مدیران بانک انصار تاثیر گذار بود است ولی سواد اقتصادی تاثیری در موفقیت حرفه ای آنان نداشته است . همچنین برای بررسی تاثیر متغیر های جمعیت شناختی(شامل سن ، تحصیلات و سابقه بروی سواد تجاری ، مالی و اقتصادی و همچنین موفقیت حرفه ای مدیران از آزمون آنوا استتفاده شد و این نتایج حاصل شد که سن بروی هیچ کدام از متغیر ها تاثیر نداشته است . تحصیلات و سابقه کار بروی سواد تجاری و موفقیت حرفه ای تاثیر نداشته است ولی بروی سواد مالی و سواد اقتصادی تاثیر گذار بوده است .
واژگان کلیدی : سواد مالی ، سواد تجاری ، سواد اقتصادی ، موفقیت حرفه ای ، بانک انصار
1-1- مقدمه
فناوريهاي نوين با سرعتي سرسام آور در حال پيشرفت هستند، به طوري که جوامع به صورت عام و بازار به صورت خاص با شتابي وصف ناپذير به دنبال ترفند هايي مي گردند که بقايشان را در اين عرصه آشفته و متلاطم تضمين کنند. سازمانها بايد بپذيرند که فلسفه حياتشان تغيير کرده است و ديگر زنده بودن به معناي رسيدن به وضعيت سوددهي مداوم نمي تواند باشد و بايد به دنبال رقابت و ابزار آن باشند، چرا که امروزه کمتر شرکتي در اين عرصه به صورت سنتي و به دور از قواعد جديد بازي فعالیت مي کند و براي اينکه بتوان پا به پاي رقبا باقي ماند يا شايد بسختي و با مهارت بسيار بتوان يک قدم از آنها پيشی گرفت، مي بايست به قواعد جديد بازي کاملا مسلط بود تا شايد روزي بتوان خود يک قاعده جديد انگاشت، بنابراين تسلط بر فناوريهاي جديدي مانند سواد مالی ، سواد اقتصادی و سواد تجاري در کسب و کارها يک الزام وضرورتي اجتناب ناپذير تلقي مي شود. هدف این تحقیق بررسی تاثیر فزاینده سواد مالی ، سواد اقتصادی و سواد تجاري بر موفقیت مدیران در محیط هایی با روند روبه رشد و توقف ناپذير نوآوري در فناوري و دگرگوني در نحوه کسب و کارهاست؛ تحولي که در اين انقلاب صورت پذيرفته است و دگرگونيهايي که در رويه تغييرات موجبات بروز اختلافات و پيدايش شکافهاي عميقي را بين فرداها با امروز فراهم آورده و خواهد آورد.
1-2- بیان مسئله
امروزه پرداختن به شرایط و عوامل مختلف و متنوعی که موجب افزایش راندمان و بهره وری امور و فعالیت های مختلف در سازمان های دولتی و خصوصی می گردد از چنان اهمیتی برخوردار گردیده است که توجه بسیاری از صاحب نظران علم مدیریت را به خود متوجه و معطوف ساخته است . در این میان صنایع کشور نیازمند برخورداری و هدایت توسط مدیرانی هستند که از سطح سواد کسب و کار( مالی ، اقتصادی و تجاری) و هوش مناسب در زمینه های مورد فعالیت خود باشند، بنابراین موفقیت مدیران تابع عوامل مختلفی است که می تواند موجبات رشد و توسعه بهینه را در سطوح مختلف تضمین نماید .آمار های منتشر شده از سوی صنایع کشور حکایت از این دارد که در ایران ضریب بهره وری و کارایی در میان صنایعی که مدیران آنها از اندیشه ها و رفتار های کارآفرینانه برخوردار بوده اند و داری ضریب بالایی در هوش های چندگانه هستند به مراتب بالاتر از مدیرانی است که فاقد چنین ویژگی هایی هستند (سجادی ، 1381،45)؛ از سویی دیگر لزوم توجه به عوامل موثر بر موفقیت مدیران ، دست اندرکاران و برنامه ریزان را بر آن می دارد که شناسایی دقیقی از آنها به عمل آورند و بستر مناسب را برای اقدامات عملی آنها ایجاد کنند .
موفقیت مدیران ایرانی در صنایع مختلف می تواند زمینه ساز و حل کننده مشکلات و مسائل متعددی در جامعه نظیر رونق صنعت ، کاهش بیکاری و مسائل اجتماعی و افزایش امید به آینده در میان افراد جامعه گردد .در حال حاضر متأسفانه صنایع مختلف و حوزه های مختلف اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و … با محدودیت ها ، چالش ها و بستر های نامناسبی مواجهه هستند که میزان توفیق مدیران را در عرصه های مختلف کاهش می دهد . طبیعتا رفع این مسائل در گرو شناخت عوامل و علل موثری بر دانش و مهارت و … مدیران می باشد(لوراسی و میچل[1] ،2007، 23)
محیط آشفته و متغیر است و رهبری یک عنصر کلیدی در هدایت و مدیریت این محیط است، با کمی دقت بر روی شرکتهای مختلف میتوان فهمید که رهبران بزرگ تفاوتهای بزرگی ایجاد میکنند، رهبران مؤثر کسانی هستند که نتایج را در یک چارچوب زمانی معینی بدست میآورند تا برای سازمان و کار خود مؤثر واقع شوند(گولمن[2] ، 2005، 20)
سواد تجاری شامل درک مفاهیم مالی،اقتصادی و بازار که برای کارآفرینان و مدیران لازم است می باشد . این دانش اغلب به موجب زندگی در یک جریان اصلی اقتصاد جذب می شود. در محيطهاي رقابتي جهان امروز، شناسايي عوامل مؤثر بر موفقيت مديران و سازمانهاي متبوع آنها، اهميت خاصّي دارد. با شناخت اين عوامل، زمينههاي لازم براي تصميمگيري هدفمند فراهم ميآيد و اِعمال راهبردهاي مناسب تسهيل ميشود. از طرفي، سازمانها و مؤسسهها با در نظر داشتن اين عوامل ميتوانند در آينده وضعيت خود را با سازمانهاي مشابه در سطح ملي و بينالمللي به درستي و با دقت مورد مقايسه قرار داده و به طور مستمر به بهبود آن بپردازند.
ايجاد يك كسبوكار جديد نيازمند مجموعهاي از مهارت در زمينه تعيين راهبرد، بازاريابي، تأمين مالي و تخصص اجرايي است. اهميت يادگيري فعال و مشاركت مستقيم با كسبوكارها، ويژگي مشترك تمام اقداماتي است كه اينك در نقاط مختلف جهان در حال اجرا است، زيرا براي آمادگي جوانان به منظور رويارويي با محيطهاي كاري در حال تغيير، يادگيري حين انجام فعاليت اهميت حياتي دارد.
همانطور که نیاز به نیروی کار خوب آموزش دیده و با مهارت به طور فزاینده ای گسترش می یابد ، نیاز به سواد کسب و کار اساسی در تمام سطوح از نیروی کار آشکارتر می شود . بخش خصوصی این نیاز را به سرعت شناسایی نموده و سعی نموده است با شایسته گزینی به آن پاسخ دهد(استیون و دیگران[3] ،2006 ،2)
بر اساس مطالب فوق ، هدف این تحقیق بررسی تاثیر نسبی و فزاینده سواد مالی ، اقتصادی و تجاری بر موفقیت حرفه ای مدیران می باشد، بنابراین سوال اصلی این است که سواد مالی ، اقتصادی و تجاری بر موفقیت حرفه ای مدیران چگونه تاثیر گذار می باشند؟
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق
موضوع سواد مالی، سواد اقتصادی و سواد تجاری از موضوعات با اهمیت است بعنوان مثال عدم کفایت سواد مالی، زندگی افراد، خانواده، دوستان و شرکای تجاری آنها را به سبب اتخاذ تصمیمات نامناسب مالی تحت الشعاع قرار می دهد و این امر اثرات نامناسب بر جامعه داشته و حتی سبب کاهش ثروت ملی و در نهایت کاهش سطح رفاه مالی در جامعه می گردد. رفاه مالی درجه کفایت یا امنیت اقتصادی افراد و خانوارهاست. به عبارت بهتر رفاه مالی سطح مورد نظر برای محافظت افراد در رویاروئی با مسائل روزمره زندگی نظیر از دست دادن شغل، بیماری، ورشکستگی، فقر و نیازمندی در سنین کهنسالی است. نتایج پژوهشهای مختلف نشان می دهد که مسائل و مشکلات مالی و فشارهای اقتصادی که طبعا بخشی از آن ناشی از ناکافی بودن سواد مالی افراد است می تواند با ناهنجاری های ذیل رابطه داشته باشد:
خصومت های خانوادگی ، رفتارهای تند و خشن والدین، کاهش توان جوانان برای مقابله با مشکلات و مسائل روزمره زندگی، افزایش رفتارهای نابهنجاری در سطح جامعه، اعتیاد به مشروبات الکلی، بروز رفتارهای شرارت آمیز(جعفری ندوشن،1389 ،43).
از طرف دیگر در محيطهاي رقابتي جهان امروز، شناسايي عوامل مؤثر بر موفقيت مديران و سازمانهاي متبوع آنها، اهميت خاصّي دارد. با شناخت اين عوامل، زمينههاي لازم براي تصميمگيري هدفمند فراهم ميآيد و اِعمال راهبردهاي مناسب تسهيل ميشود. از طرفي، سازمانها و مؤسسهها با در نظر داشتن اين عوامل ميتوانند در آينده وضعيت خود را با سازمانهاي مشابه در سطح ملي و بينالمللي به درستي و با دقت مورد مقايسه قرار داده و به طور مستمر به بهبود آن بپردازند. تاكنون براي شناسايي عوامل موثّر بر موفقيت مديران، تحقيقات متنوّعي به انجام رسيده كه هر يك نتايج مختلفي را در پي داشته است. در بسياري از اين تحقيقات، معيارها و شاخصهايي نيز براي سنجش ميزان موفقيت مديران ارائه شده است. بررسي نتايج تحقيقات انجام شده نشان ميدهد تأثير هر سه عامل موضوع سواد مالی، سواد اقتصادی و سواد تجاری بر موفقیت مدیران در کمتر تحقیقی مورد بررسی قرارگرفته است، لذا تحقیق حاضر از ضرورت و اهمیت برخوردار است.
[1] – Lusardi andMitchell,
[2] – Golman
[3] – Steven et al
فهرست مطالب
1-11- روش نمونه گيري و تعيين حجم نمونه. 9
1-13- روش تجزيه و تحليل داده ها 10
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 13
2-2- بخش اول : ادبیات تحقیق.. 15
2-2-1-2- تاریخچه سواد مالی.. 16
2-2-1-3- رویکرد های ارتقا سواد مالی.. 17
2-2-1-4- ضرورت های سواد مالی.. 19
2-2-1-5- جهت گیری در سواد مالی.. 19
2-2-2-1- تعریف و مفهوم سواد اقتصادی.. 23
2-2-2-2- ضرورت سواد اقتصادی.. 25
2-2-3-1- تعریف و مفهوم سواد تجاري.. 26
2-2-3-2- ضرورت استفاده ازسواد تجاري در سازمانها 27
2-2-3-3- اجزا و مهارت هاي لازم براي ارتقاي هوشمندي کسب و کار 29
2-2-3-4- اهميت استراتژيک سواد تجاري در تصميمات سازمان. 31
2-2-3-5- تکنيکهاي تسهيل تصميم گيري سواد تجاري.. 32
2-2-3-6- عوامل موثر برسواد تجاري سازمان. 33
2-2-5-1- موفقیت واقعی چیست؟ 39
2-2-5-2- چهار كليد موفقيت شغلي.. 41
2-3 – بخش دوم : تاريخچه و سابقه موضوع تحقيق (پيشينه تحقيق) 45
2-3-1 الف )پیشینه تحقیق در سطح ملی: 45
2-3-2 ب ) پیشینه پژوهش در سطح بین المللی: 46
3-5- نمونه آماری و روش نمونه گيري.. 53
3-7-1 – ابزار گردآوري داده ها 55
3-8 – روايی(اعتبار) ابزار پژوهش… 55
3-9- پايايي (قابليت اعتماد) ابزار پژوهش… 56
3-10 – روش تجزيه و تحليل آماری دادهها 57
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 58
مقدمه:……………………………………………………………………………………………………………………59
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها 91
5-2- نتایج بدست آمده بر اساس فرضیات تحقیق: 93
5-2-1- یافته های مربوط به فرضیه اصلی تحقیق : 93
5-2-2- یافته های مربوط به فرضیه های فرعی تحقیق : 93
5-3- نتایج بدست آمده بر اساس فرضیات جانبی تحقیق: 94
5-5-پیشنهادهای کاربردی بر اساس نتایج و فرضیات پژوهش : 98
5-6- پیشنهاد به محققان آینده : 100
منابع:…………………………………………..101
پیوست 2:آمار توصیفی………………………………………………106
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 123 |
حجم: 653 کیلوبایت |