دانلود پایان نامه مدیریت سود


دانلود پایان نامه مدیریت سود

دانلود پایان نامه مدیریت سود

چکیده
ارزش شرکت از انتظارات بازار در مورد عملکرد شرکت شکل می گیرد. حسابداری جهت شکل گیری این انتظارات اطلاعات مورد نیاز را برای بازار فراهم می کند. ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام نشان دهنده عملکرد گذشته و سود دوره جاری شاخص عملکرد دوره گذشته می باشد. بدین ترتیب، این معیارها بعنوان مبنایی برای ارزیابی مورد استفاده قرار می گیرد.در این تحقیق به این موضوع اشاره شده است که قابلیت اتکاء اطلاعات حسابداری ممکن است مربوط بودن آن را در تعیین ارزش شرکت تحت تأثیر قرار دهد. سود در معرض دستکاری قرار دارد و همین امر ممکن است قابلیت اتکاء و مفید بودن آن را در فرایند ارزیابی کاهش دهد. این به دلیل جزء تعهدی سود می باشد که تا حدی تحت تأثیر اختیارات مدیریت قرارمی گیرد. بدلیل اینکه اصول حسابداری (GAAP) درجه ای از آزادی را در اختیار مدیریت قرار داده، این انعطاف پذیری ممکن است توسط مدیریت مورد استفاده قرار گیرد.
زمانی که انگیزه هایی برای مدیریت جهت دستکاری اجزاء تعهدی سود به منظور دستیابی به اهداف خاص وجود دارد انتظار بیشتری از مدیریت می رود تا از این انعطاف پذیری استفاده کند.دلیل استفاده از حسابداری تعهدی این است که به مدیریت این اختیار را می دهد تا جریانهای نقدی را به منظور انعکاس بهتر عملکرد و وضعیت شرکت تعدیل کند. بهرحال، وقتی مدیران اقلام تعهدی را جهت مدیریت فرصت طلبانه سود مورد استفاده قرار می دهند، معیار سود شاخص قابل اتکایی از عملکرد مالی شرکت نخواهد بود. بنابراین، این گونه رفتار فرصت طلبانه مفید بودن محتوای اطلاعاتی سود را کاهش خواهد داد. مشکل افراد حاضر در بازار تعیین این موضوع است که چه زمانی اقلام تعهدی بعنوان پیام معتبر و چه زمانی به شکل فرصت طلبانه مورد استفاده قرار گرفته اند، بدین معنی که افراد حاضر در بازار باید ارزیابی کنند که آیا سود قابل اتکاء می باشد یا نه.

مقدمه
مدیریت سود مفهومی است که به تازگی جایگزین هموار سازی سود شده است.مدیریت سود از این جهت در کانون توجه قرار گرفته است که مدیریت می تواند در تهیه خلاصه ای از عملکرد شرکت اعمال نفوذ نماید و اهمیت خود را نشان دهد.مدیریت سود از دیدگاه دخالت هدفمند در فرایند گرازشگری مالی برون سازمانی مورد توجه قرار می گیرد با این هدف که قصد کسب مقداری از سود غیر عملیاتی خصوصی است.راه های زیادی که در اجرای سیستم تعهدی و بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری پیش روی مدیریت قرار دارد و این که مدیریت می تواند در این سیستم تعهدی دست ببرد(به اصطلاح با تخصص خو اعداد و ارقام را دستاویز قرار دهد) می تواند بر فرایند مدیریت بالقوه سود اعمال نفوذ نماید. این سیستم تعهدی به مدیریت این امکان را می دهد که بر سود اعمال مدیریت و آنها را تعدیل نماید تا در هر سال به سطح مطلوب دست یابد.ثابت شده است که مدیریت سود می تواند موجب انگیزه مدیرانی شود که نسبت به بالا بردن سود سالانه شرکت ابراز علاقه می کنند ، قدرت نمایندگی خود را به نمایش بگذارند و نیز احتمال مقررات تجارت خارجی را مد نظر قرار می دهند.
مدیریت سود ممکن است بعنوان تصمیم گیری و گزارشگری منطقی و قانونی مدیریت جهت دستیابی به نتایج مالی ثابت و قابل پیش بینی، تعریف گردد. مدیریت سود را نباید با فعالیتهای غیر قانونی که با هدف دستکاری صورتهای مالی و گزارش نتایج که واقعیت های اقتصادی را منعکس نمی کند، اشتباه گرفت. اینگونه فعالیتها شامل ارائه نادرست نتایج مالی می باشد. مدیریت سود همیشه در جهت بیش نمایان کردن سود مورد استفاده قرار نمی گیرد. در بسیاری از مواقع مدیران به عمد سود را کمتر از واقع نشان می دهند. این حالت به ویژه زمانی اتفاق خواهد افتاد که شرکتها به سطحی بالاتر یا پایین تر از اهداف خود دست یابند.
مدیریت سود همیشه در ارتباط با تغییر رویه های حسابداری اتفاق نمی افتد. بعنوان مثال، یک شرکت ممکن است از طریق اعطای تخفیف بیشتر و شرایط اعتباری انعطاف پذیرتر در پایان سال مالی جهت دستیابی به اهداف، فروش های خود را سرعت بخشد. همچنین هیچ اجباری وجود ندارد که مدیریت سود در ارتباط با هموار سازی سود باشد. تصور عمومی بر آن است که همیشه مدیران ترجیح می دهند تا سود خود را هموار کنند و همین امر به ظاهر موجب می شود که ریسک شرکت پایین باشد. بهرحال، مواردی می تواند وجود داشته باشد که در آن نوسان بیشتر به نفع مدیران باشد و همین موجب خواهد شد تا آنها سود را در راستای افزایش نوسان (به عنوان مثال، زمانی که مدیران مالک تعداد زیادی حق اختیار سهام می باشند) مدیریت کنند. همچنین ضروری نیست که مدیریت سود به صورت غیر قانونی انجام شود. در بسیاری از موارد، آنچه که مدیران انجام می دهند کاملاً قانونی می باشد. آنها جهت نشان دادن وضعیت مالی، به بهترین روشی که مورد علاقه آنها می باشد، از اختیار خود استفاده می کنند.
فهرست مطالب
1- 1) مقدمه 2
2-1) بیان مسأله 3
3- 1) اهمیت تحقیق 5
4- 1)هدف تحقیق 6
5- 1) فرضیه های اصلی و فرعی تحقیق 7
6- 1) روش جمع آوری و نحوه پردازش داده ها 7
7- 1)جامعه و نمونه آماری 8
8- 1) قلمرو تحقیق 8
9- 1. تعریف واژه های کلیدی تحقیق 8
2-2) حسابداری تعهدی 12
3-2)هدف های گزارشگری مالی 13
4-2)مفهوم سود از دیدگاه دفتاری 15
5-2)تعریف مدیریت سود 16
نمودار 1-2چارچوبی برای مدیریت سود 18
6-2) تئوری اثباتی از حسابداری یک تئوری مرتبط 18
7-2) مبادی انحراف 19
8-2)محرکه های مدیریت سود 21
2-8-2)قراردادهای استقراض 22
3-8-2) طرح حقوق و مزایای مدیران 22
6-8-2). حسابرسان مستقل 24
7-8-2) فرایند سیاسی 24
الف) تعیین نحوه عمل حسابداری معاملات به صورت اختیاری 27
ب) انتخاب اصول حسابداری 27
ج) تعدیل برآوردهای حسابداری 27
د) تعیین قیمت های انتقالی کالاها و خدمات 27
هـ) تصمیمات اقتصادی اساسی و با اهمیت 27
رونن و سادان در یکی از پژوهش های خود، روشهای هموارسازی سود را به شرح زیر طبقه بندی نموده اند: 28
11-2) تشخیص مدیریت سود 30
2-11-2)اقلام تعهدی اختیاری 32
12- 2) سود، ارزش دفتری و مدیریت سود 36
1-12-2)اقلام تعهدی اختیاری کوتاه مدت و اقلام تعهدی اختیاری بلندمدت 36
2-12-2) مدل ارزیابی مدیریت سود 37
شکل 1-2: مدل ارزیابی مدیریت سود 38
4-12-2) مربوط بودن ارزش دفتری 39
5-12-2) مدیریت سود 40
6-12-2) اقلام تعهدی اختیاری و غیر اختیاری 40
7-12-2) اقلام تعهدی اختیاری کوتاه مدت و بلندمدت 41
8-12-2) مدیریت سود و قابلیت اتکاء سود 43
ب. تحقیقات داخلی 48
ابراهیمی کردلر و حسنی آذرداریانی 50
پورحیدری و افلاطونی 50

این فایل ورد در 51 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.