دانلود پاورپوینت شناخت بیابان ها


دانلود پاورپوینت شناخت بیابان ها

بیابان ها بخشی از مناطق خشک محسوب می شوند و ویژگی عمده آنها کمبود بارش و تبخیر شدید می باشد.

ویژگی های آب و هوایی مناطق خشک :

– بارندگی در مناطق خشک کم و نا منظم است

– میزان بارش در سال های مختلف متفاوت است و ممکن است حتی چندین سال هیچگونه بارشی در آجا صورت نگیرد

– بارش اغلب شدید و به صورت رگبار است

–  به علت گرما ، خشکی هوا و وزش باد های شدید ، میزان تبخیر و تعرق بیشتر از بارندگی سالانه است

دانشمندان برای تقسیم بندی مناطق خشک از معیار های مختلفی مانند میزان بارش ، تبخیر ، درجه حرارت و پوشش گیاهی و غیره استفاده کرده اند و ینابراین تقسیم  بندی های مختلفی برای مناطق خشک وجود دارد . در جدول زیر یکی از این تقسیم بندی ها ذکر می شود.

جواب فعالیت :

1- بیشتر بیابان ها تقریبا در مدار 23 درجه شمالی و 23 درجه جنوبی واقع شده است .

2- در همه قاره ها به جز اروپا بیابان وجود دارد.

3- وسیع ترین بیابان جهان در قاره ی آفریقا و صحرای بزرگ آفرقا نام دارد .

4- در شکل مشخص شده است

همانطور که در نقشه مشاهده کردید در سطح زمین چند کمربند عمده بیابانی وجود دارد که مهم ترین انها در نیم کره ی شمالی از مجاورت اقیانوس اطلس تا حدود چین کشیده شده است که شامل صحرای بزرگ آفریقا ، بیابان عربستان ، ایران ، ترکستان ، گبی و تار است .

بهتر است بدانید

  • بیابانهای ایران

کلیه بیابانهای داخلی در منطقه فلات مرکزی ایران قرار گرفته اند که این منطقه نیمی از مساحت ایران را شامل می شود . این منطقه که در میان رشته کوههای البرز و خراسان و زاگرس واقع گریده است کبیه مناطق کویری و بیابانی ایران را در بر گرفته است .

مجموعه بیابانهای داخلی مذکور توسط یک رشته ارتفاعات که از شمال طبس شروع شده و تا یزد ادامه پیدا می کند به دو حوضه بزرگ جداگانه تقسیم می شوند و حوضه شمال دشت کویر و حوضه جنوبی دشت لوت نام دارد . بیابانها در مرکز و مشرق ایران به صورت حوضه های بسته مستقل و یا نیمه مستقل پراکنده شده اند .
چون تعدادی از این چا له ها حد اقل از اواسط دوران سوم به صورت حوضه هایی مستقل شکل گرفته اند لذا تمام بیابانها سرنوشت زمین شناسی مشابهی نداشته اند . بلکه هر حوضه بر اساس شرایط حاکم به نحوی  در حال تحول بوده است .
آنچه مسلم است تمام این چاله ها در اواخر دوران سوم به صورت حوضه های رسوب گذاری محلی یا منطقه ای محل تمرکز رسوبات تخریبی و اغلب تبخیری بوده اند.بلوک نیمه سخت لوت که زیر بنای بیابانهای طبس ، لوت و جازموریان را تشکیل می دهد مانع انعکاس این حرکات در رسوبات سطحی خود شده است و دشت های هموار وساختمانی را بوجود آورده است.

توپوگرافی هموار و وسعت قابل توجه و بالاخره ارتفاع کم بعضی از این حوضه ها (دشت کویر– دشت لوت-جازموریان و… ) در تشکیل وتقویت سلول های پرفشار مجاور حاره ای بسیار موثر بوده است. از آنجا که منشا ء جریانهای مرطوب از شمال غربی و غرب فلات ایران ناچار در حرکت به سمت مشرق وجنوب شرقی توده های مرطوب قسمت اعظم رطوبت خود را از دست می دهند .

به عبارت دیگر هر اندازه که به مشرق ایران نزدیک شویم درجه بری بودن هوا افزایش یافته ونقش آن در بیابان زایی حوضه ها ظاهر می شود . ارتفاعات شمالی – جنوبی کرمان در مغرب حوضه لوت و امتداد شرقی – غربی البرز در جنوب دریای خزر به صورت دیواره ها ی عظیمی مانع ورود جریان های مرطوب به حوضه های مجاور خود می شوند . در نتیجه این کوهستانها در برابر جریانهای مرطوب به شکل عامل تشدید کننده دیگری نقش خود را به حوضه های مجاور ش تحمیل می نماید .

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 38
حجم: 2.87 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *