دانلود طرح توجیه فنی ، مالی و اقتصادی تولیـد چیپس سیب‌زمینی


دانلود طرح توجیه فنی ، مالی و اقتصادی تولیـد چیپس سیب‌زمینی

روش تولید:

برای تولید چیپس ، لازم است از سیب زمینی مرغوب استفاده شود . سیب زمینی باید درشت ، سالم ، کاملا رسیده ودارای کمترین مقدار گره وحفره در سطح آن باشد. پس از اینکه سیب زمینی مرغوب انتخاب گردید، درآب شسته می شودتاگرد وخاک وهرگونه مواد خارجی سطح ازآن پاک شود. سپس بایدسیب زمینی راپوست کنده وآن را بصورت تراشه های نازک درآورد پوست کندن سیب زمینی توسط دستگاههای سایش انجام می گیرد. برای این منظور درکارخانه ها بیشتر از روش سایش استفاده می شود.دراین روش ضایعات سیب زمینی بین 1 تا 4 درصد است ، که این مسئله بستگی به شکل ، اندازه وعمق گره هاوهمچنین مدت زمانی داردکه سیب زمینی در انبار نگهداری شده است .

چنانچه سیب زمینی پوست کنده را درمعرض هوا قرار دهیم ، رنگ آن تیره مایل به قهوه ای می شود، که پس از خشک شدن ، تبدیل به خاکستری می گردد.

پس از کندن پوست سیب زمینی ، نوبت به تهیه تراشه های نازکی از آن می رسد ،که اینکار نیز بوسیله ماشین صورت می گیرد.بدینترتیب که سیب زمینی به داخل ظرف قیفی شکلی بنام هاپر ریخته می شودوباعبور ازمیان دستگاه مذکور، به درون ماشین برش سرازیر می گردد. در هنگام برش ، وبمنظور شسته شدن نشاسته از سطح تراشه ها، یک جریان آب دائمی باید از روی آنها عبور نماید.چنانچه نشاسته از سطح تراشه ها شسته نشود، باعث چسبیدن آنها بهنگام سرخ شدن خواهد گردید. تعیین میزان ضخامت تراشه ها نیز به عواملی ازقبیل جنس (نوع ) سیب زمینی، مدت توقف در انبار، مقدار آماس سیب زمینی و…بستگی دارد ، که معمولا بین 5/1 تا3 میلیمتر متغییر می باشد.

میزان ضایعات هنگام شستشو وتهیه تراشه ها ، معمولا بین 5/0 تا 1 درصد وزن سیب زمینی خام مصرف شده است. قبل از ریختن تراشه ها به درون ظروف روغن داغ، باید تا حد امکان آنها را خشک نمود تا مدت زمان لازم برای سرخ شدن تقلیل یافته(حداکثر رطوبت باید بین 5/1 تا2 درصد باشد)،درمصرف سوخت نیز صرفه جوئی نمود.

عملیات رنگبری وضد عفونی:

     چنانچه تراشه هابامحلول های شیمیائی خاصی آغشته نگردند، ممکن است رنگ آنها به قهوه ای متمایل شده وبرخی از آنزیم هه نیز درآن باقی بمانند. لذا برای جلوگیری از تیره شدن رنگ تراشه ها، وضدعفونی کردن آنها، بایستی تراشه هارا درهریک ازمحلول های زیر بمدت یک دقیقه یا بیشتر غوطه ور نمود:

  • محلول 5/0 درصد بی سولفات سدیم
  • محلول اسید فسفریک ونیترات سدیم(جوهرلیمو)واسید سیتریک (5/0 درصد)
  • محلول اسید هیدرو کلریک (جوهر نمک )واسید فسفریک (5/0 درصد)

دمای محلول ها نیز باید بین 5 تا95 درجه سانتیگراد حفظ شود.

مرحله سرخ شدن:

پس از خاتمه عملیات رنگبری، تراشه های سیب زمینی درظرف روغن داغ ریخته می شوند.این ظرف ممکنست بصورت مخزن مستطیل شکل با کف تخت ویا استوانه ای شکل باشد.تراشه سیب زمینی که پس از سرخ وبرشته شدن ، چیپس نامیده می شود، توسط یک ملاقه سوراخ دار دسته بلند از داخل ظرف روغن خارج می شود وبمنظور خروج روغن های اضافی ،برروی ظرف الک مانندی پهن میشود. در کارخانجات بزرگ، پس از خروج چیپس از درون روغن ،آنرا برروی سینی های آلومینیومی مخصوصی پهن نموده وبوسیله نوارنقاله بداخل اتاقک خشک کن هدایت می نمایند.

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 21
حجم: 122 کیلوبایت


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *