دانلود مقاله مبانی نظری فرهنگ سازمانی


مقدمه

محقق بر این باور است که رفتار انسانها در سر کار از فرهنگ سازمانی حاکم تأثیر می پذیرد. اگر فرهنگ سازمانی را یک شیوه نگرش در نظر بگیریم که در میان افراد سازمانی مشترک است، این شیوه نگرش رفتارهای کارکنان را تحت الشعاع خود قرار می دهد. برای مطالعه و بررسی رفتارهای احتمالی کارکنان که در سر کار رخ می دهد، ناگزیر به شناخت فرهنگ حاکم بر سازمان هستیم. مطالعات سازمانی چهار نوع فرهنگ اقتضایی را مطرح می نمایند که می تواند بر سازمانها سایه افکند. این فرهنگها عبارتند از: فرهنگ وظیفه مدار، فرهنگ توفیق مدار، فرهنگ حمایت مدار و فرهنگ قدرت مدار.

محقق بر این عقیده است که نمی توان ادعا کرد اهمیت ابعاد مختلف فرهنگ سازمانی در ایجاد عدالت و اعتمادسازمانی یکسان است و این بحث نیازمند بررسی و دقت بیشتری می باشد. از اینرو در ادامه سه مفهوم اساسی  فرهنگ سازمانی، اعتماد و عدالت سازمانی از جنبه تئوریکی  و تجربی مورد بررسی قرار می گیرند.

 

2-2 مفهوم فرهنگ سازمانی

یکی از مفاهیمی که طی دهه اخیر به شدت در تفکرات مدیریتی نفوذ داشته است، مفهوم فرهنگ سازمانی است. تاکنون تعاریف متعددی از فرهنگ ارائه شده است. وجه مشترک اکثر آنها تلاش در تشریح عواملی است که بر ساختار،عملکرد و بهره وری سازمانی تأثیر می گذارند. فرهنگ سازمانی از یکسو پیوند دهنده اجزاء داخل سازمان و از سوی دیگر، عامل تفکیک کننده هر سازمان از دیگر سازمان هاست(کی، وی[1]،2008،صص218-208). در تلاش برای دستیابی به تعریفی مفید و کاربردی، برخی نویسندگان از جمله شاین، همپدن و ترنر بر ابعاد فرهنگ سازمانی توجه نموده اند و عده ای دیگر همچون گریورز، والتر و دابسن به ارائه تعاریف مختصری از آن اکتفا کرده اند(شاین،1985،صص153-140).

گی روشه جامعه شناس نامور معاصر کانادا در کتاب واکنش اجتماعی، تعریف نسبتاً جامعی از فرهنگ ارائه می نمایید وی معتقد است: فرهنگ مجموعه ای به هم پیوسته از شیوه های تفکر، احساس و عمل است که کم و بیش مشخص است و توسط تعداد زیادی افراد فراگرفته می شود تا این اشخاص را به جمع خاص و متمایز مبدل سازد(روشه ،1374). طبق تعریف فرنچ، فرهنگ سازمانی بر ارزشها، عقاید، فرضیات، هنجارها و اهدافی است که به طور وسیع در سازمان پذیرفته شده اند. دلالت می کنند. رابینز بیان می دارد فرهنگ سازمانی درکی یکسان از سازمان است که وجود آن در همه اعضاء سازمان مشاهده می گردد و نشان دهنده مشخصات معمول و ثابتی است که سازمان را از دیگر سازمان ها متمایزمی نماید. به عبارتی، فرهنگ سازمانی، هویت اجتماعی هر سازمان را مشخص می کند(تسوی وهمکاران،2006،صص137-113).

یکی از جامع ترین تعاریف فرهنگ توسط شاین به این صورت ارائه گردیده است: فرهنگ الگویی است از پیش فرض های بنیادی که گروهی خاص در راه حل مشکلات، برای انطباق خود با محیط و دستیابی به یکپارچگی و انسجام، خلق، کشف و یا ایجاد کرده است. این الگو در مسیر حرکت این گروه اعتبار یافته و ثابت کرده که سودمند و کارساز است. در نتیجه به عنوان شیوه درست ادراک کردن، تفکر، احساس و رفتار انتقال می یابد. بدین ترتیب، فرهنگ در مقابله با مشکلات آموخته می شود(شاین،1992،صص12-8).

[1]– Ke, Wei

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 27
حجم: 556 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *