دانلود کتاب جزوه راه های غنی سازی اوقات فراغت
جزوه راه های غنی سازی اوقات فراغت دانشگاه پیام نور توسط دکتر محمدرضا سرمدی و عبدالعباس محمدی تهیه شده است
اوقات فراغت زمانی است که فرد از گذران زندگی یا نیازهای زیست شناختی جدا می شود. تنها زمان فراغت است که به فرد اختصاص و در آن آزادی انتخاب دارد. در همین زمان است که انسان فرصت انجام فعالیت هایی متناسب با استعدادها و علائق خود را پیدا می کند. بنابراین تصمیم گیری در مورد چگونگی گذران اوقات فراغت همواره از تصمیمات روزمره انسان هاست.
فهرست مطالب جزوه راه های غنی سازی اوقات فراغت :
فصل اول: تعاریف و تاریخچه اوقات فراغت
- هدف های کلی
- هدف های یادگیری
- مقدمه
- مفهوم لغوی اوقات فراغت
- مفهوم اصطلاحی اوقات فراغت
- ویژگی های اوقات فراغت
- مقایسه مفهوم فراغت با چند واژه مشابه
- اهمیت اوقات فراغت
- اوقات فراغت و چشم انداز تاریخی آن
- خودآزمایی چندگزینه ای فصل
فصل دوم: اهداف و انواع اوقات فراغت
- هدف های کلی
- هدف های یادگیری
- مقدمه
- آثار ارزشمند اوقات فراغت
- اهداف گذران اوقات فراغت
- کارکردهای عمده اوقات فراغت
- انواع فعالیت های اوقات فراغت
- اشتغالات اوقات فراغت
- عوامل مؤثر بر نحوه گذران اوقات فراغت
- محدودیت های مربوط به اوقات فراغت
- خودآزمایی چندگزینه ای فصل دوم
فصل سوم: آراء و نظریات مربوط به اوقات فراغت
- هدف های کلی
- هدف های یادگیری
- مقدمه
- دیدگاه های فلسفی اوقات فراغت
- اوقات فراغت از دیدگاه اسلام
- رهیافت های جامعه شناسی اوقات فراغت
- دیدگاه های مختلف اوقات فراغت
- خودآزمایی چندگزینه ای فصل سوم
فصل چهارم: شناخت نوجوانان و جوانان و اهمیت اوقات فراغت آنان
- هدف های کلی
- هدف های یادگیری
- مقدمه
- فرایند رشد و تکامل از دیدگاه های مختلف
- علل اهمیت اوقات فراغت نوجوانان و جوانان
- چالش ها و موانع اوقات فراغت نوجوانان و جوانان
- مسائل و مشکلات برنامه ریزی و مدیریت اوقات فراغت جوانان
- جایگاه اوقات و فراغت جوانان در اسناد رسمی کشور
- ویژگی های عمومی اوقات فراغت جوانان
- انواع و نحوه گذراندن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان
- ویژگی های اساسی گذران اوقات فراغت در جوانان
- نگرش جنسیتی به اوقات فراغت جوانان
- رویکردهای جامع گذران اوقات فراغت جوانان
- وضعیت تشکل های غیردولتی در گذران اوقات فراغت جوانان
- میزان اوقات فراغت نوجوانان و جوانان
- غنی سازی اوقات فراغت؛ راهی برای کاهش بزهکاری جوانان و نوجوانان
- رابطه اوقات فراغت و اعتیاد جوانان و نوجوانان
- عوامل مؤثر بر ایجاد و پیشگیری از اعتیاد جوانان
- تدوین اهداف ساماندهی اوقات فراغت جوانان
- تدوین راهبردها و سیاست های ساماندهی اوقات فراغت جوانان
- خودآزمایی چندگزینه ای فصل چهارم
فصل پنجم: تفریحات سالم، ورزش و اوقات فراغت
- هدف های کلی
- هدف های یادگیری
- مقدمه
- تفریحات سالم و ارتباط آن با ورزش
- نظریه های تفریحات سالم
- ورزش
- تعریف ورزش و تربیت بدنی
- تربیت بدنی
- تفاوت ورزش و تربیت بدنی
- تاریخچه ورزش و تربیت بدنی
- انواع ورزش
- رابطه ورزش با علوم دیگر
- ورزش و بازی از دیدگاه اسلام
- نقش ورزش در کاهش بزهکاری اجتماعی
- کارکردهای گذران اوقات فراغت ورزشی
- کارکردهای اجتماعی ورزش و شیوه های گذران اوقات فراغت
- اسپورتیزاسیون (ورزشی کردن) و ایجاد ورزش و اوقات فراغت مدرن
- نمادهای ورزش باستانی، نوستالژی و پست مدرنیزم
- جایگاه ورزش در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
- ورزش همگانی
- اهداف ورزش همگانی
- ابعاد ورزش همگانی
- انواع نیازها در زمینه ورزش های همگانی
- بازی و انواع آن
- ارتباط ورزش با بازی کار و فراغت
- تأثیر تفریح و بازی برای کودکان
- فواید بازی برای دانش آموزان دوره ابتدایی
- عوامل مؤثر بر گذران اوقات فراغت دانش آموزان با ورزش
- خودآزمایی چندگزینه ای فصل پنجم
فصل ششم: هنر و اوقات فراغت نوجوانان و جوانان
- هدف های کلی
- هدف های یادگیری
- مقدمه
- تعریف و مفهوم هنر
- مقایسه مفهوم هنر و زیبایی
- انواع هنر
- هنر اسلامی
- هنر ایرانی
- جایگاه هنر در تعلیم و تربیت
- هنر و اوقات فراغت
- نکاتی چند پیرامون استفاده از هنر در اوقات فراغت
- ارتباط هنر با سایر رشته ها
- خودآزمایی چندگزینه ای فصل ششم
فصل هفتم: فناوری اطلاعات و ارتباطات و اوقات فراغت
- هدف های کلی
- هدف های یادگیری
- مقدمه
- عناصر ارتباط و انواع آن
- فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)
- مفاهیم نوین فاوا
- تاریخچه فاوا
- دسته بندی کشورها از لحاظ رشد فاوا
- دستاوردهای مثبت فاوا
- بسترهای توسعه فاوا
- ویژگی های عصر اطلاعات و ارتباطات
- ضرورت آگاهی از فاوا
- رویکردهای مربوط به فاوا
- نقش فاوا در ابعاد مختلف زندگی
- تحولات جدید در اوقات فراغت
- ویژگی های فراغت در عصر حاضر
- اینترنت
- خدمات و کارکردهای فضای مجازی و اینترنت
- خصوصیات ویژه فضای مجازی در ارتباط با اوقات فراغت
- چت روم ها
- بازی های اینترنتی
- کتابخانه های مجازی
- گشت و گذار اینترنتی و انواع آن
- افزایش مراودات در فضای مجازی
- عوامل محدودکننده کارکرد اوقات فراغت فضای مجازی
- آسیب های فاوا و اینترنت
- راهکارهایی جهت کاهش آسیب های ناشی از اینترنت در کودکان
- تلفن همراه (موبایل)
- رسانه های ارتباط جمعی و کارکردهای مختلف آنها
- اهمیت و جایگاه تلویزیون
- تلویزیون و کودکان و نوجوانان
- تلویزیون و فرهنگ مطالعه
- خودآزمایی چندگزینه ای فصل هفتم
فصل هشتم: مطالعه و کتاب درمانی در گذران اوقات فراغت
- هدف های کلی
- هدف های یادگیری
- مقدمه
- تعریف لغوی و مفهومی کتاب
- انواع کتاب
- تعریف مطالعه و کتابخوانی
- انواع مطالعه
- اهمیت و ضرورت کتاب و مطالعه
- کتاب و مطالعه در عصر دیجیتال
- موانع و مشکلات کتاب و کتابخوانی
- عوامل و راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه
- اهداف مطالعه و خواندن
- رابطه سبک زندگی و کتابخوانی با اوقات فراغت
- درباره کتابخانه
- بخش های کتابخانه
- درجه کتابخانه
- طبقه بندی کتابخانه ها
- انواع کتابخانه در ایران
- نقش کتابخانه های عمومی در غنی سازی اوقات فراغت
- اهمیت کتابخانه ها
- خودآزمایی چندگزینه ای فصل هشتم
فصل نهم: فعالیت های تربیتی- اجتماعی یا فوق برنامه فراغتی برای دانش آموزان
- هدف های کلی
- هدف های یادگیری
- مقدمه
- تعاریف و مفاهیم مربوط به فعالیت های فوق برنامه
- ارزش فعالیت های فوق برنامه
- ضرورت و اهمیت فعالیت های فوق برنامه
- اهداف فعالیت های فوق برنامه
- لزوم برنامه ریزی فعالیت های فوق برنامه
- مقایسه فعالیت های فوق برنامه با فعالیت های رسمی
- اصول حاکم بر فعالیت های فوق برنامه
- دیدگاه های فلسفی در خصوص فعالیت های فوق برنامه
- کارکردهای مختلف فعالیت های مکمل و فوق برنامه
- جایگاه فعالیت های فوق برنامه در جهان و ایران
- انواع فعالیت های فوق برنامه
- خودآزمایی چندگزینه ای فصل نهم
منابع و مآخذ
فرمت فایل: Pdf |
تعداد صفحات: 240 |
حجم: 2.41 مگابایت |