آیا تا به حال از خود پرسیدهاید که چرا بعضی از شرکتهای بزرگ و موفق در مدت زمان کوتاهی با از دست دادن سهم بزرگی از بازار خود به موقعیتی معمولی و حتی تأسف بار تنزل یافتهاند و چرا برخی از شرکتهای کوچک و گمنام به یکباره به جایگاههای ممتازی در صحنه رقابت بین الملل رسیدهاند؟ آیا در این مورد فکر کردهاید که چرا برخی از مؤسسات، نوسانهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی را به راحتی تحمل نموده و بر آنها غلبه میکنند و در مقابل برخی از سازمانها طعم تلخ شکست را چشیده و از ادامه راه باز میمانند؟ به عقیده بسیاری از متخصصان علم مدیریت پاسخ بسیاری از این گونه سئوالات را باید در مفاهیمی به نام «استراتژی» و «مدیریت استراتژیک» جستجو کرد. در این مقاله سعی شده است نگاهی گذرا بر مدیریت استراتژیک و ضرورت و موانع بکارگیری آن در سازمانها داشته باشیم.
از لحاظ مفهومی مدیریت استراتژیک با تحول در تئوریهای مدیریت همگامی دارد. مکاتب کلاسیک رفتاری و کمی مدیریت بر جنبههایی از سازمان و عملکرد آن تأکید میکردند که توسط مدیریت قابل کنترل بود. مسایلی از قبیل برنامهریزی تولید، رفتار زیردستان، بهبود محیط کار، نقش گروههای غیررسمی در بازدهی کار، مدلهای کمی تصمیمگیری و غیره. لیکن هرگز فضای سیاسی جامعه ، احساس افراد و نهادهای خارج از سازمان، مسأله اصلی آنها نبود. چرا که محیط از ثباتی نسبی برخوردار بود و چنین نیازی هم احساس نمی شد. به تدریج با رشد مستمر اقتصادی، اوضاع قابل اطمینان محیطی از میان رفت و تغییرات و حوادث شتابنده ای در جهان اتفاق افتاد. لذا تغییرات و دگرگونی های سریع و پیچیده جامعه و تأثیر آن بر رشد و توسعه شرکتها موجب شد که مدیران توجه خود را به محیط سازمان معطوف گردانند و مفاهیمی مانند سیستم، اقتصاد، برنامهریزی بلند مدت، استراتژی و فرایند مدیریت استراتژیک مورد توجه صاحبنظران مدیریت قرار گیرد. این مفاهیم و نظریات پاسخ علم مدیریت به دگرگونی و تغییرات وسیع اقتصادی واجتماعی بود.
توجه به محیط، آگاهی از تاثیر متغیرهای محیطی و ارائه چشم اندازی از فعالیت آینده برای سازمانها، لزوم آمادگی برای برخورد با تغییرات مداوم را توجیه می کند. وجود عدم قطعیت های محیطی (Uncertainities) در مسایل سازمانی به لحاظ مبهم بودن و طبیعت احتمالی رخدادهای آتی و آمادگی سازمانها جهت تغییر، برخوردی متفاوت با تغییر، نوع تصمیمات، عوامل جدید مؤثر بر تصمیمگیری و قطعیت در مورد تغییرات آینده، توجه به استفاده از مدل مدیریت استراتژیک را افزون تر می کند.
1 – 2 – بیان مسئله :
3 – 1 – اهمیت و ضرورت تحقیق :
1 – 4 – اهداف تحقیق :
1 – 4 – 1 – هدف کلی
1 – 4 – 2 – هدف جزئی :
1 – 5 – فرضیه ها و پرسش های تحقیق :
1 – 6 – متغیرهای تحقیق :
متغیر مستقل :
مدیریت استراتژیک
استراتژی
مدیریت استراتژیک
متغیر وابسته :
فروش شرکت های بازرگانی
1 – 7 – قلمرو تحقیق :
1 – 8 – تعاریف عملیاتی متغیرهای تحقیق:
استراتژی
مدیریت استراتژیک
برنامه ریزی استراتژیک
1 – 9 – مدل تحقیق :
فصل دوم:
ادبیات و پیشینه تحقیق
تعریف مدیریت
تجزیه و تحلیل محیطی:
پایهگذاری جهتگیریهای سازمانی:
تعیین و تدوین استراتژی ها:
بسترسازی و اجرای استراتژی ها:
کنترل استراتژی ها:
مزایای مدیریت استراتژیک :
پیشینه تحقیق:
پیشینه داخلی:
پیشینه خارجی:
فصل سوم
روش تحقیق
روش تحقیق :
جامعه آماری
3 – 3 – شیوه نمونه گیری و حجم نمونه
3 – 5 – پایایی و روایی
3 – 6 – فنون تحلیل داده ها
فصل چهارم
یافته های پژوهش
آمار توصیفی:
پیشنهادها:
فایل ورد 49 صفحه ای