or or

دانلود خلاصه اصول مدیریت علی رضاییان

یدیما - درج رایگان آگهی و تبلیغات در اینترنت

مقدمه:

  • تعریف مدیریت:

1- کارکردن بوسیله دیگران

2-اداره کردن (یک سازمان)

3- ایجاد توازن بین منابع و فعالیتها

4- هنر یا علم و یا هنر و علم

تعریف مدیریت از زبان برخی صاحب نظران علم مدیریت:

  • فایول:پیش بینی فعالیت برای نیل به هدفهای سازمان درآینده
  • چستر بار نارد: همکاری دو یا چند نفر برای نیل به هدف معین و مشخص
  • مری پار کرنالت: هنر انجام دادن کارها بوسیله دیگران

به تعداد نویسندگان و صاحب نظران تعریف مدیریت وجود دارد.

پس

مدیریت:

فرایند به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول، صورت می گیرد.

تعریف مدیریت از نظر استاد مطهری

مدیریت یعنی:

مجهز کردن نیروها، تحریک نیروها، آزاد کردن نیروها و در عین حال کنترل نیروها و در مجرای صحیح انداختن آنها، سامان دادن، سازمان دادن و حرارت بخشیدن به آنها

کتاب مدیریت و رهبری در اسلام ـ استاد مطهری

تعریف چند واژه:

  • مدیر:
  • رهبر:
  • مسوول:
  • سرپرست:
  • رییس:

رهبر کیست؟ مدیرکیست؟

  • رهبری:

فرایند تاثیرگذاری بر فعالیت های یک فرد یا یک گروه است که در وضعیت معینی و در جهت تحقق هدفی کوشش می کنند

پس رهبری تابعی از متغیرهای رهبر، پیرو و متغییرهای وضعیتی می باشد

                        L=F(l,f,s)

Leader/follower/situational variables

  • مدیریت:

فرایند استفاده از ابزارهای مدیریتی جهت تحقق هدف یا هدفهای سازمانی می باشد

پس:

رهبری مفهوم وسیعتری نسبت به مدیریت دارد.

مدیریت نوع خاصی از رهبری است که در آن کسب هدفهای سازمانی بر سایر هدفها اولویت دارد.

رهبر قوی ممکن است مدیر ضعیف و مدیر قوی ممکن است رهبر ضعیف باشد

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرط رهبری را داشتن توان مدیریتی می داند

ما مدیران فراوانی داریم اما مشکل جامعه و سازمانهای ما فقدان افرادی است که آماده پذیرش نقش مهم رهبری در جامعه باشند و کار را به طور موثر به ثمر برسانند.

 

برخی تفاوتهای مدیریت و رهبری

  1. رهبری در سازمانهای غیررسمی هم وجود دارد اما مدیریت فقط در سازمانهای رسمی وجود دارد.
  2. در رهبری عضویت معنا ندارد اما در مدیریت عضویت در سازمان ضرورت دارد.
  3. در رهبری سلسله مراتب معنا ندارد و هرکس بر دیگری اثر بگذارد رهبر است اما در مدیریت سلسه مراتب تعریف شده است.
  4. دررهبری می تواند هدفهای گوناگونی وجود داشته باشد اما در مدیریت اهداف تعریف شده است و اولویت با هدف سازمانی است.

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 53
حجم: 554 کیلوبایت

95,000 ریال – خرید
اطمینان به اصالت سایت / کد تخفیف 10 درصدی محصولات / گزارش مشکل در خرید / نظرسنجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.