سامی یوسف ستاره ای مسلمان در آسمان موسیقی جهان


 

***بسم الله الرحمن الرحیم***
قسمت اول

سامی یوسف ستاره ای مسلمان در آسمان موسیقی جهان

این روزها یک نام در جهان هنر اسلام ،زیاد می درخشد.سامی یوسف با آثار زیبا و بدیع خود به گونه شگفت آوری در جهان اسلام  درخشیده است.یک جوان 26 ساله ایرانی الاصل ، می خواهد با زبان موسیقی ؛اسلام را به جهانیان بشناسند.می خواهد بگوید که دین اسلام ؛دین عطوفتومهربانی است؛ او از پیامبر اسلام می خواند,از فلسطین و مظلومیت مردمش…

خیلی جالب است که سامی هم ترانه می گوید ؛آهنگ سازی و تنظیم می کند و خودش آثار ساخته شده اش را می خواند. او به ویلون پیانو آشناییکاملی دارد سازهای عربی آثارش را نیز خودش می نوازد.

نما آهنگهای سامی نیز بسیار زیبا و و استادانه کار می شود. به گونه ای که قابلیت رقابت با بهترین  کلیپهای خوانندگان معروف دنیا را دارد.

او می خواهد یک هنرمند مسلمان چیزی کم نداشته باشد.

سامی به خوبی میداند که برای مبارزه فرهنگی  و هنری  با جهان غرب ,او باید آثار خوب وبهتری نسبت به  کارهای آنها ارائه بدهد. سامی معتقداست :”ما باید مسلمانان خوبی باشیم ,مذهبمان را بشناسیم,اسلام بسیار ساده و قابل فهم وزیباست” چند وقتی است که گاه وبی گاه تلویزیونایران(شبکه3 برنامه کوله پشتی( یادش بخیر فرزاد حسنی کاش که تمام نمی شد مخصوصا با برنامه خانم آرین (این مقاله در وبلاگ موجود میباشد)وشبکه 1 با برنامه آفتاب شرقی و…)در حرکت جالبی بعضی از کلیپهای سامی یوسف را پخش می کند. ای اتفاق دوستاران   موسیقی به ویژه جوانان را به وجد آورده اســــــت.

بر آن شدم تا با بهره گیری از چندین سایت  مطالبی را از زندگی وآثار این جوان ایرانی تهیه کنم وبرای شما خوانندگان عزیز این وبلاگ ارائه کنم.امیدوارم مورد توجهتان قرار بگیرد.

 

سعید سان 21 شهریور 1385 تهران
قسمت دوم

ســـامــی یــوســف کــیــســـت؟

سامی یوسف((sami yusuf  متولّد ماه جولای 1980 بوده و در اصل یک ایرانی آذری زبان است.اما او به همراه خانواده اش به انگلستان رفت و در آنجا نوجوانی و جوانی اش را سپری کردو ساکن لندن شد.او که از همان ابتدا به موسیقی علاقه داشت در 18 سالگی به مدرسه موسیقی لندن Royal Academi ofMusic رفت و در آنجا با تحصیلات آکادمیک موسیقی آشنا شد.او تاکنون دو آلبوم روانه بازار کرده به نامهای (المعلم)و(امت من)  واولین کنسرت موسیقی اش را در مصر بر پا کرد که بعد از استقبال وسیع از آن برنامه به کشورهای زیادی از جمله آلمان ؛ترکیه؛هند و… برای اجرای برنامه دعوت شده است. او تا به حال با آمیختن موسیقی اصیل شرقی با نواهای  کلاسیک غربی و اشعاری که اکثرا در وصف پیامبر اسلام و دین اسلام است مخاطبین بسیاری را جذب کرده  و از ویژگی های دیگر کارهای او این است  که هم به زبان انگلیسی و هم عربی  کار هایش را خوانده و اخیرا در آهنگ (حسبی ربی) اوج کارش را با ارائه به چهار زبان انگلیسی, عربی,ترکی و هندی  نشان داده است. اوج هنر در موسیقی , مخلوط کردن موسیقی  زیبای شرقی وخاور میانه با موسیقی غرب که فوق العاده  و زیبا از آب در آمده است. سامی یوسف خود آهنگ ساز بسیار ماهر می باشد و همچنین از آهنگساز های ماهری چون هانی اساما و… دیگر آهنگ سازهای چیره دست شرقی و غربی سود می برد.

همچنین از چندین آهنگ فارسی  هم برای  ترانه های  خود  استفاده کرده است آهنگ غار حرا(The Cave oh Hira )  آهنگی از مرحوم  علی تجویدی  است همچنین آهنگ مناجات (Munajat)  هم از این آهنگ ساز بسیار معروف ایرانی است…

ترانه ی امت من که عنوان آلبوم  دوم  سامی یوسف  می باشد  نیز  در مورد اتحاد مسلمانان وشیعه وسنی می باشد که سامی یوسف  به زیبایی هر چه تمام آن را اجرا کرده است .

او همچنین در آهنگ عید (Eid Song) هم از موسیقی ایرانی بهره گرفته  که از آهنگهای قدیمی  و بسیار زیبای ایرانی است  که به طور ماهرانه و استادانه  از موزیک ها استفاده  کرده  و همچنین اوج هنر خود را در ترانه حسبی ربی با چهار زبان سروده است ,آهنگ ترانه حسبی ربی برای ما ایرانی ها بسیار آشنا است  چون محمد اصفهانی در ترانه ی( مولا ممد جان) از این ترانه استفاده کرده که این آهنگ از آهنگهای قدیمی و بسیار زیبای افــــغــــانی می باشد.

همچنین سامی یوسف در ترانه سعی کن گریه نکن (Try Not to Cry)  از یک گروه معروف رپ عرب زبان به نام Outlanddish استفاده کرده که یکی از بهترین و زیباترین  ترانه های سامی یوسف می باشد که مضمون آن در مورد فلسطین و انتفاضه فلسطین است  و شعر بسیار زیبایی دارد.

سامی همچنین در آلبوم پر بار امت من خود از نوعی دیگر موسیقی  یعنی موسیقی آرامش نیز استفاده کرده است , او این هنر زیبا را در ترانه ی عبادت (Meditation)  استفاده کرده است  که اگر کسی این ترانه را در اوج ناراحتی  و عصبانیت گوش دهد  به طرز عجیبی آرام می شود, سامی یوسف در آلبوم بعدی خود از این نوع موسیقی بیشتر استفاده خواهد کرد.

یکی دیگر از زیبا ترین ترانه های سامی یوسف  ترانه آزاد(Free) است که در مورد حجاب زنان مــــســلــمـــان       می باشد .  سامی یو.سف در این ترانه به تمجید از کسانی که حجاب اسلامی خود را در غرب حفظ کرده و مورد تمسخر  دیگران واقع می شوند پرداخته است.

ترانه محمد(ص) در مورد مسلمانانی است که با نام اسلام جنایت می کنند تا چهره اسلام را خشن و بد نشان دهند از این نمونه می توان به جنایتهای اسامه بن لادن,زرقاوی,صدام حسین و… اشاره کرد.

به گفته خود سامی یوسف  این ترانه اختصاص دارد به کودکان  مظلوم باسلین  روسیه که توسط  نیروهای مسلمان نمای چچن گروگان گرفته شده و کشته شدند.

آلبوم اول وی در سال 2003  به نام المعلم وارد بازار شد  و آلبوم دوم وی یعنی “امت من” در سال 2005 وارد بازار شد وآلبوم بعدی او یعنی آلبوم سوم سامی احتمالا در سال 2007 روانه بازار می شود و موسیقیدانها وکارگردانها پیش بینی می کنند این آلبوم پر فروش ترین و محبوب ترین آلبوم  در تاریخ خاورمیانه شود.

یکی از ویزگی های بسیار جذاب سامی یوسف ,برگذاری کنسرتهای بسیار زیبای اوست (برای اینکه با چشمان خود ببینید به سایت او به نشانی www.samiyusuf.com  مراجع کنید ) سامی یوسف اولین کنسرتش را در مصر برگزار کرد که با استقبال بسیار عجیب مردم مصر مواجه شد , طوری که نصف جمعیت که برای دیدن کنسرت وی راهی سالن شدند در سالن جا نشدند و کنسرت او را  از داخل خیابان  تماشا کردند؛ همچنین او کنسرتهای زیادی در فرانسه؛آلمان؛انگلستان؛هــند و ترکیه انجام داده است.بیشتر ترانه های اورا استاد “بارا خریگی”( Bara Kherigi )سروده است ولی بعضی از ترانه ها را نیز خود سامی یوسف سروده است.از  ترانه هایی که سامی سروده است می توان به  ترانه ی مادر و امت ؛ من محمد و المعلم اشاره نمود. ضمنا در مورد رابطه سامی یوسف با یوسف اسلام سوال شده بود  که با توجه به این که سامی یوسف اذر بایجانی الصل است وذاتا مسلمان است  هیچ ارتباطی با یوسف اسلام ندارد اما یوسف اسلام در مورد سامی یوسف گفته است که سا می یوسف آینده ی در خشان موسیقی اسلامی  است  که خود یوسف اسلام پس از پیوستن به دین مقدس اسلام این نوع موسیقی را اختراع کرد .

با قلبی آکنده از شور و شعف برای سامی یوسف عزیز که در غرب و در اوج فساد برای تبلیغ  دین مقدس اسلام از طریق موسیقی تلاش می کند آرزوی موفقیت دارم.

 

قسمت سوم

ستاره بزرگ موسیقی جهان اسلام در آمریکا هم درخشید

افراد گروه او ،همه جوانانی دارای محا سن کوتاه  و مشخصات مسلمانان هستند. عشق در آهنگ های او همیشه عشق خدایی وعرفانی است؛ نه عشق زمینی . هم خوان های او همگی مرد هستند. او در برنامه هایش در   لوس آنجلس؛دالاس ؛ نیوجرسی؛شیکاگو و دیترویت؛ با شور تمام از بحران خاورمیانه خواند.

سامی یوسف ؛ هنرمند مسلمان ایرانی الاصلی که این روزها نغمه هایش هواداران زیادی در جهان پیدا کرده ؛ علاوه بر مسلمانان ؛ غربی ها راهم به وجد آورده است. هفته نامه ی آمریکایی(Time) هم زمان با سفر اخیر یوسف جوان به آمریکا؛ گزارشی از جایگاه او به دست داده است : حدود پنج هزار عرب در سالن بزرگ ؛ مشغولهلهله و فریاد زدن هستند. آنان به همراه دست زدن ؛ فریاد می زنند؛((سا-می! سا-می!)) تا زمانی که چراغ خاموش می شود  و سامی یوسف 26 ساله روی سن می آیـــد . انگار «الویس پریسلی» وارد شده است ؛ اما او مانند بقیه نمی خواند:« آرامش ودرود بر تو ای پیامبر خدا»… .

عده ای این حرکات را نـقـض قوانین اسلامی می دانند وحتی برخی از طلاب علوم اسلامی  ؛ به طور کل موسیقی را ممنوع می دانند؛ اما به رغم اینکه یوسف ؛ مسلمانی بسیار معتقد است ؛ هنر وموسیقی را هم باور دارد. او می گوید :« اسلام برای مدرنیزه شدن وپیشرفت است که در این جهان نیز خوب وزیباست». یوسف پاسخ اسلام به موسیقی راک مسیحیان است . آهنگهای محبوب او که خود آنها را می سازد : با مفاهیم متفاوت از عشق به پیامبر اسلام ؛ حضرت محمد (ص) ؛ تاریخ فلسطینی ها ؛ عراقی ها وسودانی ها و زمانی به دردهایی می رسد که قلب مسلمانان را به درد می آورد ؛ او هوادارانش را به جدایی از افراط گرایی تشویق کرده  و به آنان پیام  تحمل ؛ شکیبایی و مهمتر از همه امید می دهد .

او در برنا مه هایش در سوریه و اردن و پس از آن تور خود در آمریکا – که هفته گذشته   آغاز  و از سوی سازمان بین المللی اسلامی در لوس آنجلس ؛دالاس ؛ نیوجرسی؛شیکاگو و دیترویت؛ سازماندهی شده –  با شور تما م از بحران خاور میانه خواند.

یوسف در کنسزتش گفت :«قلب؛ فکر و روح ما با برادران  و خواهرانمان در فلستین و لبنان است  و این آهنگ را به تمام رنجدیده های خاورمیانه تقدیم می کنم ».

«همان گونه  که خداوند در قرآن می گوید : پس از هر سختی ؛ گشایشی است  و انشا الله طلوع نزدیک خواهد بود و شب خواهد گذشت . ما نباید امید خود را از دست بدهیم » .

با توجه به تمایل او به پرداختن به مسائل سیاسی  که هیچ ستاره ی راک دیگری به آنها نمی پردازد ؛ محبوبیت او در حال افزایش است .

در همه جای خاورمیانه با قرآن های کوچک ؛دفترچهای یادداشت  و گل از او استقبال می کنند و حتی یک دندانپزشک اردنی دندانهای او را رایگان درست کرد . خانه ی او در قاهره است و هر روز پیامهای بسیاری را در رابطه با علاقه مسلمانان به آهنگ هایش در یافت می کند .

یوسف به(Time) می گوید :« ما دوره ی سختی را پشت سر می گذاریم .مسلمانان احساس قربانی شدن می کنند.اما من به جنگ تمدن ها بین مسلمانان و غیر مسلمانان معتقد نیستم . ابن جنگ بین بی تمدن ها است . ما به عده ای نیاز داریم تا این خلا را پر کنند ؛ چرا که ما با هم نقاط اشتراک بسیاری داریم » .

این تبعه بریتانیا که در ایران و از پدر و مادری آذری متولد شده ؛ بیشتر عمر خود را در لندن گذرانده است. او درست مانند موسیقی خودش هم ترکیبی از شرق وغرب است و در آکادمی پادشاهی لندن به مطاله موسیقی  خاورمیانه پرداخته است ؛ او می گوید : این وظیفه ی مسلمانان است تا علیه ظلم وستم بدون توجه به  مذهب  قربانیان صحبت کنند . او در برخی از آهنگ هایش  از شورشیان مسلمان به خاطر مدرسه «بسلان» در چچن واز دولت فرانسه  به خاطر ممنوعیت حجاب انتقاد کرده است .  افراد گروه ؛ همه جوانانی مسلمان هستند .  عشق در آهنگ های او همیشه عشق خدایی و عرفانی است ، نه عشق زمینی . همخوان های او همگی مرد هستند . تماشاچیان او را همه قشری از زنان جوان با حجاب تا عرب ها با دشداشه سنتی خود تشکیل میدهند.

دو آلبوم جدید یوسف ؛ حدود 5/1 میلیون  نسخه فروش داشت که بیشتر آنها در جهان عرب و ترکیه بود ؛ اما از آن مهمتر کلیپهای اوست  که در میان پر فروشترین ها در بازار خاورمیانه است . او رد کلیپ هایش الگوی یک شهر وند مسلمان است که به مسجد می رود ؛ پدر و مادر پیرش را دوست دارد  وبا رفقای بریتانیایی خود روابط خوبی دارد  . برای هواداران او تنها موسیقی مهم نیست ؛ بلکه مهم پیام اوست .

«فلاح» 25 ساله می گوید :« شما می توانید به آن مانند هر موسیقی راک دیگری گوش دهید ؛ اما مضامین اشعار بسیار متفاوت است. شما را به خدا و مذهبتان نزدیکتر می کند. حال آنکه دیگران ؛ تنها برای رقصیدن و نشان دادن خود روی صحنه می آیند » .

پیام او هنوز هم در تور آمریکا نیاز درک متقابل فرهنگ ها وگفتگوست .  به هر حال ؛ شاید او و گروه مسلمانش در جدول فروش بازار آمریکا جایی نداشته باشند ؛ اما همه آمریکایی ها صدای زیبای او را در این دوره تاریک می ستایند.

 

قسمت سوم

آلــبــوم هـای سـامـی یـوســف

سامی یوسف دو آلبوم منتشر کرده است. المعلم وامت من . هر دو این آلبوم ها آهنگ هایی کاملا اسلامی هستند . آلبوم اول یعنی المعلم در سال 2003 روانه بازار شده است و شکلی مدرن تر از همان تواشیح خودمان است.

اهل فن می گوین این آلبوم یک انقلاب انگلیسی بوده است . ویدئو کلیپ المعلم به مدت 21 هفته در مصر و12 هفته در ترکیه در صدر جدول آلبومهای پر فروش بوده است . 21 هفته می دانید یعنی چه ؟ یعنی 21 هفته از تمام آلبوم های پاپ .راک بیشتر فروش داشته است . آن هم در مصر ؛ با آن همه خواننده مشهور ؛ آن هم در ترکیه ی ترک زبان (که خودتان دیگر اوضاع خوانندگان آنجا را از من بهتر می دانید ) ؛ حال با توجه به این نکات چند نفر در ایران نام سامی را شنیده اند ؛ چون واقعا حیف است که مردم سرزمین ما با این خواننده آشنا نباشند و سامی در ایران این همه ناشناخته باقی بماند. بـــــگـــــذریـــــــم!!!

یکی از کلیپهای مشهور سامی کلیپ حسبی ربی است . کلیپ با نشان دادن چند صحنه از بزرگترین مساجد دنیا شروع می شود: مساجد آنکارا و تاج محل . سپس دوربین به لندن می رود . لندن و همان ساعت معروف و میدان ها وخیابانهای تمیز.  سامی یوسف را می بینیم کت وشلوار به تن ؛ کروات زده در حال عبور از خیابان شعری را به انگلیسی شروع به خواندن می کند. وارد اتبوس که می شود کنار پیرمردی می نشیند وبه خوش و بش کردن با او می پردازد. وقتی  پیرزنی به اتوبوس داخل می شود از جایش بلند شده ؛ دست به میله می گیرد تا او سر جایش بنشیند . به شرکت که می رود از همه موثر تر در بحث شرکت دارد. سامی مسلمان در لندن یک اقتصاد دان زبده است .

قسمت بعدی به زبان ترکی است و در انکارا بازی شده است . مساجد زیبای آنکارا نشان داده می شود که نشانی از ابهت واقتدار تمدن اسلامی است . سامی یوسف نیز در اینجا مشغول عبور از خیابان است . این بار با ظاهری شرقی تر. سازش را هم به دوش انداخته است .برای اجرای موسیقی وپیوستن به ارکستر به یک سالن می رود . همه در حال اماده شدن هستند و سامی در گوشه ای نشسته است و قرآن می خواند . در نواختن ویلون به نظر می رسد که از همه سر زنده تر است و از همه بهتر می نوازد . سامی مسلمان در انکارا یک موسیقیدان است .

این بار شعر به زبان هندی است . همراه با سامی به تاج محل می رویم . یامی مسلمان در تاج محل یک معلم است . در کلاس درس ایستاده است و شعری را پای تابلو نوشته است و آموزش می دهد . درس که تمام شد با بچه ها می روند دیدن تاج مــحــل .  بچه ها را جمع کرده و برایشان حرف می زند .  می روند روی چمن با هم فوتبال بازی می کنند .  بچه ها شاد وخندان دنبال آقای معلم می دوند . آقای معلم این بار یک آقای کینینگ مسلمان است ؛ با این تفاوت که دیگر انجمن شاعران مرده ای در کار نیست .

… هر چه هست حیات است و زندگی

در مصر شعر نیز عربی است . قسمت مصر با نمایش اهرام شروع می شود .  از اهرام می رسیم به مساجد مصر . شاید می خواهد  بفهماند که کدام ماندگار ترند ؛ مساجد یا اهرام ؟ آقای سامی مسلمان  که این بار او را خوب می شناسیم و به او علاقه داریم ؛ کاملا شرقی است . مثل مــــــــا در خیابان از وســــــط میدان عبور     می کند  . دنبال اتوبوس می دود ؛ از در پشت سوار می شود ؛ سرش را از پنجره بیرون کرده و آواز می خواند  از بازار عبور می کند . سامی مسلمان در مصر یک چوب کار است . می بینیم که در یک کارگاه چوب کاری مشغول به کندن یک طرح بر روی  قطعه ای از چوب است .  کار تمام می شود و سامی قطعه را بالا می  گیرد . نوشته  شده است : الله الله

مسلمانی که سامی در این ویدئو نشان داده است در هر کاری که وارد می شود بهترین است . مسلمانان این ویدئو خوش اخلاق ومهربان است . مسلمان این ویدئو خوشرو و شیک پوش است .

ترجمه ترانه معروف سامی یوسف
حـــــــــســــــبـــــی ربــــــــــی
هرچه خداوند بخواهد
انگلیسی :

 

O Allah the almighty
خداوند قادر مطلق است

Protect me and guid me

خدایا من را راهنمایی کن و از من محافظت بفرما

To you love  and mercy

با بخشندگی و عشق خودت

Ya Allah don,t deprive me

خدایا من را از لطف خودت محروم نکن

From beholding your beauty

من را از نگاه زیبایت محروم نکن

O my Lord accept thies plea
ای ارباب و والای من تقاضای من را بپذیر

حسبی  ربی جل الله

هر چه خداوند بخواهد همان است

ما فی قلبی غیر الله

در قلب من غیر از خدا کس دیگری وجود ندارد

 

هــــنــــــدی:

Wo tanha kaun hai
چه کسی تنها شخصیتی است که همیشه جای اول را دارد

Badshah wo kaun hai

چه کسی پادشاه است

Meherba wo kaun hai

چه کسی بخشاینده است

Kya unchi shan hai

چه کسی بیشترین شخصیتی  است که شایان ستایش و خیر خواه است

Uskey sab nishan hai

و هرچه شما در این دنیا می بینید نشانهایی از اوست

Sab dilon ki jan hai

او عشق تمام روحهای جهان می باشد

 

تـــــرکــــــی :

Affeder gunahi
او بخشاینده ی تمام گناهان است

Alemin padisahi

او پادشاه دنیا است

Yureklerin penahi

او پناه تمام قلبها است

Isit Allah derdimi, bu ahlarimi

خداوند تمام غصه ها و آه کشیدن های من را می شنود

Rehmeyle,bagisla gunahlarimi

وبا بخشایندگی تمام گناهان من را ببخش

Hayreyle hem aksam hem sabahlarimi

و باعث قداست تمام روزها و شبهای من می شود

 

عـــــــربـــــــی:

یارب العالمین
ای خدای تمام آدمیان

صلی علی طه الامین

بر اهل طه صلوات . آمین بفرست

فی کل وقت و حین

اکنون و در تمام ساعات

املا قلبی بالیقین

قلب من را سرشار از باور ویقین گردان

ثبتلی علی هذا الدین

کاری کن که من تا ابد بر این دین باقی بمانم

اغفرلی والمسلمین

گناهان من و تمام مسلمانان جهان را ببخش

 

 

 

تــرجـمــه ی تــرانـــه ی الـــمـــعــــلـــم

We once had a Teacher
زمانی ما آموزگاری داشتیم
The Teacher of Teacher

استاد تمامی معلمها

He changed the world for the better

او دنیا را به سوی بهتر بودن تغییر داد

And made us better creatures

و باعث شد که مخلوقات بهتری شویم

Oh Allah we،ve shamed ourselves

اوه خدایا ما از خودمان خجالت می کشیم

We،ve  strayed from Al-Mu،allim

ما از آن معلم غافل شده ایم

Surely  we،ve wronged ourselves

بدون شک این خود ما بودیم که گناه انجام میدادیم

What will we say in front him ?

ما چیزی در مقابل او خواهیم گفت ؟

Oh  Mu،allim …

اوه ای معلم

He was M uhammad salla Allah alayhi wa sallam

او محمد بود که درود خداوند بر او و خاندانش باد

Muhammad , mercy upon Mankind

محمد بخششی که شامل تمامی انسانها می شود

Teacher of all Mankind

استاد تمامی  آدمیان

ابا القاسم

ای پدر قاسم

یا حبیبی… یا محمد

ای عشق من ای محمد

یا شفیعی … یا محمد

ای شفاعت کننده ی من ای محمد

خیر خلق الله ، محمد

ای خوبی تمامی مخلوقات خداوندای محمد

یا مصطفی یا امام المرسلین

ای مصطفی ای راهنمای تمامی پیامبران

یا مصطفی یا شفیع العالمین

ای مصطفی ای شفاعت کننده تمامی جهان

He prayed while other slept

در حالی که همه به خواب فرو می رفتند او به مناجات می پرداخت

While other ate he،d fast

زمانی که دیگران مشغول خوردن بودند او روزه می گرفت

While they would laungh he wept

هنگامی که آنها در حال خندیدن بودند او می گریست

Until  he would laungh he wept

او تا واپسین لحظه زندگیش, تا آخرین نفس

His only  wish  was for us to be

تنها آرزویش برای ما بود

Among the ones who prosper

از بین ما آن کسی رستگار می شود

Ya Mu،allim peace be upon you

که ای محمد در کنار تو به آرامش برسد

Truly you are our Teacher

به درستی تو معلم ما هستی

Oh  Mu،allim …

اوه ای معلم

یا حبیبی … یا محمد

ای عشق من ای محمد

یا شفیعی … یا محمد

ای شفاعت کننده ی من ای محمد

یا رسولی… یا محمد

ای پیامبر من ای محمد

یا بشیری … یا محمد

ای بشارت دهنده ی من ای محمد

یا نذیری … یا محمد

ای کسی که گناهانم را به من گوش زد می کنی ای محمد

عشق قلبی … یامحمد

ای عشق قلب من ای محمد

نور عینی … یا محمد

ای روشنایی چشمانم ای محمد

He taugh us ti be just and kind

او به ما آموخت که مهربان وعادل باشیم

And to feed the poor and hungry

در بخشیدن غذا به مردم فقیر و گرسنه

Help the wayfarer and the orphan child

به تمامی رهگذران بی پناه  و بچه های یتیم کمک کنیم

And to not be cruel and miserly

وظالم و تنگ نظروخسیس نباشیم

His speech was soft and gentle

حرفهای او لطیف و آرامش بخش بود

Like a mother stroking her child

مانند مادری که بچه هایش را نوازش می کرد

His mercy and compassion

رحمت و شفقت و دلسوزی او

Were most  radiant when he  smiled

زمانی که لبخند می زد به بیشترین فروغ و درخشش خود می رسید

 

صـــــــلـــــــی عــــلـــیـــه و آلـــــه و ســـــلـــــــم
منابع

سایت اختصاصی سامی یوسف

مجله ی جوان امروز

به همت سعید سان