دانلود مقاله جایگاه حقوق مؤلف در حقوق ایران، اسلام و کنوانسیونهای بین ‏المللی


دانلود مقاله جایگاه حقوق مؤلف در حقوق ایران، اسلام و کنوانسیونهای بین ‏المللی

دانلود مقاله جایگاه حقوق مؤلف در حقوق ایران، اسلام و کنوانسیونهای بین ‏المللی

مالکیتهای فکری در قرن حاضر،به علت رشد روزافزون تکنولوژی و ارتباط هرچه بیشتر ملتها و به هم نزدیکتر شدن فرهنگها،از اهیمت خاصی برخوردار گردیده است.در این میان آثار فرهنگی،به‏ویژه آثار علمی و ادبی که به صورت کتب و نوشته در اختیار مصرف‏کنندگان آثار علمی و ادبی قرار می‏گیرد،از اعتبار خاصی‏ برخوردارند پیشرفت تکنولوژی به وجود آمدن شبکه‏های اطلاع‏رسانی از جمله اینترنت‏ از یک سو باعث شده است که آخرین پدیده‏های علمی و ادبی هرچه سریعتر در دسترس‏ علماء،ادبا و افراد دیگر جامعه قرار گیرد و از سوی دیگر تعرضات و تجاوزات با آثار فکری دیگران،رفته‏رفته افزایش یابد.تا حدی که توجه قانونگذاران کشورهای مختلف‏ به سوی این مهم‏سوق داده شده است.به همین لحاظ کشورهای زیادی برای حمایت از این حقوق قوانینی را وضع نموده‏اند که البته باتوجه به نزدیکتر شدن ملتها به یکدیگر قوانین داخلی نیز به تنهایی نتوانسته‏اند این حقوق را از تجاوز مصون بدارند،بر همین اساس کنوانسیونهای بین‏المللی برای حمایت از حق مادی و معنوی مؤلف منعقد گردیدند تا بتوانند هرچه بیشتر از این حقوق حمایت کنند.حق مؤلف در معنای‏ اصطلاحی امتیازی است که جامعه برای فردی که اثری را پدید آورده و قصد دارد از مزایای مادی و معنوی آن بهره‏برداری کند قایل شده و آن را به رسمیت می‏شناسد در اینجا صاحب حق همان مؤلف اثر است که از اختیاراتی نسبت به اثر پدید آمده خود برخوردار گردیده است.این حق دارای ماهیتی دوگانه است،سکه‏ای است که یک روی‏ آن جنبه معنوی و روی دیگر آن جنبه مادی می‏باشد[1].مؤلف گاه قصد دارد از اثر خود در برابر دیگران به بهره‏بردای مادی بپردازد و گاه انگیزه او صرفا معنوی و اخلاقی‏ است.در ما نحن فیه حق مؤلف به مثابه ملک مؤلف است که می‏تواند وارد انواع‏ معاملات و تجارتها شده و مورد مبادله و معاوضه و انتقال واقع شود در این مورد فقط یک استثناء وجود دارد که مؤلف حق انتساب اثر به خود را،که مانند حق ابوت‏ (پدری)اوست،هرگز نمی‏تواند به دیگری منتقل کند یا بالعکس از دیگری قبول نماید. «در جامعه اسلامی حق مؤلف دارای مفهومی کاملا حقوقی،فقهی و اجتماعی است و بدون توجه به عناصر فوق هرگز،قابل درک یا اثبات نیست مفهوم حقوقی آن متأثر از قانون حاکم بر کشور است که آن را مورد شناسایی و حمایت قرار داده است و آن را فی نفسه موجود می‏شمارد.ولی مفهوم فقهی آن فقط در سایه شرط و قرارداد وجود پیدا می‏کند و بدون آن مورد تأیید و امضاء نیست.حقّ مؤلف از لحاظ اجتماعی‏ مفهومی دوپهلو پیدا کرده[2] است.»1نکته‏ای که شایان ذکر است این است که در مشروعیت حق مؤلف بین فقهاء اتفاق‏نظر نیست،زیرا ملازمه‏ای بین مالیت آن نزد عرف و مشروعیت آن نزد شارع وجود ندارد و پاره‏ای از فقهای عظام برای حق مؤلف‏ ثبوت شرعی قائل نیستند.

[1] (1)-عرب،اسدی،مقاله«حق مؤلف»نشریه پیام کتابخانه،ش 4،سال دوم ص 13.

[2] (2)-امام خمینی(ره)تحریر الوسیله،ج دوم،ص 625،آیت الله لطف الله صافی،فصلنامه رهنمون،تهران، ص 207.

 

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 19
حجم: 90 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *