دانلود کتاب طهران قدیم جعفر شهری – پنج جلدی


دانلود کتاب طهران قدیم جعفر شهری – پنج جلدی

دانلود کتاب طهران قدیم اثر جعفر شهری که در پنج جلد تهیه شده و یکی از بهترین کتاب های تاریخی درباره تهران و نحوه زندگی شهروندان تهرانی است. این مجموعه ۵ جلدی نایاب کتاب طهران قدیم که مدتی هم جز کتاب های ممنوعه بود را به صورت PDF از لینک های زیر می توانید دانلود کنید.

برای کسانی که بر روی تهران قدیم و بازشناسی آن مطالعاتی را انجام می دهند این کتاب یکی از مهمترین مراجع برای آنها می باشد. در این کتاب جعفر شهری با لحنی جالب و به اصطلاح خودمانی به بررسی محلات قدیم تهران، دروازه‌های شهر، ساکنان تهران، صاحبان مشاغل گوناگون، ضرب‌المثل‌های رایج، تکیه کلام‌ها، رویدادهای محلی، نزاع‌ها دعواها و… پرداخته است. نویسنده در این کتاب، حال و هوای تاریخی تهران را با جزئیاتش در قرن سیزدهم بیان می‌کند و علت تالیف آن را توجه به عامه مردم، علاقه به توصیف اوضاع و احوال تهران در پیش از پنجاه سال پیش دانسته است.

معرفی اولیه برای دانلود کتاب طهران قدیم

این کتاب متضمن اطلاعات گسترده و مشروح درباره وقایع و آداب و رسوم و مشاغل در تهران است. بسیاری از مطالب خاطرات ایام کودکی اوست. وی بر واقعی بودن مطالب این کتاب تاکید دارد و آنها را دائره المعارفی درباره تهران می‌شمارد. برخی این کتاب را نوعی دانشنامه فرهنگ و زبان عامیانه مردم تهران در آغاز قرن بیستم وصف کرده‌اند و با آثار هدایت در فولکور قابل مقایسته دانسته‌اند. شهری به شرح آیین‌ها و مراسمی توجه نشان داده که برخی از آنها امروزه برگزار نمی‌شوند، همچنین از مشاغلی یاد کرده که امروزه دیگر وجود ندارند.

جلد اول تا چهارم کتاب، مطالب فصل بندی نشده‌اند و فاقد ساختار منظم‌ می باشند، در این چهار، از محلات تهران و حدود آنها، انواع پیشه‌ها، برخی عمارات، تعزیه خوانی و عزاداری محرم ، پهلوانان مشهور، برخی از مظاهر تمدن جدید، مساجد، بقاع، نمایش، قهوه خانه‌ها، انواع سرگرمی‌ها، طب و طبابت، جشن‌ها، نوروز، نذورات، مراسم مربوط به خواستگاری، اسامی ماه‌های شمسی و قمری، برخی از احکام دینی، علوم غریبه، سنن و عقائد، تعلیم و تربیت کودکان، آرایش و پوشش و رفتار مردم گفتگو شده است.

اما جلد پنجم به موضوع آشپزی اختصاص یافته است و در آن و همچنین در جلد چهارم، از انواع اطعمه و اشربه ، مربا و ترشیجات و خواص خوراکی‌ها یاد و دستورالعمل تهیه انواع غذاها با ذکر جزئیات شرح داده شده است.

 

فرمت فایل:  Pdf
حجم: 42.1 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *