* مقدمه
از جمله عوامل موثر بر ساختمان که کمتر ملموس بوده و به همین سبب در مورد آن کمتر بحث و بررسی شده ، صوت و ا رتعاش و اثرات آن بر ساختمان و ساکنان آن بوده است .
عامل مزبور اثرات مستمر و در عین حال نامحسوسی بر ساختمان و ساکنان آن می گذارد ، لذا بررسی اثرات و ابعاد آن می تواند مفید و موثر واقع گردد.
در این تحقیق سعی شده به تمامی جوانب این مسئله مهم پرداخته شود.
* تاثیرات صوت و ارتعاش در معماری
بالا بودن سرعت حرکت صدا در یک ماده مخصوص ، به ویژه در اسکت های فلزی ساختمان های عمومی ( مانند بیمارستانها و مدارس ) ، که باید از سکوت بیشتری برخوردار باشند ، به معنای دعوت از اصوات به فضاهای داخلی ساختمان است.
کاهش امواج اصوات هوابرد، بطور کلی به جدارهایی نیاز دارد که سنگین اند و چگالی زیاد دارند .
مواد نرم وانعطاف پذیر و متخلل ، معمولا ” عایق خوبی برای اصوات پیکره ای هستند ، چون سرعت حرکت امواج صوتی در آنها نسبتا ” کمتر است .
. نتیجه: باید در ابتدای امر بدانیم شدت کدامیک از دو نوع اصوات خارجی ( هوا برد و پیکره ای ) از دیگری بیشتر است و باید در اولویت قرار گیرد . آگاهی از کمیت اصوات هوابرد و پیکره ای موجود در محل ساختمان ، امری است ابتدایی و ارقام مربوط به آنها زیر بنای طرح های صوت زدایی بعدی را تشکیل می دهد.
در حال حاضر اصوات موجود در شهری مانند تهران ، در غالب مناطق ، عمدتا ” از نوع هوا برد است . البته احداث قطارهای زیر زمینی ( مترو ) و سلیر تونل های حمل و نقل که در دست طراحی یا اجرا هستند ، تغییری قابل ملاحظه در وضع موجود بوجود خواهد آورد که باید از قبل برای آن چاره اندیشی شود.
امواج هوابرد:
امواج صوتی که از طریق هوا منتقل می شود.
امواج پیکره ای:
امواج ارتعاشی که در اثر لرزش پیکره یک ساختمان, بنا یا یک جسم بوجود آمده و منتقل می شود.
فهرست مطالب:
* مقدمه
* تاثیرات صوت وارتعاش در معماری
* تفکیک مراحل ساخت و ساز (از نظر مقابله با صوت و ارتعاشات):
.1مرحله طراحی ساختمان 2. مرحله اجرا (نقش انتخاب مصالح)
* معماری صدا (آکوستیک)
1. فاصله 2. کاربری های همساز با صدار 3. موانع و عایق های صوتی 4. انتخاب مصالح آکوستیکی (انواع جاذب ها) 6. افت انتقال صدا در دیواره ها
* نحوه عملکرد پنجره های UPVC
* شگفتیهای کارکرد صوت در معماری بناهای اصفهان
فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 22
حجم: 556 کیلوبایت