دانلود مقاله جایگاه حقوق مؤلف در حقوق ایران، اسلام و کنوانسیونهای بین المللی
دانلود مقاله جایگاه حقوق مؤلف در حقوق ایران، اسلام و کنوانسیونهای بین المللی
مالکیتهای فکری در قرن حاضر،به علت رشد روزافزون تکنولوژی و ارتباط هرچه بیشتر ملتها و به هم نزدیکتر شدن فرهنگها،از اهیمت خاصی برخوردار گردیده است.در این میان آثار فرهنگی،بهویژه آثار علمی و ادبی که به صورت کتب و نوشته در اختیار مصرفکنندگان آثار علمی و ادبی قرار میگیرد،از اعتبار خاصی برخوردارند پیشرفت تکنولوژی به وجود آمدن شبکههای اطلاعرسانی از جمله اینترنت از یک سو باعث شده است که آخرین پدیدههای علمی و ادبی هرچه سریعتر در دسترس علماء،ادبا و افراد دیگر جامعه قرار گیرد و از سوی دیگر تعرضات و تجاوزات با آثار فکری دیگران،رفتهرفته افزایش یابد.تا حدی که توجه قانونگذاران کشورهای مختلف به سوی این مهمسوق داده شده است.به همین لحاظ کشورهای زیادی برای حمایت از این حقوق قوانینی را وضع نمودهاند که البته باتوجه به نزدیکتر شدن ملتها به یکدیگر قوانین داخلی نیز به تنهایی نتوانستهاند این حقوق را از تجاوز مصون بدارند،بر همین اساس کنوانسیونهای بینالمللی برای حمایت از حق مادی و معنوی مؤلف منعقد گردیدند تا بتوانند هرچه بیشتر از این حقوق حمایت کنند.حق مؤلف در معنای اصطلاحی امتیازی است که جامعه برای فردی که اثری را پدید آورده و قصد دارد از مزایای مادی و معنوی آن بهرهبرداری کند قایل شده و آن را به رسمیت میشناسد در اینجا صاحب حق همان مؤلف اثر است که از اختیاراتی نسبت به اثر پدید آمده خود برخوردار گردیده است.این حق دارای ماهیتی دوگانه است،سکهای است که یک روی آن جنبه معنوی و روی دیگر آن جنبه مادی میباشد[1].مؤلف گاه قصد دارد از اثر خود در برابر دیگران به بهرهبردای مادی بپردازد و گاه انگیزه او صرفا معنوی و اخلاقی است.در ما نحن فیه حق مؤلف به مثابه ملک مؤلف است که میتواند وارد انواع معاملات و تجارتها شده و مورد مبادله و معاوضه و انتقال واقع شود در این مورد فقط یک استثناء وجود دارد که مؤلف حق انتساب اثر به خود را،که مانند حق ابوت (پدری)اوست،هرگز نمیتواند به دیگری منتقل کند یا بالعکس از دیگری قبول نماید. «در جامعه اسلامی حق مؤلف دارای مفهومی کاملا حقوقی،فقهی و اجتماعی است و بدون توجه به عناصر فوق هرگز،قابل درک یا اثبات نیست مفهوم حقوقی آن متأثر از قانون حاکم بر کشور است که آن را مورد شناسایی و حمایت قرار داده است و آن را فی نفسه موجود میشمارد.ولی مفهوم فقهی آن فقط در سایه شرط و قرارداد وجود پیدا میکند و بدون آن مورد تأیید و امضاء نیست.حقّ مؤلف از لحاظ اجتماعی مفهومی دوپهلو پیدا کرده[2] است.»1نکتهای که شایان ذکر است این است که در مشروعیت حق مؤلف بین فقهاء اتفاقنظر نیست،زیرا ملازمهای بین مالیت آن نزد عرف و مشروعیت آن نزد شارع وجود ندارد و پارهای از فقهای عظام برای حق مؤلف ثبوت شرعی قائل نیستند.
[1] (1)-عرب،اسدی،مقاله«حق مؤلف»نشریه پیام کتابخانه،ش 4،سال دوم ص 13.
[2] (2)-امام خمینی(ره)تحریر الوسیله،ج دوم،ص 625،آیت الله لطف الله صافی،فصلنامه رهنمون،تهران، ص 207.
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 19
حجم: 90 کیلوبایت