دانلود مقاله طراحی فضاهای شهری


در زندگی شهری امروز ، به ندرت می توان کسی را یافت که به طریقی با مبلمان شهری سروکار نداشته باشد ،سرپناه ایستگاه اتوبوس ، باجه بلیت فروشی ، نیمکت پارک یا تابلوی راهنمایی و رانندگی ، فرقی نمی کند در هر حال با یک یا چند گروه از آنها ارتباط داریم . مبلمان شهری بخش زیادی از فعالیت در شهر را سامان می دهد و باعث بالا رفتن کیفیت استفاده شهروندان از خیابان ، میدان ، پارک و عرصه های دیگر شهری می شود .

عمده ترین ویژگی مبلمان شهری ، کاربرد عام آن است . این گروه از محصولات بیش از هر چیز دیگر با توده مردم ارتباط مستقیم دارد و بدین لحاظ موضوع طراحی ، ساخت و نصب آنها به مطالعات عمیق و دقیقی نیاز پیدا می کند .

به عنوان مثال در شهری مانند تهران با 615 کیلومتر مربع مساحت و نزدیک به 10 میلیون نفر جمعیت ، این بررسی های اجتماعی و فرهنگی هستندکه مسیر طراحی تا نصب را مشخص می کنند . همچنین تاثیرات اقلیمی ، مقدار و شدت یناز ، کمیت و کیفیت خدمات ، تعمیر و نگهداری نیز بسیار حائز اهمیت است .

متاسفانه علی رغم اهمیت موضوع یاد شده کمتر شاهد طراحی ، ساخت ونصب مبلمان شهری کارامد هستیم .

طراحی مبلمان شهری یک موضوع میان رشته ای است موضوعی که فصل مشترکی است از رشته ها و گرایشهای مختف ، موضوعی چند سویه که درتخصص های مختلف می توان حقی بر آن قائل شد . گروه بسیاری ، مسئول آن هستند و درمواردی نیز همین چند مسئولیتی ، عامل رکود آن شده است . دامنه آن چنان گسترده است که به سختی می توان قیم دلسوزی برایش یافت . طراحی و برنامه ریزی شهری ، طراحی صنعتی ، معماری ، معماری فضای سبز ، معماری داخلی ، طراحی گرافیک ، مهندسی عمران ، مجسمه سازی ، نقاشی و مهندسی تاسیسات و ترافیک ، تعدادی از تخصص هایی هستند که درگیری و ارتباط بیشتری با طراحان مبلمان شهری در مجموعه شهر و خیابان دارند .

به طور ساده و خلاصه وظیفه هدایت ، کنترل ، امنیت ، ارتباط ، راحتی ، تبلیغات ، تزئین و تفریح در سطح شهر و خیابان بر عهده مبلمان شهری تنظیم چنین فعالیت هایی در سطح شهر از توانایی یک تخصص و چند متخصص خارج است . این تنوع ساختاری ، اساس شکل گیری تسهیلات و امکاناتی در سطح شهر با عنوان « مبلمان شهری » است .

یکی از درگیرترین رشته ها با موضوع طراحی مبلمان شهری ، طراحی صنعتی است ، طراحی تولیداتی کارخانه ای که به روش انبوه و با فرایندهای صنعتی ایجاد می شوند و در ارتباط مستقیم با راحتی استفاده کننده و اصول زیبایی شناسی هستند . این تعریف ،طیف وسیعی از محصولات سیمای خیابان را که چنان ویژگیهایی دارند ، در بر می گیرند . درادامه از این تعریف چنین استنباط می شود که دسته ای از عناصر شهری که تولید ماشینی و انبوه ندارند از موادو مصالح غیر صنعتی ساخته می شوند ، طراحی دائم و ثابت دارند مثل جوی و جدول با انسان ارتباط مستقیم ندارند و استتیک صنعتی برخوردار نیستند از حیطه وظایف طراحی صنعتی خارج هستند.

بدیهی است که مبلمان شهری دامنه گسترده ای از محصولات را نیز شامل گردد . با بررسی منابع مختلف دراین رابطه فهرست متنوعی نیز از انواع تجهیزات و وسایل شهری بدست می آید .

چراغ و پایه روشنایی ، نیمکت ، صندلی و گلدان ، علائم ، تابلو ، نمادها ، انواع کیوسک ، جایگاه دوچرخه ، درو ودروازه ، ورودی ، نرده ، حصار ، آبخوری ، ساعت خیابانی ، تندیس ، کفپوش ، سنگفرش ، کف سازی ، آسفالت ، دهانه فاضلاب خیابانی ، پله ، شیبراهه ، تیرک ، دیواره ، آبشار تزیینی ، آبنما ، حوض شهری ، استخر میدانی ، گیاهان ، درخت ، آبراهه ، آبسرد کن ، ایستگاه هواشناسی ، باغچه ، پارکومتر ، رگولاتورگاز شهری ، زباله دان ، شیرفشار آب ، ستون اعلانات ، سکو ، شیر آتش نشانی ، صندوق صدقات ، فانوس ، فواره ، وسایل ایمنی ترافیک  ، وسایل بازی پارک ، جایگاه پلیس ، جدول ، جوی ، جعبه تقسیم تلفن ، خط کشی ، چشم گربه ای ، دکل برق ، درپوشهای مختلف خیابانی ، صندوق پست ، پلاک خیابان ، پل عابر پیاده ، پل روی جوی ، ترانسفورماتور ، تلفن همگانی ، تیر چراغ برق ، سرپناه ایستگاه اتوبوس ، دستگاههای خودکار عرضه خوراکی ، پله برقی ، شبکه پای درخت ، محافظ تنه درخت ، سازه ،سایبان ، سیم ها و کابل های هوایی ، نقشه شهر و محله ، کلیه تجهیزات معلولان ، فضای سبز ، پرچم ، پلاکارد ، تثبیت کننده شیبها ، تجهیزات ورود و خروج توقفگاه ، مسدود کننده راه ، توالت خیابانی ، تجهیزات ورزشی خیابانی و نورافکن .

به مجموعه فوق می توان انواع دسترسی های شهری ، فضای سبز ، وسایل امنیت و ایمنی و محوطه سازی را نیز اضافه کرد . به تعبیر دیگر این تجهیزات اصولا شامل : عناصری است که درمعرض دید عموم قرار دارند و در المانهای اصلی شهر به کار گرفته می شوند .

این فایل ورد در 86 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *