دانلود پروژه روستای سرآسیاب واقع در شاندیز مشهد


مقدمه:

نام روستای انتخابی سرآسیاب است که در جاده ی مشهد شاندیز واقع شده است.  به عنوان علت انتخاب روستا باید گفت به این دلیل که هیچ گونه اطلاعاتی درباره ی روستا های اطراب مشهد نداشتیم با مشورت استاد خود جناب اقای مهندس هراتی این روستای خوش آب و هوا را برگزیدیم.

طی 3 بار رفتن به روستا و گفتگو با مردم اطلاعاتی را جمع آوری کردیم, به بعضی از خانه ها وارد شدیم و ساعاتی را در روستا قدم زدیم تنها برای اینکه با حال و هوای روستا که همه ی ما از آن دوریم آشنا شویم.

گروهمان از سه نفر تشکیل شده است:

سمیه غفاری, فرزانه ایروانی, کیانا جلال

 

موقعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی:

شهرستان مشهد از جمله شهرستان های شمالی استان خراسان است که در °35 و 43 دقیقه تا °37 و 8 دقیقه شمالی و °59 و 4 دقیقه تا °60 و 36 دقیقه طول شرقی واقع شده است.

این شهرستان در حال حاضر از شمال به جمهوری ترکمنستان، از شرق به شهرستان سرخس و تربت جام و از جنوب به شهرستان های تربت و تربت حیدریه و از غرب نیشابور و چناران و درگز محدود می شود.

این شهرستان دارای 5 بخش به نام های 1) کلات نادری 2) مرکزی 3) رضوی 4) احمدآباد 5) طرقبه و 15 دهستان می باشد. دربخش طرقبه دو دهستان به نام های طرقبه و شاندیز وجود دارد.

 

بررسی اجمالی موقعیت روستا:
°59 و ′20 طول شرقی و °36 و ′24 عرض شمالی و ارتفاع 1285 سطح دریا. دسترسی از جاده آسفالته مشهد – شاندیز و پس از 15 کیلومتر است.

محدوده عرضی روستا از شمال به اراضی حصار سرخ و از شرق به ویرانی و ارتفاعات، از جنوب و غرب به اراضی روستای ارچنگ محدود می شود. محدوده عرضی حدود 16 کیلومتر مربع است.

خدمات پایه موجود و برای استفاده از خدمات برتر به شاندیز در 4 کیلومتری غرب مراجعه می شود.

سرآسیاب در محدوده دهستان شاندیز از بخش طرقبه شهرستان مشهد واقع شده است.

تعیین محدوده اراضی کشاوری و منابع طبیعی:

محدوده عرضی حدود 16 کیلومتر مربع برآورده شده، بخش عمده اراضی منابع طبیعی و کوههای جنوب و جنوب غربی روستا هستند که بعلت شیب زیاد امکان کشاورزی در آنها نیست.

اراضی کشاورزی عمدتاً در تراسهای روخانه ای قرار دارند. روخانه در جنوب روستا علاوه بر تأمین آب مورد نیاز کشاورزی خاک مناسبی را جهت فعالیت های فوق الذکر فراهم کرده این زمین ها که تماماً بصورت آبی مورد استفاده قرار می گیرند زیر کشت گیاهان چند ساله (باغات) و بخشی نیز بعنوان خزانه نهان استفاده می شوند. زمین های زراعی دیم روستا بیشتر در ارتفاعات اطراف روستا پراکنده هستند.

 

بررسی منابع آب آشامیدنی و کشاورزی روستا:

از طریق یک حلقه چاه که در حاشی رودخانه حفر شده (احداث یک منبع اب هوایی در مجاورت گورستان روستا) تأمین می شود. آب توسط پمپ به منبع فوق منتقل شده و سپس از طریق شبکه آبرسانی به واحدهای مسکونی و تجاری روستا هدایت می شود. تمامی واحدهای مسکونی کنتور آب دارند. و آب بها می پردازند. آب کشاورزی از طریق 2 حلقه چاه عمیق، 3 حلقه نیمه عمیق، 3 رشته قنات، یک دهانه چشمه و رودخانه شاندیز تأمین می شود.

جدول منابع آب کشاورزی 1380

مجموع تخلیه سالانه منابع‌ با مختلف زیرزمینی و آب استحصالی از طریق رودخانه شاندیز بالغ بر 6320160 متر مکعب می باشد که در این میان سهم منابع آب زیرزمینی 8/50 درصد و سهم منابع آب سطحی 2/49 درصد محاسبه شده منابع آب در روستا به عنوان مانع جدی در امر توسعه کشاورزی مطرح نیست بلکه محدودیت خاک آن فعالیت های زراعی و باغی می باشد.

بررسی ویژگی های طبیعی:

1- ناهمواریها (توپوگرافی): مقر روستای سرآسیاب شمال ارتفاعات ساده منصور و بغل پشته از ارتفاعات فرعی بینالود است. هر چه به شمال و شرق پیش برویم از ارتفاع زمین کاسته می شود. ارتفاع کوه در جنوب روستا به بیش از 1410 متر می رسد در حالی که در شمال تا 1100 کاهش دارد. شیب عمومی روستا غربی – شرقی بوده که در محدوده روستا حدود 7/1 درصد محاسبه شد. وجود دو رشته کوه مسیل شیب معابر را در جهات مختلف کرده وجود همین دو رشته کوه مهمترین مانع توسته فیزیکی روستاست.

2-  زمین شناسی: دشت مشهد در اثر حرکات تکتونیکی چند گسیل مواری که به موازات کوههای منطقه از غرب به جنوب شرقی ادامه یافته و بصورت پلکانی فرورفتگی دارد تشکیل شده صخات رسوبات آبرفتی در قسمت حاشیه ارتفاعات جنوبی زیاد و در حاشیه شمالی بدلیل بالا آمدن سنگ کف ضخامت آبرفت دوران 4 کم بوده و از نظر ذخیره آب اهمیت کمتری دارد. دشت مشهد توسط گسلهای متعددی در شمال و جنوب آب بریده شده که مهمترین آن گسل کشف رود می باشد. که در شمال دشت واقع شده و بخش زیادی از زمین لرزه های مشهد و اطراف ناشی از فعال شدن آن است.

این فایل ورد در 30 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *