دانلود پاورپوینت درس کارگاه مصالح و ساخت – انواع اجرها و روش کار


دانلود پاورپوینت درس کارگاه مصالح و ساخت – انواع اجرها و روش کار

مقدمه

دیوارها یکی از متداول ترین عناصر قائم در ساختمانهای گوناگون هستند . مطابق تعریف ، اعضای سازه ای قائم با بعدی بزرگتر از ۳ برابر ضخامت ، دیوار نام دارند. دیوار عبارت است از یک ساختار ممتد، یکپارچه، محکم و استوار که از جنس آجر، سنگ، بتن، چوب یا فلز و غیره باشد، که ضخامت آن در مقایسه با طول و ارتفاع نازک می باشد، دیوارها معمولا به عنوان مجزا کننده فضاها از یکدیگر به صورت اجزا یا اتاقها عمل می کنند یا به عنوان محافظ یک فضا هستند.علاوه بر این، این ساختار های عمودی، انتقال دهنده بار ساختمان به زمین می باشند.

 

تعریف آجر:

آجرها گروهی از مصالح می‌باشند که به صورت صنعتی تولید و جایگزین سنگ شده‌اند و در حقیقت سنگی ساخته دست بشر می‌باشند، سنگی دگرگون که از تغییر وضعیت خشت پدید می‌آید. این گروه از مصالح که اولین تولید صنعتی و انبوه مصالح ساختمانی به دست بشر به شمار می‌آیند بر اساس نوع مواد اولیه، روند تولید و محل مصرف به انواع متنوعی تقسیم می‌شوند. آجرهای رسی که اولین و فراوان‌ترین آنها می‌باشند قدمت چند هزار ساله دارند. با پیشرفت تکنولوژی و علم شیمی انواع بی‌شماری از آجرها با کیفیت‌های مختلف ابعاد و شکل ظاهری متنوع راه بازار مصرف شده‌اند

انواع آجر

آجرهای فشاری

این نوع آجر برای کلیه کارهای ساختمانی مانند گری چینی) دیوارهای باربر، دیوارهای حایل، تیغه چینی(

و طاق ضربی و موارد دیگر مناسب است. به علت ناصاف بودن سطوح آن به آجر گری معروف

است و دیوارچینی با این نوع آجر را گری چینی می نامند.

دلیل نام گذاری آن، گویا در ابتدای تولید این نوع آجر خشت با دست زده می شد و با فشار دست وانگشتان کارگران خشت زن گوشه های قالب به وسیله گل پر می گردید که به این علت،آن را آجر فشاری نامیدند.

در شکل زیر خشت زنی توسط دست را ملاحظه می کنید .آجرهای فشاری با ابعاد 5/ 21×10×5 سانتی مترساخته می شود.

آجر سفالی

این دسته از آجرها از نظر ساخت، شکل، رنگ و مشخصات فنی در نهایت دقت تهیه می شوند و بسته به شکل آنها در نقاط مختلف ساختمان استفاده می شوند. به علت جذب کم آب در آجرهای سفالی، به منظور چسبندگی مناسب با ملات، انواع سوراخ دار آنها را مورد استفاده قرار می دهند. از دیگر خواص آنها سبکی است که باعث بالا رفتن سرعت اجرا می شود

آجر قزاقی

درباره ی نام آن گفته شده است که روسها پیش از جنگ جهانی اول در ایران قزاقخانه ها را با این نوع آجر می ساختند. رنگ این آجر معمولا سفید است و در نماسازی کاربرد دارد.

آجر لعابی

آجر لعابی و هنر لعاب کاری از دیرباز در معماری ایرانی متداول بوده است. از مزایای لعاب افزایش مقاومت در برابر عوامل فرسایشی و هوازدگی است، بافت صاف وصیقلی آن مانع از نفوذ آب به درون آجر میشود و در برابر عوامل شیمیایی پایدارتر می شود.

زمان لعاب کاری آجرها معمولا در انتهای مرحله ی خشک کردن می باشد و بدین صورت است که پوششی از یک ترکیب مواد معدنی روی یک یا چند سطح آجر پاشیده می شود. لعاب حل می شود و در یک دمای مشخص در آجر نفوذ می کند. پس از پختن، حاصل کار یک پوشش صیقلی است. انتخاب مواد اولیه در تولید آجر لعاب دار اهمیت زیادی دارد. درصورت عدم انتخاب مناسب اگر ضریب انبساط و انقباض آن با آجر متفاوت باشد به سرعت ترک بر می دارد

آجر نسوز

مواد اولیه و روند تولید آجر نسوز برحسب محل مصرف، حرارت کوره، محیط شیمیایی، فشار، سایش و تغییرات درجه دما متغیر است و با حداقل مواد گداز آور تهیه می شود. در واقع از انواع خاک های نسوز تهیه می‌شود.

آجر نسوز نما فقط برای نمای خارجی ساختمان نیست، بلکه در فضاهای داخلی و مرطوب مانند حمام و آشپزخانه و حتی کف نیز قابل استفاده است.

آجرهای ماسه ـ آهکی

آجر های ماسه ـ آهکی که از دیدگاه علمی بر اساس مواد تشکیل دهنده به آنها ( آجر های سیلیکات کلسیمی) نیز می گویند درسال 1866 م . اختراع شده اند و مصالح به کار رفته برای ساخت آنها شامل آهک وماسه سیلیسی می باشد ودر شرایط فشار و بخار شکل می گیرند وبه صورت قابل توجهی درشکل مقاومت ,‌اندازه ورنگ و بافت یکسان می باشند .

در شرایط عادی , مقاومت ,‌سختی و دوام آجر های ماسه آهکی برای تقریبا کلیه مصارف مناسب می باشند , ولی آنها نباید در محیط های اسیدی ویا نمک های محلول قوی قرار گیرند مقاومت دربرابر آتش دراین نوع آجرها رامیتوان بامقاومت آجرهای رسی برابر دانست . ضریب هدایت صوت و حرارت از ضخامت دیوار نیز تقریبا با آجر های رسی با چگالی مساوی برابر است .

برخلاف آجرهای رسی تازه که میل به انبساط دارند , آجرهای ماسه آهکی درهنگام خشک شدن منقبض میشوند و این نکته درهنگام طراحی به منظور جلوگیری از ترک خوردگی باید مد نظر قرارگیرد .

درمجموع آجر های ماسه آهکی مشخصات مشابهی با آنچه درمورد آجر های سفالی گفته شدپیدا می کنند . ولی محدودیت هایی را نیز به همراه دارند . به علت تاثیر بیشتر آب بر این نوع آجرها نسبت به نوع رسی استفاده از آنها درپی سازی وکرسی چینی توصیه نمی شود . به دلیل اینکه تداوم تماس باحرارت مستقیم و زیادموجب د ی هیدراته شدن هیدروسیلیکات کلسیم می شود , برای پوشش داخلی کوره ها مناسب نیستند , ولی ازنظر اجرایی این نوع آجرها بسیار برتر ازآجرهای سفالی می باشند .

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 40
حجم: 3.08 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *