دانلود پاورپوینت ساختارگرایی اتزیونی خدایان مدیریت


مکتب ساختار گرایی

مکتب ارائه شده بوسیله اتزیونی بوسیله سایر جامعه شناسان نیز مطرح گردیده است که جزء مدرنترین مکتب و تئوری سازمان و مدیریت بشمار می رود و هدف آن تکمیل نقائص و نارسائیهای مکتبهای کلاسیک و نئوکلاسیک می باشد . بدین معنی که اولا جنبه های انسانی و غیر انسانی را متقارنا مورد توجه قرار می دهد ثانیا ریشه و مایه اصلی آن همان نظریه بوروکراسی است

در واقع ساختگرایان نوعی نظریه بوروکراسی مدرن بوجود آورده اند که دارای ویژگیهای زیر است :

  • بر تئوری سیستم استوار است هم از منطق سیستم بسته و سیستم باز پیروی می کند و به هر دو جنبه انسانی و غیر انسانی توجه می کند
  • با تئوریهای اقتضائی هماهنگ و متفق القول است و از روش تحلیل تطبیقی و نسبی پیروی می کند
  • از قضایا و تئوریهای رفتاری سازمان نیز بهره می برد

ساختارگرایان

  • نگرش ساختار گرایان Structuralists به سازمان و مدیریت ترکیبی از مکتب کلاسیک و مکتب روابط انسانی است، یا به عبارت دیگر ترکیب وتلفیق سازمان رسمی و سازمان غیر‌رسمی است.
  • در شکل گیری آن از آثار ماکس وبرM. Weber و کارل مارکسK. Marx استفاده شده است.
  • ساختار گرایان معتقدند که مشکلات و اختلافات اجتناب‌ناپذیر سازمانی با رفع نیازهای مادی و معنوی کارکنان از بین نخواهد رفت، بلکه با بکار بردن اصول و روابط سازمان رسمی و غیر رسمی می‌توان تا حدودی از شدت بروز نارسایی‌ها و مشکلات جلوگیری نمود وتا حدی کمبود‌های مادی و معنوی کارگران را کاهش داد.

به عقیده مارکس، کارگر کارخانه با کار خود بیگانه است زیرا نه مالک وسایل تولید است، نه با محصول نهایی ارتباطی دارد. تخصص موجب شده است که تولید قطعات جداگانه به عهده افراد مختلف گذاشته شود و در نتیجه کار هر کارگر امری تکراری و یکنواخت شود و فر صتی برای آفرینندگی و ابراز وجود باقی نماند.

ساخت‌گرایان معتقدند که اداره امور یک سازمان عبارت است از ایجاد همسازی بین اعضا سازمان. هرگاه همسازی سازمانی بر مبنای خواسته‌های منطقی و مشروع افراد، و همچنین امکانات موجود صورت پذیرد، سازگاری سازمانی بوجود می‌آید.

در این صورت سازمان به تعادلی بر پایه منطق، توافق، و اخلاق خواهد رسید.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 29
حجم: 3.7 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *